Sida 1 av 1
Låsbara hjulbultar.
Postat: mån 02 maj 2011, 09:41
av rejsbo
Var hittar man låsbara hjulbultar till Zito Blitz?
Bultarna som kommer med är torx, och skallen är väldigt liten.
Hålet i fälgen är bara 17-18 mm, så det måste vara en väldigt smal skalle på låsbulten.
Någon som har något förslag?
Re: Låsbara hjulbultar.
Postat: mån 02 maj 2011, 11:16
av Variosboy
ÅF av fälgen måste väl ändå ha bultar??
Re: Låsbara hjulbultar.
Postat: mån 02 maj 2011, 11:28
av rejsbo
Dom specialbeställde fälgarna.
De lagerhålls inte, för då hade dom säkert haft låsbultar
På lager.
Jag tror Mc Guard har....
Re: Låsbara hjulbultar.
Postat: mån 02 maj 2011, 12:24
av Slezii
Har precis skaffat låsbultar till mina 20 tumare som hade små hål. Det fixade grabbarna i volvobutiken.(Malmö, jägersro). Kan hända att jag har förpakningen kvar , om du inte hittar så kan jag kolla vad dem heter)
Slezii
Re: Låsbara hjulbultar.
Postat: sön 08 maj 2011, 15:47
av rejsbo
Hej.
Jag har kollat lite noggrannare nu.
Hålet i fälgen är 20 mm.
Kollade hos Volvo i Bålsta, men dom hade bara Volvo original, kunde inte hitta andra.
Jag har kollat med Mcgard, och dom har en modell som ser ut såhär:
http://www.mcgard.com/Applications/Auto ... yTuner.jpg
Jag kan inte räkna om till mm, men den ser smal ut...
13/16", hur mycket är det i mm?
Re: Låsbara hjulbultar.
Postat: sön 08 maj 2011, 16:28
av ÄRRet
20.64 mm
Re: Låsbara hjulbultar.
Postat: sön 08 maj 2011, 16:32
av rejsbo
Oooki.
Jag har tittat på Mcgard, art nr 27200.
De tror jag ska fungera.
Skickade just mail till dom, och även till OCL Brorsson...
Inväntar svar...
Tack iaf.. :D
Re: Låsbara hjulbultar.
Postat: mån 09 maj 2011, 18:00
av Camel
Lånar tråden till frågor om standard låsbara hjulbultar som ÅF inte monterade vid leverans av bilen. Tänkte skruva på dem eftersom bilen ska utomlands. Fälgarna är original Cratus 18" på en V70II R-design MY11 och de låsbara hjulbultarna har nr. 31329149. Är det rätt hjulbultar? Är det bara att lossa en hjulbult och dit med den låsbara hjulbulten, eller bör alla hjulbultar lossas något och sedan dras åt igen? Åtdragningsmoment? Ska den låsbara hjulbulten sitta på någon speciell position iförhållande till ventilen? Är det problem med dessa hjulbultar? (det var problem på min V70N, sprack). Tacksam för svar.
Re: Låsbara hjulbultar.
Postat: mån 09 maj 2011, 18:27
av Rådlös
Grundtanken är en låsbar bult per hjul. Du frågar om dragmoment. Vad du gör, så dra inte låsbulten med någon maskin! Använd i stället fälgkors där. Jag har haft min V70 årsmodell -08 i snart ett år. I höstas lät jag av praktiska skäl, platsbrist, utslitna knän, motbjudande väderlek m.m. en firma byta till vinterdäcken. Jag var med så jag såg hela jobbet. Däckbytaren snurrade visserligen försiktigt fast låsbulten, alltså "tomgången" med maskin, men drog den sedan med fälgkors. Nu när jag skulle byta till sommardäck halkade bara nyckelhylsan av bulten hela tiden. Däcken sitter fortfarande kvar. Och det blir ett verkstadsbesök av detta i stället.
Nu är det ingen övertidsfara med detta för jag har dubbfria vinterdäck. Jag vet ju inte hur det har skötts med nyckelhylsan och däckbyten före min tid, men den ser lite "stressad" ut.
Re: Låsbara hjulbultar.
Postat: tis 10 maj 2011, 22:08
av Camel
Rådlös skrev:Grundtanken är en låsbar bult per hjul. Du frågar om dragmoment. Vad du gör, så dra inte låsbulten med någon maskin! Använd i stället fälgkors där. Jag har haft min V70 årsmodell -08 i snart ett år. I höstas lät jag av praktiska skäl, platsbrist, utslitna knän, motbjudande väderlek m.m. en firma byta till vinterdäcken. Jag var med så jag såg hela jobbet. Däckbytaren snurrade visserligen försiktigt fast låsbulten, alltså "tomgången" med maskin, men drog den sedan med fälgkors. Nu när jag skulle byta till sommardäck halkade bara nyckelhylsan av bulten hela tiden. Däcken sitter fortfarande kvar. Och det blir ett verkstadsbesök av detta i stället.
Nu är det ingen övertidsfara med detta för jag har dubbfria vinterdäck. Jag vet ju inte hur det har skötts med nyckelhylsan och däckbyten före min tid, men den ser lite "stressad" ut.
Ja, en låsbar hjulbult per hjul är jag införstådd med. Jag funderade mer på om alla hjulbultar måste lossas (lite) på hjulet eller endast den som man ersätter med den låsbara för att det inte ska bli spänningar. Eller undviks detta tack vare att hjulbultarna har en lös kona som anliggningsyta mot fälgen? Men din övriga info tyder ju på att hjulbultarna till V70II verkar vara lika dåliga som de jag hade på min V70N. ÅF tyckte inte de skulle monteras, därför har jag dem löst. Nu är frågan: vågar jag montera dem?