Sida 1 av 6

Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 12:52
av Gurra82
En liten fråga till er som åker tjänstebil? Hur kommer det sig att inte fler väljer AFV? Det lilla som bagaget skäl kan ju inte inte vara skäl att inte välja just AFV? Visst det finns inte gas att tanka överallt, men om förmånsvärdet ändå är lägre så kan man ju köra på bensin till ett lägre förmånsvärde. Passat gasbilar ser man överallt, men inte volvo V70 AFV? Varför?

Re: Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 12:59
av VolvoB20
Hade jag inte dragit tunga släp hade jag gärna åkt afv.....

Re: Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 13:19
av Petzzon
Blir dyrare än diesel om man som jag har 3500 privatmil per år

Re: Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 14:13
av Enzo
Fyrhjulsdrift och i viss mån bagaget. Sedan blir det som sagt inte så stor skillnad. 16000 i lägre förmånsvärde gör 8000 efter skatt, dvs 650 i månaden. Men självklart hade jag tagit den om jag inte velat ha fyrhjulsdrift, men idag är ju diesel det bästa miljövalet om man vill ha AWD och Volvo. Och så gillar jag D5 bättre, känns mkt maffigare.

Re: Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 14:16
av Racetwin2
Jag har E-kort och drar regelbundet vår 1600 kilos 7,5 meter långa och 2,5m breda husvagn. Fungerar utmärkt med 231 hk / 340 Nm :) växlar sällan ned mer än till 5:an.

Jag tror AFV:n lider av ryktet om kort räckvidd samt att miljöbilar generellt har töntstämpel hos många. Den gamla Bi-fuelen har nog bidragit till detta. Det är ju stor skillnad i nya bilen. Dock förstörde man ryktet även här innan det nya lägre lastgolvet kom. Den första med 18 cm höjt golv blev helt omöjlig.......

P.s. Jag kör själv AFV så jag är lite partisk.

Re: Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 14:25
av Guligan
Gas var tyvärr inget tillåtet bränsle i vår tjänstebilspolicy.

Re: Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 14:26
av VolvoB20
Racetwin2 skrev:Jag har E-kort och drar regelbundet vår 1600 kilos 7,5 meter långa och 2,5m breda husvagn. Fungerar utmärkt med 231 hk / 340 Nm :) växlar sällan ned mer än till 5:an.
Problemet är att alla min släp är 2000 kg så det är kört.

Läste att Volvo skrotar alla sina 5 och 6 cylindriga motorer 2013 och det blir bara 4:or kvar och då får väl alla volvobilar max dragvikt 1600 kg så då kommer det vara totalt kört att åka volvo längre :shock:

Re: Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 15:13
av Variosboy
Varför skulle dom på grund av ändrat cylinderantal minska dragvikten?
Det är väl ändå effekten som styr, och som exempel får Hyundai I40 med 1,7 liters diesel-fyra på 136Hk får dra 1800Kg ..

Så vare sig effekt eller cylinderantal är styrande i branchen i stort..

Men är det som du säger kommer Volvo att tappa måååånga kunder framöver!

Re: Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 15:50
av Petzzon
Variosboy skrev:Varför skulle dom på grund av ändrat cylinderantal minska dragvikten?
Det är väl ändå effekten som styr, och som exempel får Hyundai I40 med 1,7 liters diesel-fyra på 136Hk får dra 1800Kg ..

Så vare sig effekt eller cylinderantal är styrande i branchen i stort..

Men är det som du säger kommer Volvo att tappa måååånga kunder framöver!
Volvo har ju visat den tendensen tidigare....

Sänkte V70 D3 till 1600 kg bara för man minska volymen på motorn lite, Ford med samma effekt i motorn och bara 4 cyl drar 2000kg

Re: Hur kommer det sig att inte tjänstebilsförare väljer afv?

Postat: tor 29 sep 2011, 15:51
av Gurra82
Fast hur många procent av alla bilköpare är beroende av dragvikten? finns några här som drar husvagn, hästsläp mm