Sida 1 av 4

450 mil i min första V70 (nu 1800 mil)

Postat: mån 13 jun 2011, 21:18
av Soulman
Dags för en summering av intryck och erfarenhet så här långt. Som rubriken säger - min första V70 någonsin. Listan på övriga avverkade bilar är lång så jag drar jämförelsevis bara de senaste. Nissan Qashkai -11, VW Tiguan R-Line -09, 2st Skoda Octavia RS -07, SAAB 9-5 Aero -05. JAg kör ungefär 3000 mil per år.

V70 bjuder på mellanmjölksstandard och en hel del oföklarligt omoderna lösningar som andra märken för flera år sedan lämnat bakom sig.

+

T4 motorn och växellådan gör sitt jobb bra till en förvånansvärt låg förbrukning
Mycket bra ljudkomfort.
Hörlurspanelen är en av bilens absolut främsta fördelar
Driver Supportpaketet mycket bra och adaptiva farthållaren helt underbar
Lastutrymmet är ok men lågt till tak.
Tack och lov bytte jag ut zebraklädseln till Dynamic.
Elbakluckan

-

Bedrövlig vägkänsla
Omodern färddator - vill jag logga bara en tank måste samlade data raderas. Många andra bilar har dubbel färddator
Omodernt infosystem. Rattknapparna saknar många viktiga funktioner
Trångt baksäte, ont om plats för knäna
HP-stereon med sub inte värt pengarna. Varför kan jag inte ställa in vilken volym jag vill ha vid uppstart förutom den tidigare använda?
Knirr och knarr i inredningen som inte hör hemma i prisklassen
Avsaknad av indikering om p-ljuset är på efter avslagen tändning!
Regnsensorn. Varför i hela friden måste jag aktivera varje gång jag haft bilen avstängd!
Dual-justering för tempen i kupén. Varför måste jag vrida på två rattar!
Man ska dra ÅT sig handbromsen - inte trycka den ifrån sig vid aktivering
Ingen kyla i handsfack/mittkonsoll
Saknas DRL - ett helt onödigt slitage på xenon
Det finns absolut inget sportigt med Volvos definition av sportstolar. Saknar all form av sidostöd


I det här generationen kommer jag inte köpa en V70 igen. Framför allt pga den obefintliga vägkänslan och bristerna i radio och de spakar och knappar som sitter ihop med ratten. Där finns mycket att lära. I förhållande pris - upplevelse tycker jag V70 är överprisad. Många av minusposterna har jag inte hunnit uppleva under de provkörningar jag gjort. Färddatorn t.ex tog jag för givet att den skulle vara som på mina tidigare bilar.

Re: 450 mil i min första V70

Postat: tis 14 jun 2011, 00:16
av Camel
Intressant summering Soulman. Stämmer rätt bra med hur jag uppfattar min V70 efter drygt 550 mil. Bränsleförbrukningen är som förväntat hög (2,5FT), zebraklädseln är rätt "fräsig" tycker jag, för pengarna som HP+SUB kostade kan man kanske få lite bättre prylar av annan leverantör än original men det blir svårt att integrera det i bilen som originalutrustningen. HP+SUB original duger för mig (har inte perfekt hörsel). Vägållning/vägkänsla är ok för normalt användande. Min bil har inte DS och elbaklucka så om dessa har jag ingen åsikt. Annars instämmer jag i din kritik, både positiv och negativ.
Men utveckla gärna vad du anser om vägkänslan:
Soulman skrev:I det här generationen kommer jag inte köpa en V70 igen. Framför allt pga den obefintliga vägkänslan.....
Min egen uppfattning är att 2,5FT R-design som jag själv har är en "standardbil" relativt många bilar vad gäller väghållning/vägkänsla. Den är precis lagom avstämd på jämn väg även vid lite inspererad körning och högre farter. Spårar något på ojämnt underlag men det gör många andra bilar också, beror sannolikt mycket på däcksutrustningen. Dåliga vägar (tjälskott etc.) är fjädringen mindre bra avstämd för. Men det är svårt att få till bilar som klarar inspererad körning på jämnt underlag samtidigt som chassiet klarar dåliga vägar. Volvo brukar få till ganska bra kompromisser med standardchassie som passar de flesta och R-design är lite mindre kompromiss på bra väg och mer kompromiss på dåliga vägar. Ska bli intressant att se hur R-design blir med vinterdäck i halt väglag. På bra sommarväg är bilen en riktig milslukare, stabil i hög fart utan onödigt gung även med full last. Jag tycker att bilen står sig väl mot andra bilar i samma prisklass i detta avseende. Men för bana finns det lämpligare bilar.... :wink:

