Sida 1 av 4

V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 14:33
av Mccartney
Har en volvo v70 II 2,5FT 09a går det att köra den med V-Power från shell??

Re: V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 14:37
av Krollspell
Mccartney skrev:Har en volvo v70 II 2,5FT 09a går det att köra den med V-Power från shell??
Självklart, varför tror du inte det skulle funka?

Re: V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 14:40
av Mccartney
Är det att föredrar framför vanlig 95?

Re: V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 14:46
av Cox
Skulle inte tro det, enbart reklam för att få sälja dyrare soppa till konsumenter som inte förstår bättre. Din motor är optimerad för att fungera på bästa sätt med 95. Tankar du tex V-power måste bilens cpu räkna om och ställa in sig efter de. Jag kan inte se att din bil skulle fungera på ett bättre sätt med V-power

Re: V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 14:53
av Krollspell
Cox skrev:Skulle inte tro det, enbart reklam för att få sälja dyrare soppa till konsumenter som inte förstår bättre. Din motor är optimerad för att fungera på bästa sätt med 95. Tankar du tex V-power måste bilens cpu räkna om och ställa in sig efter de. Jag kan inte se att din bil skulle fungera på ett bättre sätt med V-power
Jag vet inte hur FT bilarna är, men dom flesta Volvobilarna är väl optimerad för 98 oktan för bästa prestanda? Detta är även skrivit i instruktionsboken, "för bästa prestanda använd 98 oktan"

Sen om det märks i verkligheten får väl vem som helst avgöra. Jag vet att min gamla 850 T5 gjorde ca 5-6 km/h mer på 98 än 95 oktan.

Re: V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 15:18
av Cox
Inte enligt min instbok på min Mondeo 07 som jag hade tidigare samma spis sitter i Volvo
Där rekommenderas 95. Samt så är ju etanolspisarna optimerade för att gå bäst på just etanol :-)

Re: V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 15:45
av Krollspell
Cox skrev:Inte enligt min instbok på min Mondeo 07 som jag hade tidigare samma spis sitter i Volvo
Där rekommenderas 95. Samt så är ju etanolspisarna optimerade för att gå bäst på just etanol :-)
Etanol motsvarar om jag inte har fel 104 oktan. Då borde även FT motorn vara optimerad för ett högre oktantal än 95.

Re: V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 15:55
av MartinS
Såhär står det i instruktionsboken till en V70II-08 i allafall. Som sagt, det mesta brukar stå i instruktionsboken, jag undrar varför det är så svårt att läsa den :-)

Bensin ska uppfylla normen EN 228. De
flesta motorer kan köras på oktantalen 95
och 98 RON. 91 RON bör endast användas i
undantagsfall.
• 95 RON kan användas vid normal körning.
• 98 RON rekommenderas för maximal
effekt och lägsta bränsleförbrukning.
Vid körning i varmare klimat än +38 ºC
rekommenderas högsta möjliga oktantal för
bästa möjliga prestanda och bränsleförbrukning

Re: V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 16:29
av sweborn
Du kan tanka 98 oktan med gott samvete om bilen är optimerad för det. Den kommer att dra mer soppa med 95 oktan, så det är ingen kostnadsfråga.

V-power är inte lika poppis längre när den är "förstörd" med etanolinblandning, men det kanske ändå var Porscheägare som hade störst intresse av den soppan.

Re: V-Power

Postat: tis 05 jul 2011, 17:17
av Claesson
sweborn skrev:Du kan tanka 98 oktan med gott samvete om bilen är optimerad för det. Den kommer att dra mer soppa med 95 oktan, så det är ingen kostnadsfråga.

V-power är inte lika poppis längre när den är "förstörd" med etanolinblandning, men det kanske ändå var Porscheägare som hade störst intresse av den soppan.
Hur mycket etanol är det i V-Power? Är det etanolen som fixar den sista oktanen?