Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#739313
Jag testade igår kväll, för att de om det går att stänga huven eller ej med laddare inkopplad, och jag tror inte det. Att lägga ner huven så den ligger "på låsen" är inga problem, men jag skulle nog inte våga trycka ner den ordentligt, det saknas några mm då är jag rädd.

/Martin
#761382
Utvecklingen går framåt. Ikväll blev det uppgradering till 4G grejer. Modem byttes och routern likaså. Den förra ASUS routern var faktiskt ganska rutten så det var dags att byta till något mer stabilt (Dovado). Dovadon har ju inbyggd "Internetavkänning" så den startar om modem och/eller router om det skulle behövas. Den gamla Asusen behövde manuell omstart allt för ofta. Jag är ganska säker på att denna skall fungera bättre.

Router:
Bild

Modem:
Bild


Men, nu till problemet. Både den förra routern och den nya matas med cigg-kontakt vilken sänker spänningen till 5V, men vid startögonblicket orkar den inte med. Spänningen i bilen sjunker till ~10,5V vid start (enligt min slöa digitala multimeter) och då startar router och modem allt som oftast om, inte alltid men ofta. Detta gäller både den nya och den gamla routern.
Bör jag satsa på något mer stabilt istället för de billiga cigg-kablarna, lik det switchade aggregat du har Camel? Levererar den 5V/1A även vid spänningar runt 10v?

/Martin
#761537
MartinS skrev:Bör jag satsa på något mer stabilt istället för de billiga cigg-kablarna, lik det switchade aggregat du har Camel? Levererar den 5V/1A även vid spänningar runt 10v?
Aggregatet jag använder lämnar fasta inställbara spänningar. I området kring 5V finns bara 4,5V eller 6V. Aggregatet lämnar t.ex. stabilt 6V ner till en matningsspänning på 8V (jag har provat med 1A belastning).

Min router är specad för 12V matning men fungerar på betydligt lägre spänning då den sannolikt redan innehåller någon form av inbyggd spänningsreglering. Jag har separat spänningsaggregat bara för att se till att routern inte får överspänning när bilens generator laddar. Spänningsaggregatet mildrar även spänningsspikar som är rikligt förekommande i bilars elsystem.
Camel skrev:Spänningsstabilisator: Kjell & Company nr. 44128 DC-DC ställbar 1,5-12V. Denna omvandlare har switchad teknologi = mindre värmeutveckling. Den håller spänningen till routern på max 12V även bilens systemspänning kan gå upp väsentligt högre när bilen körs. Dock faller spänningen under 12V om bilens systemspänning också gör det. Men det är inget problem, jag testat routerns nedre gräns med labbaggregat. Routern fungerar utan problem med spänning ner till 8V. Det blir inga avbrott ens när motorn startas. Routern drar inte 2A som är specat utan endast ca 0,5A (testat med WLAN, ej TP-kablage)


En router specad för 5V matning har sannolikt mindre marginaler mot lägre spänning. Om du använder samma aggregat som jag kan du ställa det på 6V och koppla en diod i serie med routern på för att komma ned till ca 5,3 V vilket routern bör klara utan problem.

Men det är inte säkert att ett spänningsaggregat behövs. Du kan ju prova med en diod i serie med matningen till routerns 12V-adapter och en elektrolytkondensator efter dioden parallellt med 12V-adaptern. Kondensatorn fungerar då som buffert och håller spänningen uppe en kort stund. Dioden förhindrar att kondensatorn laddas ur av andra strömförbrukare. Kapacitansen på kondensatorn måste vara ganska stor, skulle tro att du måste upp på runt 20.000 uF för att det ska vara lönt att testa (beroende på hur länge startmotorn jobbar).

Men det allra bästa är kanske en kombination med diod och buffertkondensator före ett spänningsaggregat som driver routern.

Detta var några idéer som du kan prova.
#761667
Jag testade med en 0,1F konding jag hade liggande hemma och det var inga problem, men man bör väl kanske skaffa sig en lite smidigare konding, och stoppa in en diod i serie. En 0,1F är ju en ganska stadig pjäs, när jag kopplade in den sjönk spänningen så routern startade om:-)

Du har inte möjlighet att testa ditt aggregat hur lång ner inspänningen kan gå för att den skall kunna leverera 6v (och hur exakt är 6v?) med 1-2A last? Det känns ju som den enklaste lösningen.

