Volvo s80 2.4d 2007 nya modellen
Jag råkade ut för en liknande sak nu i fredags.
Från motorn låter en dov smäll och bilen dör.
Jag rullar in till sidan och försöker först starta sen kollar motorn, hittar en halv (på längden kapad) multirem.
Jag bogserar bilen till Volvo i Fredrikstad(Norge) för att få bytt multirem.
Där får jag senare svaret att multiremmen gått sönder och gjort så att kamremmen kuggat över 1-2 kugg.
Det hördes tickningar från motorn när dom försökte starta, så dom kollade kamremmen.
Efter att kamremmen är satt på rätt plats ska det fortfarande höras tickningar från ventiler.
Jag får rådet att dom ska ta av toppen och kolla hur stora skador det är men att detta tar flera veckor iom semestrar. Jag bad om att få höra på tickningara men fick rådet att inte försöka starta igen.
Jag ber att få tillbaka bilen och betala så jag kan dra hem den till sverige där det inte kostar skjortan.
Det som är gjort är att kamremmen är flyttad 1-2 snäpp (utan att bytas!?)
Monterat en ny multirem-spännare samt att jag får en ny multirem och ett hjul (som troligtvis multiremmen ska gå på) i en plastpåse i bagaget.
Detta betalar jag 2500 norska kronor för.
Bilen ska nu köras med hyrd bil(1600Kr) och släp(600Kr) ner till Varberg där jag har tänkt att lämna in den på Volvo. Det är min vanliga service verkstad.
Jag undrar om jag blir lurad på Volvo i Fredrikstad eller om 1-2 kugg fel faktiskt kan orsaka skada.
Jag försökte starta bilen igen efter den stannat och innan jag hittade multiremmen, och jag hörde inget ovanligt.
Startar bilen om det bara är multiremmen som rykt?
Glad för all info jag kan få, suttit fast i Norge sen i fredags (måndag nu) och min semester har precis börjat.
