Sida 1 av 1
Mest bränsleekonomiska varvtalet per växel?
Postat: sön 19 jun 2011, 10:43
av Jody
Fråga:
Vilket varvtal, för respektive växel, är mest bränsleekonomiskt för körning i konstant hastighet rakt fram?
Hypotes: för varje kombination motor-växellåda borde det finnas ett varvtal som ger mest färdsträcka per liter drivmedel.
Förutsättningar:
Rak väg.
Konstant fart.(ingen acceleration)
Konstanta väderförhållanden.
Konstant storlek på hjul
Konstant rullmotstånd däck
etc etc
Låt oss utgå från en V70 D5 Geartronic MY12, 215 hk/440 nm
Nån som kan ge input och hjälpa mig generalisera resonemanget?
Har sökt i forumet, inte hittat svar.
Mest bränsleekonomiska varvtalet per växel?
Postat: sön 19 jun 2011, 12:20
av Maccie
Borde det inte vara lägsta möjliga varvtal där motorn har uppnått sitt maximala vridmoment = motorn måste anstränga sig minst för att hålla bilen rullande mot luft- och rullmotstånd.
Har inte siffrorna här, men är det inte vid ca 1500 varv/min som D5 når maxvrid?
Re: Mest bränsleekonomiska varvtalet per växel?
Postat: sön 19 jun 2011, 12:36
av VolvoB20
Det är busenkelt......
Så lågt varv som möjligt är det som gäller. Ju lägre varv ju lägre förbrukning.
Oavsett hastighet eller växel så ökar alltid min förbrukning om jag växlar ned, Alltid. Alltid Alltid (På D5an finns ingen växel, hastighet eller varvtal där förbrukningen inte går upp om du väljer att växla ned och&eller höjja varvet)
6:as växel är snålast ända ned till tomgångsvarv har jag märk när jag provat.
Det är för övrigt därför det aldrig går att köra extremt snålt med automaten för den växlar så mycket högre upp i varv.
Tex kan man ju åka på 6:an i tomgångsvarv i ca 50 km/h eller vad det blir och klara sig på 0.4 l/m med D5an
Re: Mest bränsleekonomiska varvtalet per växel?
Postat: sön 19 jun 2011, 13:06
av Jody
Maccie:
jag tänker i liknande bana som du. Lägsta varvtal som ger maxvrid.
Men behöver någon som kan utveckla om vi har rätt kring detta.
VolvoB20:
Tack för svar. Är med dig att det gäller köra så höga växlar som möjligt för eco-driving.
Det jag är ute efter är dock vilket varvtal som är bränsleeffektivast per växel.
Så även om jag kör på sjätte växeln: vilken hastighet ska jag hålla för att komma så långt som möjligt på en liter diesel? Och dito för 5,4,3,2:a växeln?
Faktum är ju att det går en brytpunkt någonstans i registret där lägre varvtal ger högre förbrukning på samtliga växlar.
Re: Mest bränsleekonomiska varvtalet per växel?
Postat: sön 19 jun 2011, 13:38
av PRIUS
Jody skrev:Maccie:
jag tänker i liknande bana som du. Lägsta varvtal som ger maxvrid.
Men behöver någon som kan utveckla om vi har rätt kring detta.
VolvoB20:
Tack för svar. Är med dig att det gäller köra så höga växlar som möjligt för eco-driving.
Det jag är ute efter är dock vilket varvtal som är bränsleeffektivast per växel.
Så även om jag kör på sjätte växeln: vilken hastighet ska jag hålla för att komma så långt som möjligt på en liter diesel? Och dito för 5,4,3,2:a växeln?
Faktum är ju att det går en brytpunkt någonstans i registret där lägre varvtal ger högre förbrukning på samtliga växlar.
