Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#532652
Intressant ämne. Vi har haft en D5 my 2002 (163), en D5 my 2004 (163), en D5 my 2006 (185) och nu en D5 my 2010 (205). På 2002an och 2004an gick fläkten om Acn var aktiv, aldrig annars. På 2006an gick fläkten alltid en halv minut efter att man stängt av motorn (även om det var kallt, bilen var kallstartad och man bara hade flyttat om bilen på garageuppfarten). På 2010an har jag överhuvudtaget inte sett eller hört fläkten vara igång (hoppas den fungerar!).
#532850
OK, Nu är allt löst.
Ni som inte orkar läsa allt och vill ha en kortfattad sammanfattning så skall inte kylfläkten gå varje gång man stänger av bilen om inte motorn är väldigt varm.
Det var kabeln till bränslegivare som var av, vilket gjorde att kylfläkt gick hela tiden.
1.) Kylfläkten skall inte gå när bilen är kall och AC på OFF. Kylfälakten startar om AC är ON för att hjälpa till att kyla kondsor, vilket är OK.
2.) Kylfläkten skall inte gå efter att bilen stängs av, om inte motortempen är väldigt hög, och det har jag inte varit med om på de två diselbilar som jag nu ägt 1:a en BMW 530D -05, och nu min Volvo V70 D5 -08 Nya modellen.
1:a gången jag var på Volvo bad jag om att de skulle kontrolera AC, felmeddelanden samt motertemp, då jag upplevede att bilen var ryckig samt att kylfläkten gick alltid efter jag stängt av bilen trotts att det inte var varmt ute ca 10grader.
Mekanikern, provkörde bilen, kände inga ryckingar eller ojämn gång som jag upplevt.
Kontrollerade felmeddelanden,på bränsletempgivaren fanns ett gammalt felmeddelande.
Jag blev tillsagd att det kunde vara ngt fel med givaren men det larmade inte hela tiden så inget fel nu!
Att kylfläkten gick var normalt då det var ”varmt” ute.
Jag blev tyckte att det inte stämde att kylfläkten gick ”alltid” efter bilen stängs av, testade lite själv hemma, märkte bl.a. när bilen var kall, morgon +10 grader, om man startade och stängde av direkt så gick fläkt kändes helt fel, så jag tog kontakt med Volvo igen.
Fick tipps om att om vattentemperaturgivaren gav fel signal så kunde detta ge upphov till att fläkten gick, så kollade vad den kostade och inte så mycket, mindre än en halvtimmas felsökning som inte gav ngt resultat, så bytte givare men tyvärr ingen förbättring.
Kollade på en arbetskamrats V70 2.4D -08 Nya modellen hur den betede sig, och på den gick inte kylfläkt även om motorn körts en stund, så slutsatsen var att det är ngt ffel på min bil.
Tog kontakt med Volvo igen och blev kopplad till Verkstadschefen och jag beskrev felen och vad som gjorts, han fixade så jag kunde komma in med bilen på morgonen i dag.
Direkt när jag kom dit väntade en Duktig, mekaniker (som jag även känner) fick ta hand om min ögonsten :)
Han kollade felmedelanden, samt vad de olika givarna gav för ngn signal :lol:
Tempgivaren hade en felsignal nu samt även Bränsletempgivaren.
Felmedelandena rederades och sedan kollade han vad givarna visade.
Tempgivaren 83 grader
Bränsletempgivaren -4grader.
Motorn var ju varm så men inte vill ha handen på den så ca 50 grader uppskattningsvis.
Mekanikern kollade de olika kabelhärvorna och jag funderade på varför kabeln till bränsletempgivaren såg ganska spänd ut vilket jag ifrågasatte, och när vi tittade närmare på detta så hade kabeln nötts av genom att skava på kontaktstycket .
Ny kabel sattes dit och vipps visade Givaren 56 grader och Kylfläkt går inte när man stänger av bilen.
Så tack verkstadschefen samt duktiga mekanikern, nu åker man lungt och avslappnat igen, skall bli kul och se om förbriktingen ändras ngt?

Sen till er andra ta en titt på kabeln till bränsletempgivaren om den ser spänd ut, vi jämnförde på en 2011 på den var kablarna dragna annorlunda, hoppas det hjälper ngn mer med denna information.
#532924
Tack då skall jag nog hitta den, samt kontrollera den där kabeln. Det verkar ju vara ett vanligt problem, tycker mig höra att fläkten går på nästan alla V70 jag har varit i närheten av. Borde finnas en kampanj på detta.
#533120
Jeg har også registrert at kjøleviften noen ganger går etter at motoren er stanset på min 2.4D MY08. Ble først oppmerksom på dette etter 6000 service og har trott at det var en oppgradering av software som var gjort. Nå tenker jeg å kolla kablene til giveren. Takk for info!
#533449
Har nu kollat upp detta, fick ju felkod på bränsletempgivaren när jag la på Polestar och mycket riktig.....det är ju luftslangen som går från luftrenaren som gnager sönder den sladden. Skall lappa ihop kabel sen får väl Volvo nolla koderna när jag lämnar in den för service var visst dags nu enligt bilen den tigger om service :-)
Måste säga att detta var en idiotisk placering av kabeln till den givaren frågan är om inte Volvo skall stå för detta felet när det är så uppenbart att det är konstruktionen som sådan som orskar felet
#581695
Precis de här som hänt min bil verkar de som. En kort tur utan någon större belastning, ac på, 24 grader inställt på klimaten, ensam i bilen utan last å 10 grader varmt ute,5 km´s körning och fläkten går på högvarv efter att motorn stängts av. Jag får ge mej av ut och kika under huven sen och sedan be verkstaden kolla upp skiten. De börjar bli många småfel som dom får ta sig an nu.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]