Sida 1 av 2

Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: fre 16 sep 2011, 19:29
av NordmanV8
Ja som rubriken lyder...
Åkte på ombesiktning i dag för att högra dimljuset stog ca 2-3mm över linjen... Suck.
Det såg dessutom väldigt godtyckligt ut när han "ställde in" höjden på denna.
Nåja, bara gilla läget och fixa till detta, (även om jag typ aldrig åker med dimljusen tända)....

Någon som vet om det finns justeringsmöjligheter på dessa.
Troligtvis bara rycka bort plasten runt och justera?? Synd bara att jag har ena handen i paket för tillfället... :evil:

Re: Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: fre 16 sep 2011, 19:58
av SvenB
Två frågor: Hur ser ljusbilden ut när man bytt ut dimljusglödlamporna mot dioder, någon som vet vad besiktningen säger om dessa? Och om besiktningen har synpunkter, vad händer om man rycker säkringen innan besiktning? Det finns väl inget krav att dimljusen skall fungera.

Re: Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: fre 16 sep 2011, 20:38
av Brainy
Rycker du säkringen på vanliga besiktningen så är du safe, har gjort så många ggr.

Dock väldigt tveksamt om det fungerar på en ombes.

Re: Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: fre 16 sep 2011, 20:55
av NordmanV8
Ja, jag blev också fundersam på hur ljusbilden ser ut på diodljus, typ DRL.
Borde bli många ombesiktningar, eller så finns det en "besiktningsknapp" från fabrik som man stänger av dem med.... :roll:

Re: Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: fre 16 sep 2011, 21:02
av Camel
KKR skrev:Två frågor: Hur ser ljusbilden ut när man bytt ut dimljusglödlamporna mot dioder, någon som vet vad besiktningen säger om dessa? Och om besiktningen har synpunkter, vad händer om man rycker säkringen innan besiktning? Det finns väl inget krav att dimljusen skall fungera.
Det borde vara ok att dimljusen finns på bilen samtidigt som de inte fungerar.

Enligt TSFS 2010:84 "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om kontrollbesiktning" 2 kap. 9 § gäller följande "System och komponenter ska, även om de inte utgör obligatorisk utrustning, kontrolleras enligt den kontrollmetod som anges i kontrollprogrammet."

För obligatoriska utrustningar som t.ex. halvljuset finns det i kontrollprogrammet (Bilaga 1. Kontrollprogram – bil, släp) funktionskrav med som en punkt. Motsvarande funktionskrav finns finns inte för dimstrålkastare i kontrollprogrammet. Alltså behöver de inte fungera även om de finns fysikt. Om de fungerar finns det krav på inkoppling, att de ej bländar, osv. Vissa krav finns alltid oavsett om de fungerar eller inte, t.ex. fastsättning, ändrat utförande, mm.

Ändrat utförande
Avser avsiktlig ändring av det godkända utförandet exempelvis
- strålkastaren förses tape som skymmer del av ljusöppningen,
- montering av stenskottsskydd som ger påtagligt svagt ljus (färgat stenskottsskydd ska inte godkännas), eller
- när det klart kan konstaterats att konventionella strålkastare (hel-, halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare.


Frågan är om diodlampor räknas som "ändrat utförande"?.

Re: Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: fre 16 sep 2011, 21:29
av NordmanV8
Oavsett så ska det inte blända.. Jag tycker själv det är oerhört irriterande att möta någon med felinställda lampor, speciellt i mörker.

Bara svälja stoltheten och fixa till det mao... :|

Re: Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: fre 16 sep 2011, 21:34
av Camel
Ja, instämmer. Vet ej hur man justerar dimljusen men nedvinklingen ska vara minst 10 cm/10 m för dimstrålkastare enligt TSFS 2010:84, Bilaga 1. Kontrollprogram – bil, släp

Re: Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: fre 16 sep 2011, 23:11
av apersson850
Hur det ser ut nu vet jag inte heller. På min gamla 854 Turbo, där jag själv monterade dimstrålkastarna (de var inte standard på den modellen, nämligen) fanns det en plastskruv under strålkastarhuset. Den skruven ställde man höjdläget med. Hade man skött smörjningen kunde man göra det med fingrarna.

Re: Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: lör 17 sep 2011, 14:58
av hollan
du rycker bort kåpan runt dimljuset och där bakom har du justerskruven brevid dimljuset

Re: Ombesiktning pga dimstrålkastare...

Postat: lör 17 sep 2011, 16:49
av Lövet
NordmanV8 skrev:Ja, jag blev också fundersam på hur ljusbilden ser ut på diodljus, typ DRL.
Borde bli många ombesiktningar, eller så finns det en "besiktningsknapp" från fabrik som man stänger av dem med.... :roll:
Jag hade dioder i dimljusen på min S40N och det blir enkelt uttryckt ingen ljusbild alls. De lyser knappt överhuvudtaget framåt utan det blir bara ljust i dimljuset. Jag provade aldrig att besikta dock eftersom jag sålde bilen innan. Hade dock planerat att rycka säkringen för säkerhetsskull.