Här visar man olika motorers så kallade soft spot, där man får ut mesta energin till lägsta förbrukningen av bränsle.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Bra ... FC%29_Maps
Problemet är väl att bästa verkninsgraden för bensinmotorer sägs vara 70 % av högsta vridmomentet och ca: 40 av effekten vilket inte alltid samanfaller när man försöker köra snålt i trafiken. På dom flesta diagramen ser man en ring i mitten där bästa verkningsgraden ligger, på diagramet för gamla och nya priusmotorn ser man hur denna ring ändrat plats i diagramet, nu med ett lägre varvtal för högsta verkningsgrad för den nyare motorn på 1,8 liter.
Re: Mest bränsleekonomiska varvtalet per växel?
Postat: sön 19 jun 2011, 15:17
av VolvoB20
Jody skrev:VolvoB20:
Tack för svar. Är med dig att det gäller köra så höga växlar som möjligt för eco-driving.
Det jag är ute efter är dock vilket varvtal som är bränsleeffektivast per växel.
Så även om jag kör på sjätte växeln: vilken hastighet ska jag hålla för att komma så långt som möjligt på en liter diesel? Och dito för 5,4,3,2:a växeln?
Faktum är ju att det går en brytpunkt någonstans i registret där lägre varvtal ger högre förbrukning på samtliga växlar.
Samma enkla svar där, så låg fart/varvtal det går på varje växel för att komma så långt det går på en liter.
Som jag sade innan, ligger jag på 800 rpm så rullar det på i ca 50 km/h och drar 0.4 liter/mil, lägre än så kan man inte komma med min XC70 D5
AWD
Re: Mest bränsleekonomiska varvtalet per växel?
Postat: sön 19 jun 2011, 17:06
av Racetwin2
Det är ganska enkelt - Högre varvtal = Högre förbrukning. Det gäller nästan alltid. Enda undantaget som jag kan se är om man belastar motorn mycket hårt på låga varv, ex segdrag med tungt släp. Generellt kan man säga att allt över 2500 varv inte är ekonomiskt på varken en diesel eller bensinare. Det är roligt - men inte ekonomiskt :)
Vid ca 70 km/h går också gränsen då luftmotståndet blir högre än bilens rullmotstånd (transmission, däck, innre fiktion i motorn etc). De som tävlar i Ecodriving undviker hastigheter över 70km/h av denna anledning. D.v.s. under 70Km/h spelar hastighetsskillnaderna mindre roll än över 70km/h. En ökning från ex 50-60 ger mindre ökning av förbrukningen än 70-80. Och luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten vilket ger stora skillnader i högre hastigheter.
Jag har gått Volvos Ecodrivingutbildning och några av de "mantran" de lär ut är:
-Använd farthållaren (=håll hastigheten)
-Kör med rätt däckstryck. Gärna lite högre än standardtryck. (Jag kör med 3 kilo)
-Kör "smart" och anpassa tex farten in i en rondell så att du skipper stanna helt.
-Använd motorbroms i stället för frikoppla och vanlig broms. Mororbromsen ger noll förbrukning under bromsning vilket inte frikoppling gör.
-Accelerera bestämt upp till angiven hastighet men undvik varvtal över 2500 rpm (bensinare).
-Ta bort takräcken när du inte behöver dem
-Tag bort onödig last i bilen. Tänk på att all vikt skall accelereras och bromsas varje gång. Ex 20 kilo "sräp" påverkar förbrukningen.
-Se till att bilen är servad och inte tex har gammal olja eller täppta filter.
Dessa saker svarar eg inte på frågan om rätt varvtal men dessa saker ger lätt mer än att bara fokusera på varvtal. När jag körde på Ecodrivingkursen så klarade de flesta av att sänka sin förbrukning med 7-15% beroende på hur duktig man var innan.
Jag kan verkligen rekommendera utbildningen. De går även igenom bilens säkerhetsfunktioner och man får även testa dessa på bana (undanmanöverprov, ABS, DSTC, etc)
Re: Mest bränsleekonomiska varvtalet per växel?
