Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#724668
Jag blev även inspirerad av ditt komfortuttag till cteken Camel, jag hade en sladd hängande förut men en panel ser ju trevligare ut, att man dessutom kan se laddstatus är ju positivt!

Bild

/Martin
#724703
Se där. Ja, ctekuttaget ser bra ut. Nyare bilar har behov av stödladdning lite då och då. Uttaget borde nästan vara standard.
#725253
Angående Laddning så beställde jag min nya V70 med laddare på den elektriska motorvärmaringången för att stödladda på vintern då jag kanske har lite för kort körsträcka. Har även en bensinvärmare i bilen så lär behövas de gångerna jag inte får tillgång till eluttag på jobbet. Å vad jag väntar skall komma v7 eller v8 :-D
Dogfight
#725281
Dogfight skrev:Angående Laddning så beställde jag min nya V70 med laddare på den elektriska motorvärmaringången för att stödladda på vintern då jag kanske har lite för kort körsträcka. Har även en bensinvärmare i bilen så lär behövas de gångerna jag inte får tillgång till eluttag på jobbet. Å vad jag väntar skall komma v7 eller v8 :-D
Dogfight
Det verkar vettigt! Jag har mest laddaren för att bilen står still i garaget veckovis då och då. Kombinationen med motor/kupévärmare gör sig inte riktigt då.

Camel, hur pass länge håller sig din komfort indikator på grön efter fulladdat batteri, om bilen står still? Såg att min hoppat ner till gul i morse när den bara stått två dygn från att jag kopplade loss laddaren. Två gånger har jag "väckt" bilen under tiden. Vet du vid vilka spänningar gränsvärdena ligger för den?

/Martin
#725317
Jag vet inte exakt vilken spännignsnivå som krävs för grön LED. Bara att den verkar ligga högt. På min bil ser jag indikatorn genom fönstret och trots att bilen varit i "viloläge" har den blinkat den gult efter ett par dagar vid något tillfälle. Men på din bil har du indikatorn under huven. När du öppnar huven väcker du bilen. Jag tror du får ha huven öppen hela tiden så bilen går i viloläge för att jämföra. Om jag väcker min bil börjar indikatorn blinka gult nästan omedelbart. På min bil kan jag förlora någon tiondels volt fram till indikatorn beroende på vissa elförbrukares övriga belastning. Men när bilen inte är väckt är de avstängda.

Jag anser att om indikatorn blinkar grönt när man lämnar bilen så är allt ok även om den börjar att blinkar gult efter ett par dagar. Batteristatus lär ju ändå vara ok om inte bilen har något fel.
Om jag får tid ska jag kolla omslagspunkterna på indikatorn, har också undrat vid vilka spänningar det sker. :mrgreen:
#725320
Jag har haft huven öppen hela helgen, den står ju inne i garaget. När den går från viloläge blir det gulblink direkt, vilket ju känns helt naturligt. Så länge det inte är rött är nog allt i sin ordning:)

Av nyfikenhet mailade jag cetek och frågade fter gränsvärdena, återkommer här om jag får svar.

/Martin
#725321
MartinS skrev:Av nyfikenhet mailade jag cetek och frågade fter gränsvärdena, återkommer här om jag får svar.
Utmärkt.
#725344
Jag har en sladdmoterad Ctek comfort indicator liggande i "labbet". Om den är lika som den jag har i bilen vet jag inte. Kunde inte låta bli att göra en kontrollmätning på den:

Grön LED: 12,76 V - uppåt
Gul LED: 12,45 V- 12,76 V
Röd LED: drygt 3 V till 12,45 V

Det stämmer inte helt med vad Ctek anger. Tror de anger 90% för grön LED och att röd LED blinkar under 40%. Gul LED mellan 40-90%. Men indikatorn är nog inte helt lika mellan olika exemplar. Man ska nog testa fler exemplar och jämföra.

Att den gröna blinkar först vid lite drygt 12,7V innebär att batteriet måste vara mycket väl laddat för att få grön blink. Röd LED blinkar väldigt långsamt vid extremt låga spänningar. Är den helt släckt är det riktig kris. :mrgreen:

Omslagspunkterna är skarpa med liten hysteres på endast ca 20 mV.

Laddningsstatus är ungeför så här för ett vanligt blybatteri, men det är ingen exakt vetenskap.

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt

Då blir statusindikeringen ungefär följande:
Röd LED = 0-40%
Gul LED = 70-100%
Grön LED = 100%

Testet är utfört med variabelt labbggregat som lämnar DC och två parallellkopplade multimetrar (Fluke 189 och UNI-T UT71B). Inga proffsinstrument med de duger för denna mätning. De visade nästan lika med en skillnad på mindre än 10 mV.

Blir intressant att se vad Ctek svarar Martin.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]