Re: 450 mil i min första V70

Postat: tis 14 jun 2011, 07:11
av Soulman
Jag vill beskriva det som att problemet sitter främst i styrningen. Trots låg profil och lite uppstyvat chassie är det noll respons från vägen i ratten annat än att det spårar. I högre hastigheter blir vägkänslan noll och minus för ratten blir för fladdrig. Det går att göra rattkorrigeringar som inte märks på väg och helt plötsligt flyttar sig hela karossen. Det blir nästan otäckt i 140+. Octavia RS är också sänkta från fabrik och på tok för mjuka men jag har där sänkt bilarna 35mm till för en bättre känsla. Tiguanen blev som ett strykjärn med 255/40/19 och 35mm närmare marken! R-desig ska ju också vara sänkt och dessutom med modifierat chassie men beter sig som en helt vanlig bil av annat fabrikat. Det är väl sportigt i Volvovärlden kanske.

Sånt här kan ju delvis ha med däcken och däcktryck att göra. Däcken är ju original och jag har testat med lite olika däcktryck och kör just nu med 2,8. Jag har aldrig kört på bana med någon av bilarna utan det jag beskriver är under helt vanliga förhållanden. Och jag är inte intresserad av att känna varje gruskorn på vägen som på BMW vis.

Det är för sladdrigt i ratten helt enkelt. Dålig vägkänsla och fel utväxling, för stora rörelser - varje korrigering i färdriktningen kräver en slags överkompensation av rattrörelsen, lite sävlig gummifördröjningskänsla. Om omständigheterna blir såna i närtid att jag behåller bilen kommer jag definitivt sänka den. Det brukar göra gott.

V70 gör sitt jobb men det är inte med nån euforisk känsla jag sätter mig i den varje dag. Men nu har jag i alla fall köpt Sveriges mest sålda bil och kan verkligen ha en åsikt om den.

Re: 450 mil i min första V70

Postat: tis 14 jun 2011, 08:19
av Peanuts
Soulman: Jag håller med om dina synpunkter vad gäller styrningen, där finns det en del förbättringspotential. Jag håller även med om bagageutrymmet som jag tycker är riktigt dåligt för att vara en bil av den här storleken. Eftersom jag har en stor hund så behöver vi ha en bil med stor baklucka så att han får plats ordentligt. Jämfört med vår gamla Ford Focus så är bagageutrymmet ca 10 cm lägre även om djupet är något större. För att vara en stor kombi tycker jag den är förvånasvärt liten.

Däremot ett område som Volvon enligt mig ligger före konkurrenterna är landsvägskörning. Stabil på vägen och bra ljudisolerad kupé. Att köra en 60-70 mil på en dag är inga större problem och jag känner mig ganska utvilad när jag kommer fram. Jämfört med exempelvis Passat, Audi, Toyota osv i samma storleksklass så är Volvon snäppet bättre.

Re: 450 mil i min första V70

Postat: tis 14 jun 2011, 10:10
av Camel
Soulman skrev:Jag vill beskriva det som att problemet sitter främst i styrningen. Trots låg profil och lite uppstyvat chassie är det noll respons från vägen i ratten annat än att det spårar. I högre hastigheter blir vägkänslan noll och minus för ratten blir för fladdrig. Det går att göra rattkorrigeringar som inte märks på väg och helt plötsligt flyttar sig hela karossen. Det blir nästan otäckt i 140+.
Ja detta håller jag delvis med om, jag har också märkt tendenserna. V70 R-design är för lättstyrd i hög fart (för stor servoverkan) samtidigt som det finns ett litet dödområde som lurar föraren att vrida lite extra på ratten vid små korrigeringar. Efterhand tycker jag överkänsligheten går att kompensera för genom att man "lär" sig bilen men det döda området finns kvar och irriterar särskilt om det blåser och man kör fort. Men allt är ju relativt. Jag betraktar V70 R-design som en standardbil och som en sådan är den bra. Volvos standardchassie är mjukt relativt många andra standardbilar. Jag tycker inte bilen är "otäck" i 140+. Inte ens i 200+ tycker jag bilen är otäck med last på bra väg. Att vi upplever bilarna så olika vad gäller styrningen kanske beror på de skillnader som finns mellan T4 och 2,5FT. Det är elektrohydraulisk servo i T4, kan ev. ge en liten fördröjning. Aningen högre tjänstevikt för 2,5FT. Viktfördeln % fram/bak T4 = 57/43 och 2,5FT = 58/42. Med progressiv servo kanske styrningen hade varit bättre (trögare) i hög fart men det har jag inte på min bil.

