Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
#530410
Du kan göra det själv. Gå bara in i ditt första inlägg och klicka på "ändra" så kan du även ändra trådbeskrivningen
Användarvisningsbild
av Snacksalig
#530425
Som jag tidigare har sagt så jobbar jag med byggnadsglas och inte bilglas, men jag har en ganska stor teknisk kunskap om glas akustiska och andra egenskaper.
Min uppfattning är att laminerade glas skulle ha en väldigt lite inverkan på upplevd volym i en bil. Det mesta av ljudet skulle bara ta vägen genom plåt eller kringliggande detaljer istället.
De laminerade glas som finns i volvobilar tillverkas av Saint Gobain och de själva tar inte upp glasen som specifikt ljudisolerande.
http://www.smartarutor.se/pages.asp?r_id=18801
de trycker istället på skyddsegenskaperna, i att det tar "10 ggr så lång tid att penetrera". Detta säger dock inte så mycket i och med att det tar mindre än en halv sekund att slå sönder en härdad bilruta.
Min gissning är att de betydligt dyrare "akustiska glas" som levereras till Audi har en särskild ljudfolie mellan glasen. Denna skulle möjligen kunna bidra till något lägre upplevd ljudnivå i bilen, men jag tror nog att ytan och omfattningen av glas kontra andra material/ytor i bilen, vilka är mer ljudgenomsläppande, motsäger detta.
Några räkneexempel:
6 mm härdat glas (knappt dubbelt så tjockt som bilglas) reducerar ljudet med Rw 33 dB (labbvärde, värdet mätt i fält heter R'w)
6,38 mm laminerat glas (0,38 mm folie) reducerar ljudet med Rw 34 dB.
6.38 mm laminerat glas med speciell ljudfolie reducerar värdet med Rw 36 dB.

Folierna kan sålunda inte göra särskilt mycket för ljudvärdet, utan det är vad jag kallar för "tunga massor", dvs glas, tungfoam etc, som i kombination med en folie reducerar ljudet.
Ljudvågor gillar egentligen hårda material som glas, i vilka det är lätt att fortplantas, och vår metod inom bygglas för att reducera ljud i större omfattning är att jobba med flera olika glastjocklekar (för att ta olika frekvenser) laminerade (med eller utan ljudfolie) och i värsta fall kombinerade i isolerglas (för att bryta ljudbryggan med exempelvis argongas).

Som vanligt så skriver jag för långt och för mycket... :-)
av Lövet
#530431
Men intressant!

De erfarenheter jag själv har är av Volvo S40N och där upplevdes en stor skillnad mot min (med laminerade glas) och de flertal andra varianter jag provkörde (och hyrde). Framförallt så ändrar ljudet ton och blir på nåt sätt "snällare mot örat".
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#530438
Ja, jag tycker att vindbruset runt rutorna är mindre men det är mycket som påverkar och svårt att uttala sig om utan att ha riktig mätutrustning. Dock är det en av de tystaste bilar jag åkt i trots att jag har sportchassi och hårt pumpade 17-tumsdäck. Alla V70 som jag läst om i test verkar inte ha haft de laminerade rutorna så jag vet faktiskt inte hur mycket de gör.

En på mitt arbete hade tidigare en XC90 där någon försökt ta sig in med en kulhammare genom rutan men efter upprepade försök hade personen gett upp och gått därifrån. Så det är iaf betydligt svårare att ta sig in i bilen än med originalrutor.

Jag har faktiskt köpt en "nödhammare" för att kunna ta sig ut om något krisar. Lite nojigt kanske men den kostar inte mycket och nu finns den iaf om det skulle behövas :)
Användarvisningsbild
av Snacksalig
#530443
andreas_lofgren skrev:Men intressant!

