Sida 1 av 2
slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 18:10
av PelleP
Hej,
Jag funderar på att köpa en V70 II D5 som använts för Safety Driving utbildningar, men som nu är till salu.
Utöver slitage som syns utanpå samt slitage på bromsskivor och bromsklotsar vilket är förbrukningsvaror som förhållandevis enkelt kan bytas, finns andra delar eller funktioner som man antingen bör kolla upp eller ta höjd för att reparera tidigare än en "normalt" använd bil?
Själv är jag teknisk analfabet på allt under huven...
Tacksam för tips och rekommendationer på "prutargument" från proffsen i forumet...
Hls PelleP
Re: slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 19:05
av apersson850
Ha-ha, sån kurs har jag kört några gånger.
En sån bil hade jag inte köpt, om den inte vore snorbillig.
Du kan ju själv tänka dig hur den frestas när man kör på ett sådant sätt att däcken håller sex mil, för det var vad de gjorde. Förutom alla mindre plåtskador efter kontakt med koner är det förstås koppling, växellåda och allt vad leder och sånt heter i hjulupphängningarna som tar stryk. De slutade att lära ut handbromsvändningar för att vajrar och belägg yrde omkring.
Re: slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 19:27
av PelleP
Hej Anders och tack för ditt svar, om än lite nedslående ... :???:
Var och när var det du gick dessa kurser?
Re: slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 19:28
av Lövet
Eftersom han pratar om handbromsvändningar så lär det inte varit sista åren. Svårt att göra dessa med elektronisk p-broms :wink
Men annars håller jag med honom. Den bilen ska vara REJÄLT billigare än en vanlig bil om den inte har kvitton på att alla slitdelar är bytta.
Re: slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 19:35
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:alla slitdelar är bytta.
Motor, koppling, växellåda, hjulupphängning tex :mrgreen: är det slitdelar?
Re: slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 19:44
av Lövet
Koppling skulle jag säga är en slitdel men normalt sett vid lite andra miltal. Motorerna tror jag inte behöver bytas, det sliter inte alls så mycket som folk tror att gasa lite. Är det automat i bilen lär växellådan inte behöva bytas heller. Hjulupphängningar, tja bussningar är nog en slitdel trots allt.
Re: slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 19:49
av Variosboy
Normalt sett skulle jag säga att "överslitna" bilar är överprisade över lag och blir en dyrare affär i längden än att köpa en hel och dyrare bil från början..
Re: slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 21:00
av apersson850
Nä, det var ett tag sedan jag var på sådan kurs. Då körde vi 744 eller 854. Men körandet är ungerfär detsamma idag. Jag har kollat, för jag funderade på att skicka dit dottern när hon haft sitt körkort en litet tag.
Re: slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 22:41
av eos1ds
Hej! Har kört motsvarande kurser med bmw några gånger. Har varit bilar med ca 1-2år på nacken som gått omkring 800-1500 mil!! Dessa har ändå kännts som de var helt slutkörda. Så, nej jag hade inte köpt en av dessa plågade bilar annat än till riktiga vrakpriser. Hade nog inte gett mig på en fd övningsbil från en trafikskola heller!
Re: slitage på V70 II som gått som Saftey Driving bil?
Postat: mån 22 aug 2011, 23:24
av Lövet
Bilar från trafikskolor lär ju vara de lugnast körda som finns. Ett kopplingsbyte bara så är de vara som nya.