Postat: sön 19 jun 2011, 21:29
av Camel
Jody skrev:Hypotes: för varje kombination motor-växellåda borde det finnas ett varvtal som ger mest färdsträcka per liter drivmedel.
Bränsleförbrukningen kan anses vara volym/tidsenhet. Vilken körsträcka som en viss volymförbrukning kan ge beror på många olika parametrar: verkningsgrad, antal förbränningar/sträcka (utväxling), cylindervolym, fyllnadsgrad, blandningsförhållande, pumpförluster (ottomotor), etc. bara för att nämna några. Det betyder att det är svårt att uppskatta eller beräkna hur man ska köra en viss bil för att erhålla längsta körsträckan på en given volym bränsle. Som exempel kan jag ta min egen bil 2,5FT (ottomotor) som verkar gå som snålast i jämn fart utan belastning i ca 70 km/h på sexans växel. Då krävs jämn fart och inga uppförsbackar. Luftmotståndet är inte alltför högt i denna fart. Varvtalet blir då ca 1200 rpm och motorn ger tillräckligt med vridmoment vid detta varvtal (=effekt) för att kunna behålla farten. Detta ger lågt antal förbränningar/körd sträcka vilket delvis kompenserar för den relativt stora slagvolymen (2,5 liter). I och med att gaspådraget i denna fart på sexans växel måste vara lite större än om man växlar ned till femman minskar de pumpförluster som ottomotorn har när gasspjället inte är mycket öppet. (För en diesel finns inget späll som orsakar pumpförluster på samma sätt).
Om jag kör saktare än 70 km/h måste man i de flesta fallen växla ned. Gaspådraget som behövs minskar då något vilket ökar pumpförlusterna. Likaså kommer det att bli större antal förbränningar/körd sträcka på en lägre växel och det tar dessutom längre tid att köra en specifik sträcka i lägre hastighet. Detta tillsammans borde vara förklaringen till att bilen inte verkar gå snålare om jag kör saktare än 70 km/h. Men detta är naturligtvis mycket olika för olika bilar och även mellan ottomotor och dieselmotor finns skillnader som i praktiken borde medföra olikheter i hur man ska köra för att uppnå lägsta förbrukning/körd sträcka.
Re: Mest bränsleekonomiska varvtalet per växel?
Postat: sön 19 jun 2011, 22:11
av Camel
Jody skrev:Fråga:
Vilket varvtal, för respektive växel, är mest bränsleekonomiskt för körning i konstant hastighet rakt fram?
Som jag skrivit i mitt inlägg ovan är bränsleförbrukningen egentligen volym/tidsenhet. Viss konstant förbrukning erhålls på tomgång även om bilen inte rullar pga interna förluster i motorn och det arbete som utförs genom drivning av t.ex. drivning av generator, AC, vattenpump, etc. Ökad förbrukning erhålls när bilen körs även i jämn fart pga rullmotstånd, luftmotstånd etc. Detta ger att vissa delar av förbrukningen är tidsberoende, andra delar är i praktiken beroende på hastigheten i olika grad (både linjära och icke linjära förhållanden finns). När tiden är kortast möjliga så att den tidsberoende förbrukningen är så liten som möjligt samtidigt som hastigheten inte är så hög att den hastighetsberoende förbrukningen totalt sett ökar pga missanpassad verkningsgrad, rullmotstånd, luftmotstånd, etc. blir förbrukningen lägsta möjliga i förhållande till körd sträcka. Enkelt uttryckt: på tomgång med stillastående bil är förbrukningen ganska liten i liter/tim och oändlig i liter/mil. Om man kör en mil i toppfarten blir tiden kort men förbrukningen väldigt hög per mil (dock ej oändlig) pga det arbete som utförs för att kompensera för rullmotstånd, luftmotstånd, etc. Det mest bränsleeffektiva varvtalet erhålls för varje växel vid den hastighet som är den bästa avvägningen mellan den tidsberoende förbrukningen och förbrukningen för uträttat nyttoarbete.