Sida 1 av 1

Nybliven Xc70 II D5 ägare!

Postat: tis 31 maj 2011, 21:26
av jta
745an pensionerades förra året men nu blev det en XC70 II D5 Summum 08 (07). Tänkte höra om det fanns några tips att tänka på, innan jag faller i någon grop? Rackarns nöjd hittills med den, snittar just nu på 0.84 enligt dattan. :)

//JT

Re: Nybliven Xc70 II D5 ägare!

Postat: tis 31 maj 2011, 21:44
av kave
Tipset är väl att helt strunta i färddatorn eftersom den inte stämmer alls. Mät på pumpen om du vill veta vad den drar.

Re: Nybliven Xc70 II D5 ägare!

Postat: tis 31 maj 2011, 21:44
av apersson850
Och min gamla 854 Turbo ligger på 0,87 l/mil. Har det inte hänt mer på 15 år?
I den stämmer i alla fall vad den visar och vad man får om man kollar vad man tankar och jämför med körsträckan ner till centilitern.

Re: Nybliven Xc70 II D5 ägare!

Postat: tis 31 maj 2011, 21:53
av kave
apersson850 skrev:Och min gamla 854 Turbo ligger på 0,87 l/mil. Har det inte hänt mer på 15 år?
I den stämmer i alla fall vad den visar och vad man får om man kollar vad man tankar och jämför med körsträckan ner till centilitern.
Relevant inlägg.
Om vi nu ska vara petiga så drar ts bli mer än han uppgivit från färddatorn.
Det som skett är att bilarna är en hel del krocksäkrare samt fyllts med mängder av ljudisolering, elektronik och annat så vikten har stigit markant. Vidare är XC70 4wd och en 854 normal fwd, något som höjer förbrukningen.

Re: Nybliven Xc70 II D5 ägare!

Postat: tis 31 maj 2011, 21:56
av na96gen
Grattis till nya bilen!

Re: Nybliven Xc70 II D5 ägare!

Postat: tis 31 maj 2011, 22:19
av Henry_Fågeljazz
Min färddator visar ca 4 cl lägre förbrukning är den verkliga per mil, vilket jag tycker kan vara ok.

Min förra vagn, en XC 70 D5 aut 2008, visade exakt samma, alltså samma avvikelse.

Hälsningar

Henry

Re: Nybliven Xc70 II D5 ägare!

Postat: ons 01 jun 2011, 14:54
av apersson850
kave skrev:Relevant inlägg.
Om vi nu ska vara petiga så drar ts bli mer än han uppgivit från färddatorn.
Det som skett är att bilarna är en hel del krocksäkrare samt fyllts med mängder av ljudisolering, elektronik och annat så vikten har stigit markant. Vidare är XC70 4wd och en 854 normal fwd, något som höjer förbrukningen.
Men 854 Turbo är en bensinare och den nya en diesel, låt vara ett halvt ton tyngre. Men det visar ju också att tyngden är inte så stort problem så länge man kör med jämn fart. Rullmotståndet ökar inte så mycket på grund av det, som den energi som behövs för att få upp farten på skrället. Acceleration är bränsleekonomins värsta fiende!

Menar ni att färddatorerna har blivt sämre med åren?