Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MathiasV70
#1533713
Har sökt efter en lösning på detta problem. Hade tidigare sprayat olja på på axeln med luckan i stängt läge utan resultat. Sökte på några videor hur det var att demontera och eventuellt byta ut låsmekanismen, men konstaterade att det krävdes en del jobb.
Satte bakluckan i öppet läge och stod på en stol för att nå upp och sprayade väldigt rikligt med tunnolja samtidigt som jag rörde handtaget fram och tillbaka. Fick det att fungera som tidigare med det. Om detta är någon permanent lösning vill jag vara osagt, men i jämförelse med att byta ut den verkar det kunna vara en snabb lösning.
av Staje
#1534039
Min MY11 är likadan. Vi borde kanske starta en baklucketråd där det tas upp nummerskyltbelysning, handtag med microbrytare, automatisk lucköppning, dämpare etc. Åldern har börjat komma ifatt tekniken, vilket jag förutspått sedan 10 år tillbaks. Moderna bilar kan inte repareras med ståltråd som förr :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1534087
Haha, ja, mitt är inte mekaniskt utan med bara en mikrobrytare mellan skyltbelysningarna. Men den brytaren gav upp för ett tag sedan.
av Volvoold
#1534151
Staje skrev:Min MY11 är likadan. Vi borde kanske starta en baklucketråd där det tas upp nummerskyltbelysning, handtag med microbrytare, automatisk lucköppning, dämpare etc. Åldern har börjat komma ifatt tekniken, vilket jag förutspått sedan 10 år tillbaks. Moderna bilar kan inte repareras med ståltråd som förr :)
😊 Oj det var mycket. Det är som nån skrev i Mercedes facebook: Numera utvecklar man inte, man invecklar."
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1534246
"Normal people believe that if it ain't broke, don't fix it. Engineers believe that if it ain't broke, it doesn't have enough features yet"
av Volvoold
#1534350
MarcusJ skrev:"Normal people believe that if it ain't broke, don't fix it. Engineers believe that if it ain't broke, it doesn't have enough features yet"
😄😄😄
av MathiasV70
#1548717
MathiasV70 skrev: lör 11 mar 2023, 16:37 Har sökt efter en lösning på detta problem. Hade tidigare sprayat olja på på axeln med luckan i stängt läge utan resultat. Sökte på några videor hur det var att demontera och eventuellt byta ut låsmekanismen, men konstaterade att det krävdes en del jobb.
Satte bakluckan i öppet läge och stod på en stol för att nå upp och sprayade väldigt rikligt med tunnolja samtidigt som jag rörde handtaget fram och tillbaka. Fick det att fungera som tidigare med det. Om detta är någon permanent lösning vill jag vara osagt, men i jämförelse med att byta ut den verkar det kunna vara en snabb lösning.
Efter denna behandling har det fungerat utan problem i över 4 månader nu. Så värt att prova med denna metod om någon har samma problem

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]