/Martin
#762128
MartinS skrev:Du har inte möjlighet att testa ditt aggregat hur lång ner inspänningen kan gå för att den skall kunna leverera 6v (och hur exakt är 6v?) med 1-2A last?
Det är ett tag sedan jag mätte upp aggregatet, och har inte tillfälle att göra det på ett tag, men som jag skrev innan:
Camel skrev:Aggregatet lämnar t.ex. stabilt 6V ner till en matningsspänning på 8V (jag har provat med 1A belastning).
Jag tror spänningsaggregatet fyller ditt behov inställt på 6V med diod i serie med routern. Då funkar det ned till 8V i bilens elsystem.
#847663
Fina lösningar ni har!

Jag har kört med Net1-router i bakrutan på den 740 jag ägde tidigare. Ett sladdmonterat uttag tog ström från den matning jag hade dragit för ljudet.

Net1-routern är för tillf'ället placerade i firmabilen (Kia Ceed_SW) där ett uttag i bagaget alltid är igång. Routern är monterad i "taket på bakluckan". Den är inte i vägen då den följer därför med upp när man öppnar bakluckan och antennerna kan ändå vara precis innanför bakrutan för bästa mottagning.

Jag hade från början ett D35-modem och har nu ett D90. D35 hade fördelen att det matades med 12V utan någon omvandlare i bilen. Den var designad för att köras direkt från bilens elsystem. Då antennerna satt på motsatta sidor fick den precis plats på hatthyllan mellan säte och gardin i 740in.

D90 är inte lika smidigt. Antennerna är placerade på samma sida och den går inte att ställa på nått symetriskt och snyggt sätt. Det är inte längre ett problem i min S90 då en betydligt rymligare hatthylla.

Under sommaren kommer jag flytta routern till min S90 så alla medresenärer kan underhålla sig på längre resor.
#857903
Camel skrev:Delar med mig av hur jag installerat 12V uttag med fördröjt frånslag. Spänning finns i uttaget enligt följande: När startnyckeln är i läge 1, under 2 min efter att bilen låsts, annars under 30 minuter efter senaste upplåsning, frånslag av tändning eller vid aktiverad trygghetsbelysning.
Det betyder t.ex. att ungarnas DVD inte får strömavbrott t.ex. vid tankning (cigg-uttag i kupé) men samtidigt riskeras inte att DVD:n drar ur batteriet om den glöms tillslagen efter att bilen lämnats (bef. cigg-uttag i lastutrymme). I V70II finns ett befintligt "batterisparrelä" som försörjer bl.a. innerbelysningen som utnyttjas för att erhålla funktionen.
...
Jag behöver denna matning och därmed motsvarande "styrsignal" för utrustning nära förarplatsen. Har någon ett tips på lämplig lampa och kabel att ta styrningen ifrån? Gärna nära utrymmer under mittkonsolen där jag har övrig 12v-utrustning är inkopplad.
Färgkodningen verkar variera; blå-vit till baklampan i V70II och blå-röd i XC60. Gissar att det finns fler varianter.
#865509
Vad är högst möjliga effekt i bakluckan på en D3 2011? Jag önskar ta ut rätt hög effekt från bakluckan för laddning av multippla batterier till helikopter. (Helst ca 20 Ampere)

1 Någon som vet hur mycket effekt man kan ta ut från cigarettuttaget utan problem (mot att org 15A säkringen byts till en större så klart)? Ganska klena kablar vilket gör att spänningen kan sjunka för mycket. Får ej gå under 11 volt.
2 Någon som vet var kraftigaste "plus" finns i bakluckan om jag ger mig på att göra ett till cigarettuttag med högre effekt? Tyvärr är batteriet monterat fram. Är det i skringslådan under en lucka till vänster i bagage? Någon som vet hur den funkar/bör användas för syftet?
3 Andra tips för att få hög effekt till bakluckan på ett säkert/praktiskt sätt?

Tackar
Emil

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]