Re: 450 mil i min första V70

Postat: tis 14 jun 2011, 15:10
av Racetwin2
Ja, många väljer tyvärr inte sportchassit för att de tror det är stötigt.

På S/V60 har man gjort det enda rätta och levererar bilen standard med "sportchassi" och har option "komfortchassi". Om man jämför med bilar för 10-20 år sedan så har alla bilar idag en mycket styvare chassisättning och det går mer och mer mot det hållet och tack vare bättre komponenter (fjädrar, dämpare och krängare) så har man lyckats bibehålla mycket av komforten ändå.

Re: 450 mil i min första V70

Postat: tis 14 jun 2011, 17:10
av dst02
De skrivs om hastigheter om 140+ och rejält sänkta sportchassin och klisterkänsla i kurvorna, varför väljer du en familjekomfortkombi när du igentligen borde köpt en racerbil? Inte konstigt du tycker bilen inte lever upp till dina förväntningar när det är helt fel modell för dina ändamål.

Finesser inne i bilen som du klagar på, kollade du aldrig upp sånt innan du köpte bilen? Isåfall borde du ju märkt av alla enligt dig felkonstruerade knappar,funktioner och reglage.

Re: 450 mil i min första V70

Postat: ons 15 jun 2011, 08:17
av Soulman
dst02 skrev:De skrivs om hastigheter om 140+ och rejält sänkta sportchassin och klisterkänsla i kurvorna, varför väljer du en familjekomfortkombi när du igentligen borde köpt en racerbil? Inte konstigt du tycker bilen inte lever upp till dina förväntningar när det är helt fel modell för dina ändamål.

Finesser inne i bilen som du klagar på, kollade du aldrig upp sånt innan du köpte bilen? Isåfall borde du ju märkt av alla enligt dig felkonstruerade knappar,funktioner och reglage.
För att fortsätta diskussionen om V70s uppträdande på vägen behöver jag veta vad din definition på racerbil är. Min är att det är en bil som är byggd för olika typer av bankörning och inte allmänn väg.

Sen tycker jag det är svårt att lära känna bilens alla egenskaper på ett dygns provkörning. Den går ju inte heller att prova i alla årstider. Det regnade aldrig under min provkörning så jag hade ingen given möjlighet att testa hur regnsensorn funkar. Sen kunde jag inte ens föreställa mig att Volvon skulle sakna funktioner som varit standard i betydligt billigare bilar sedan flera år tillbaka.

Re: 450 mil i min första V70

Postat: ons 15 jun 2011, 09:45
av dst02
Jag menade inte exakt en racerbil men mer åt de håller hade ju tydligen passat bättre än en familjekomfortkombi. Jag anser att oavsett motor elller utrustning är inte volvon gjord
att åka fort på krokiga vägar, Jag tycker också den e dödstrist på vägen jämförelsevis min förra bmw 318 sedan , 05 som gick som spett på kurviga vägar.

Jag tror inte heller att R-design skall tas som ett sport alternativ till V70, mer som ett designpaket för att se sportigare ut.

Re: 450 mil i min första V70

Postat: ons 15 jun 2011, 10:50
av perhall
Jag förstår inte kritiken mot tvåzonskliman. Poängen är ju att den som sitter bredvid bestämmer sin temperatur. Om du kör ensam kan du ju strunta i att ändra på högersidan. Eller har du passagerare som inte orkar vrida själva:)^
PH