Som jag tidigare har sagt så jobbar jag med byggnadsglas och inte bilglas, men jag har en ganska stor teknisk kunskap om glas akustiska och andra egenskaper.
Min uppfattning är att laminerade glas skulle ha en väldigt lite inverkan på upplevd volym i en bil. Det mesta av ljudet skulle bara ta vägen genom plåt eller kringliggande detaljer istället.
De laminerade glas som finns i volvobilar tillverkas av Saint Gobain och de själva tar inte upp glasen som specifikt ljudisolerande.
http://www.smartarutor.se/pages.asp?r_id=18801
de trycker istället på skyddsegenskaperna, i att det tar "10 ggr så lång tid att penetrera". Detta säger dock inte så mycket i och med att det tar mindre än en halv sekund att slå sönder en härdad bilruta.
Min gissning är att de betydligt dyrare "akustiska glas" som levereras till Audi har en särskild ljudfolie mellan glasen. Denna skulle möjligen kunna bidra till något lägre upplevd ljudnivå i bilen, men jag tror nog att ytan och omfattningen av glas kontra andra material/ytor i bilen, vilka är mer ljudgenomsläppande, motsäger detta.
Några räkneexempel:
6 mm härdat glas (knappt dubbelt så tjockt som bilglas) reducerar ljudet med Rw 33 dB (labbvärde, värdet mätt i fält heter R'w)
6,38 mm laminerat glas (0,38 mm folie) reducerar ljudet med Rw 34 dB.
6.38 mm laminerat glas med speciell ljudfolie reducerar värdet med Rw 36 dB.
Folierna kan sålunda inte göra särskilt mycket för ljudvärdet, utan det är vad jag kallar för "tunga massor", dvs glas, tungfoam etc, som i kombination med en folie reducerar ljudet.
Ljudvågor gillar egentligen hårda material som glas, i vilka det är lätt att fortplantas, och vår metod inom bygglas för att reducera ljud i större omfattning är att jobba med flera olika glastjocklekar (för att ta olika frekvenser) laminerade (med eller utan ljudfolie) och i värsta fall kombinerade i isolerglas (för att bryta ljudbryggan med exempelvis argongas).
Som vanligt så skriver jag för långt och för mycket...