De erfarenheter jag själv har är av Volvo S40N och där upplevdes en stor skillnad mot min (med laminerade glas) och de flertal andra varianter jag provkörde (och hyrde). Framförallt så ändrar ljudet ton och blir på nåt sätt "snällare mot örat".
Mina decibelvärden ovan är för en s.k. normalkurva av ljud, och reduktionen av snittet av densamma. Det är troligt att det laminerade glaset kan ta bort en del höga frekvenser som upplevs som störande för vissa. Det är inte så troligt att det kan påverka däckmuller eller mellan- och lågfrekventa ljud.

Gällande skyddsglas, så handlar allting om vad man är utrustad med - kulhammare är inte vad jag skulle välja som inbrottsverktyg om jag ville ta mig in i en bil med lamell glas. En bra handyxa skulle vara betydligt effektivare och ta mig in i bilen på under 10 sek.
Men kulhammare är utmärkt på härdade glas (som du själv noterar i att du har köpt en nödhammare = kul- eller spetshammare), vilket inbrottstjuven i din väns fall säkert var van vid att det var på bilar.
Ju fler som skaffar laminerat glas, desto fler tjyvar kommer att ha en handyxa med sig istället...
Användarvisningsbild
av Camel
#530470
Racetwin2 skrev:Jag har faktiskt köpt en "nödhammare" för att kunna ta sig ut om något krisar. Lite nojigt kanske men den kostar inte mycket och nu finns den iaf om det skulle behövas :)
Har också funderat på att ha en liten nödhammare i bilen. När jag läser "nödhammare" tänker jag på en liten röd "spetshammare" med rött handtag i plast som finns i t.ex. en del bussar. Klarar man att effektivt komma igenom laminerade rutor med en sådan?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#530471
Ja, det skall du kunna. Jag köpte min på Biltema. Det är en sådan med en tung metallspets och dessutom en inbyggd bältesavskärare vilket kan vara praktiskt om man skulle bli liggandes uppochned med bilen. Låter som man är överhysterisk men det var så billigt så jag bara plockade ned den i vagnen när jag ändå gick förbi hyllan. Den får dessutom plats i facket i mittkonsolen. Hållaren kan man dessutom skruva upp under tex I-brädan om man vill ha den lätt åtkomlig.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
#530478
Camel skrev: Har också funderat på att ha en liten nödhammare i bilen. När jag läser "nödhammare" tänker jag på en liten röd "spetshammare" med rött handtag i plast som finns i t.ex. en del bussar. Klarar man att effektivt komma igenom laminerade rutor med en sådan?
Nej, man kan inte ha sönder laminerade rutor med en sådan nödhammare. De är gjorda för härdat glas och fungerar genom att de med spetsen (eller kulan) slår sönder ytspänningen på det härdade glaset, så att glaset granulerar (blir till en massa smått glaskross, tänk DURALEX).
Det laminerade glaset skulle bara spricka och sitta kvar, även om det på volvos bilder ser ut att vara härdat laminerat glas. Samma effekt som man vill uppnå för att försvåra för en inbrottstjuv, skulle nu hålla en inspärrad, uppochned i bilen i vattnet...
Möjligen kan den lilla nödhammaren hjälpa en att slå sönder det inre glaset i lamellglaskombinationen, så att hela rutan blir lättare att sparka ut?
av Donatello
#534608
Generellt så minskar ett laminerat glas ljudnivån inne i bilen vid jämförelse med motsvarande härdglas i samma tjocklek. Det laminerade glaset har en PVB-folie mellan glasen med tjocklek 0,76 mm. De akustiska laminerade glasen har en folie med samma tjocklek men folien är i sig laminerad i tre skikt. På Volvo finns denna akustiska folie endast i vindrutan på S80, V70 och XC70 samt på den värmereflekterande vindrutan i S60.
av svendufva
#534729
Jag märkte ingen större skillnad på min my 11 V70 D5. Man ska inte köpa dem för lägre ljudnivå. Det bästa man kan göra för ljudnivån är att köpa bensinmotor isf diesel.

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)