Volvolös! Summering av ett V70II 3.2 ägande
Postat: fre 30 sep 2011, 22:37
För vissa kommer detta säkert framstå som ett rätt torftigt inlägg men jag skriver det ändå för när jag funderade på att köpa 3.2an så reagerade jag på att det inte fanns något skrivet överhuvudtaget om bilen.
Tänkte försöka sammanfatta ägandet av en V70II 3.2 då jag precis har bytt bort bilen mot en BMW 325IA Touring -08. Fokus blir på motorrelaterade frågor
Karaktär
3.2an är en utpräglad komfortmotor. Helt vibrationsfri genom hela registret. Har iofs inget emot att varvas upp emot rödmarkeringen men den ber inte om det på något sätt. Vridmomentet på låga varv håller helt klart en bra nivå.
Motorljud
Detta hade jag hört mycket positivt om från andra skribenter men själv uppfattade jag motor som med ett torrt och nästan syntetiskt ljud. Under 4000 varv låter motorn i stort sett ingenting.
Växellåda
Växlar långsamt men ibland blir det ändå inte så komfortabelt. Ibland sker växlingarna så långsamt att man hinner ändra gaspådraget med ryck som följd. Framförallt växel 1-2-3 sker rätt klumpigt.
Förbrukning
Här blev jag positivt överraskad. Visst, bilen drar en del soppa men annat är ju inte att vänta. Den är helt klart snålare än 2.5T som jag haft tidigare. Jag låg på 11.56 på 100km vilket kan låta mycket men jag har en ganska risig körprofil för att få låg förbrukning. Många kallstarter med körningar inom 10km. Dagen innan jag sålde bilen körde jag genom Stockholms innerstad Söder-Norr på 0,92. Det är inte helt illa med 3.2 liters sexa och den kroppshydda som V70II innebär.
Utrymmen
V70II erbjuder makalösa utrymmen. Det fattar man först när man säljer bilen... Att köra in en Brio Happy på längden och dessutom ha kvar 50% av bagageutrymmet, det är lyx. Men utrymmena har också en nackdel. Jag kom aldrig överens med hur oöverskådlig V70II känns när man kör den. Den känns pluffsig och överviktig i trafiken.
Körglädje
Finns inte. Alls. En syntetisk körupplevelse med mängder av krängning när man vrider på ratten och ovilja att ändra riktning.
Komfort
Ett av bilens starkaste kort. Sköna stolar. Helt skrammelfri (min var det iaf, jag vet att andra haft problem), tyst ljudnivå och mjuk och bekväm fjädring. Att sätta sig i bilen var ett sätt att sänka pulsen.
Ekonomi
Billig att försäkra räddade upp ekonomin någorlunda. Dyr skatt och tämligen hög förbrukning.
Varför sålde jag då? Tja, jag kom egentligen aldrig överens med den överviktiga känslan i bilen. Den kändes fet och oprecis vilket jag störde mig på konstant. Eftersom jag i rimlighetens namn inte behövde den stora bilen (bilen köptes egentligen av misstag då jag råkade vinna en KVD auktion till löjligt lågt pris) eftersom det går utmärkt ändå att peta in 1 barn och 1 sambo i en 3-serie så kunde jag aldrig övervinna känslan av att jag köpt för stor bil. Detta ledde mig ganska tidigt in på banorna att försöka sälja bilen då jag fått den till ett sånt pris att jag kunde sälja den till billigaste priset i Sverige för alla modeller utom 2.0F. Men ändå var det STENDÖTT. Ryktet om bilen verkar vara att den ska dra 3 liter milen. Synd på en bil som inte alls har så dålig totalekonomi som det kan verka. Hälften av skatten för 2.4D/D5 och låga servicekostnader hjälper ekonomin på traven. Men folk verkar bara bry sig om vad det står vid pumpen.
Tänkte försöka sammanfatta ägandet av en V70II 3.2 då jag precis har bytt bort bilen mot en BMW 325IA Touring -08. Fokus blir på motorrelaterade frågor
Karaktär
3.2an är en utpräglad komfortmotor. Helt vibrationsfri genom hela registret. Har iofs inget emot att varvas upp emot rödmarkeringen men den ber inte om det på något sätt. Vridmomentet på låga varv håller helt klart en bra nivå.
Motorljud
Detta hade jag hört mycket positivt om från andra skribenter men själv uppfattade jag motor som med ett torrt och nästan syntetiskt ljud. Under 4000 varv låter motorn i stort sett ingenting.
Växellåda
Växlar långsamt men ibland blir det ändå inte så komfortabelt. Ibland sker växlingarna så långsamt att man hinner ändra gaspådraget med ryck som följd. Framförallt växel 1-2-3 sker rätt klumpigt.
Förbrukning
Här blev jag positivt överraskad. Visst, bilen drar en del soppa men annat är ju inte att vänta. Den är helt klart snålare än 2.5T som jag haft tidigare. Jag låg på 11.56 på 100km vilket kan låta mycket men jag har en ganska risig körprofil för att få låg förbrukning. Många kallstarter med körningar inom 10km. Dagen innan jag sålde bilen körde jag genom Stockholms innerstad Söder-Norr på 0,92. Det är inte helt illa med 3.2 liters sexa och den kroppshydda som V70II innebär.
Utrymmen
V70II erbjuder makalösa utrymmen. Det fattar man först när man säljer bilen... Att köra in en Brio Happy på längden och dessutom ha kvar 50% av bagageutrymmet, det är lyx. Men utrymmena har också en nackdel. Jag kom aldrig överens med hur oöverskådlig V70II känns när man kör den. Den känns pluffsig och överviktig i trafiken.
Körglädje
Finns inte. Alls. En syntetisk körupplevelse med mängder av krängning när man vrider på ratten och ovilja att ändra riktning.
Komfort
Ett av bilens starkaste kort. Sköna stolar. Helt skrammelfri (min var det iaf, jag vet att andra haft problem), tyst ljudnivå och mjuk och bekväm fjädring. Att sätta sig i bilen var ett sätt att sänka pulsen.
Ekonomi
Billig att försäkra räddade upp ekonomin någorlunda. Dyr skatt och tämligen hög förbrukning.
Varför sålde jag då? Tja, jag kom egentligen aldrig överens med den överviktiga känslan i bilen. Den kändes fet och oprecis vilket jag störde mig på konstant. Eftersom jag i rimlighetens namn inte behövde den stora bilen (bilen köptes egentligen av misstag då jag råkade vinna en KVD auktion till löjligt lågt pris) eftersom det går utmärkt ändå att peta in 1 barn och 1 sambo i en 3-serie så kunde jag aldrig övervinna känslan av att jag köpt för stor bil. Detta ledde mig ganska tidigt in på banorna att försöka sälja bilen då jag fått den till ett sånt pris att jag kunde sälja den till billigaste priset i Sverige för alla modeller utom 2.0F. Men ändå var det STENDÖTT. Ryktet om bilen verkar vara att den ska dra 3 liter milen. Synd på en bil som inte alls har så dålig totalekonomi som det kan verka. Hälften av skatten för 2.4D/D5 och låga servicekostnader hjälper ekonomin på traven. Men folk verkar bara bry sig om vad det står vid pumpen.