V70 MY2012 D3 - provkörd
Postat: mån 19 sep 2011, 12:24
Hej,
Måste få skriva av mig och förhoppningsvis få lite feedback av er kring mina tankar kring D3 automat.
Jag har nu en MY2010 2.5FT, bilen innan vad en Polestartuppgraderad 2.4D MY2009. Jag bytte 2009-dieseln för att jag tyckte på det stora hela att det var en seeeeg upplevelse. Sega starter vid rödljus, seg gasrespons och ingen körglädje alls. Rätt så hög i fröbrukning också, totalt på 2500 mil 0,73 l/mil uppmätt vid pump.
Köpte efter det en 2010 2.5FT och efter att ha levt med den ett tag är det någera saker jag inte är helt nöjd med. Förbrukning (visste jag såklart, kör bara etanol 1.2 l/mil uppmätt vid pump). Seg gansrespons och i princip oanvändbar vid start från ettan. Det kräver en mycket försiktig gas annars slungas bilen i väg. Inte så trevligt.
Tänkte bara på "skoj" prova nya D3 med automat och se vad den går för och det är här jag också tänkte höra lite med er som äger/har kört denna kombo mycket. En HELT annan bil än 2.4D. Går ej att jämföra.
1. Lirar riktigt bra i hop med automatlådan
2. Riktigt snabb gasrespons
3. Bra drag upp till 120 km/h
4. Riktigt fint acc där du behöver det, vid omkörningar t ex (60-100) 0-100 ointressant.
Upplevde den som körgladare än 2.5FT. Det trodde jag aldrig skulle komma ur min mun. Undra då hur D5 är ;). Känns inte alls segare eller slöare än 2.5FT, förutom om du är ippe i 90/100 och skall upp till 140 km/h t ex. Är jag helt fel ute? Har ni andra också upplevt detta? Det skall ju inte vara möjligt med "bara 163 HP mot 231 hp i 2.5FT. Iofs rejält mer vrid men ändå.
Ni som har D3, vad är era upplevelser? Stämmer de med mina? Nu har jag bara provkört några mil stad och landsväg, men frågan är om inte ett byte är inom synhåll. Nu ingår dessutom tre års fri försäkrning och skatten är ju bra mycket billigare (läs: mindre dyrt) är t ex min förra 2.4D.
Synpunkter/åsikter tas gärna emot :).
Måste få skriva av mig och förhoppningsvis få lite feedback av er kring mina tankar kring D3 automat.
Jag har nu en MY2010 2.5FT, bilen innan vad en Polestartuppgraderad 2.4D MY2009. Jag bytte 2009-dieseln för att jag tyckte på det stora hela att det var en seeeeg upplevelse. Sega starter vid rödljus, seg gasrespons och ingen körglädje alls. Rätt så hög i fröbrukning också, totalt på 2500 mil 0,73 l/mil uppmätt vid pump.
Köpte efter det en 2010 2.5FT och efter att ha levt med den ett tag är det någera saker jag inte är helt nöjd med. Förbrukning (visste jag såklart, kör bara etanol 1.2 l/mil uppmätt vid pump). Seg gansrespons och i princip oanvändbar vid start från ettan. Det kräver en mycket försiktig gas annars slungas bilen i väg. Inte så trevligt.
Tänkte bara på "skoj" prova nya D3 med automat och se vad den går för och det är här jag också tänkte höra lite med er som äger/har kört denna kombo mycket. En HELT annan bil än 2.4D. Går ej att jämföra.
1. Lirar riktigt bra i hop med automatlådan
2. Riktigt snabb gasrespons
3. Bra drag upp till 120 km/h
4. Riktigt fint acc där du behöver det, vid omkörningar t ex (60-100) 0-100 ointressant.
Upplevde den som körgladare än 2.5FT. Det trodde jag aldrig skulle komma ur min mun. Undra då hur D5 är ;). Känns inte alls segare eller slöare än 2.5FT, förutom om du är ippe i 90/100 och skall upp till 140 km/h t ex. Är jag helt fel ute? Har ni andra också upplevt detta? Det skall ju inte vara möjligt med "bara 163 HP mot 231 hp i 2.5FT. Iofs rejält mer vrid men ändå.
Ni som har D3, vad är era upplevelser? Stämmer de med mina? Nu har jag bara provkört några mil stad och landsväg, men frågan är om inte ett byte är inom synhåll. Nu ingår dessutom tre års fri försäkrning och skatten är ju bra mycket billigare (läs: mindre dyrt) är t ex min förra 2.4D.
Synpunkter/åsikter tas gärna emot :).