Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilvert
Blev igår påkörd från sidan av en herre som inte såg sitt rödljus. Fart ca 50-60 in i höger framhjul.
Det small bra när gardinerna och sidokuddarna löste ut. Det enda jag fick ont av var bältes-sträckaren som höll mej duktigt på plats. Lagom kul. Hämtade ut bilen i Julas :(

Hur pass mycket kan dom egentligen laga i en framvagn. Hjulet är intryckt en bit in i bilen ca 10 cm plus en hel del plåtskador. Är det skroten eller kommer dom ta fram släggan och laga?
av Cunningham
Med en så pass ny bil blir det garanterat till att laga. Även om verkstäder och delar är dyra så kan man göra en hel del för vad det kostar att köpa en ny.

Var själv ute för en älgkollision med en 1 år gammal bil och den lagades för någonstans mellan 150 och 200 papp. Den var rejält tilltygad.
Användarvisningsbild
av Its1more
Allt beror väl också lite på vad som gått sönder i kollisionen. Det finns säkert lägen där vitala energiupptagande (heter det så?) karosseridelar/zoner gått åt så illa att de, om de lagas, helt enkelt skulle försämra bilens totala förmåga att motstå framtida kollisioner.

Jag kan spontant, som lekman, tänka mig att en bil som blivit intryckt i sidan är svårare att laga än en som krockat framifrån.

Så man skulle nog kunna sammanfattade såhär:
Om verkstaden kan garantera att bilen har rätt säkerhetsegenskaper efter en reparation och kostnaden understiger nypris så blir det rep. Om verkstaden inte kan garantera säkerheten så skulle i alla fall jag inte vilja åka om kring i den efter en ev reparation.

Dåligt exempel kanske, men om man trillar när man cyklar och slår hjälpmen i marken så ska man inte använda den igen (hjälmen alltså) då egenskaperna har försämrats. Nu är det ju olika priser och objekt, men ändå...

/Fredrik
av nilvert
Om dom nu skall laga så är det nog inget man gör på en eftermiddag.
Det kan nog vara så som du säger om skador från sidan på framvagnen. Det finns inga zoner för att ta upp några smällar direkt på hjulet. Så det har nog gjort en del skada även om den andra bilen såg bra mycke värre ut :???:
Användarvisningsbild
av Its1more
Hålla gärna tråden uppdaterad om hur ärendet fortskrider.

/Fredrik
av nilvert
Its1more skrev:Hålla gärna tråden uppdaterad om hur ärendet fortskrider.

/Fredrik
Det ska jag. Än så länge står den i kö på verkstaden för att kollas på. De hade fullt upp så det tar nog några dagar.
av Cunningham
Kan nog hålla med ovanstående om att det beror mycket på vad som drabbats. Får chassi eller andra vitala delar allvarliga skador så är det nog inget man bara "rätar ut" i en mät/rikt-bänk.

Som i mitt fall med älgkollisionen så blev det en j---ar massa plåt, glas och inredningsskador samt att man bytte hela taket med tillhörande stolpar. Men allt detta är ju "utanpåverk", alltså: ta loss allt trasigt, sätt dit nytt, lacka om. Liksom.

En fullstor älg som man bränner in i med 100km/h orsakar en hel del repor i lacken! :evil:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ekvationen ser väl egentligen ut såhär:

"ny" bil minus vad skroten kan tänkas betala för den krockade bilen minus kostnaden för reparation.
Det som blir billigast gör man..
Ofta kan väl en såpass ny bil betinga ett hyfsat högt skrotvärde, så då blir det ju inte lönsamt att laga.

Ovanstående gäller ju bara om bilen går att laga..
av nilvert
Variosboy skrev:Ekvationen ser väl egentligen ut såhär:

"ny" bil minus vad skroten kan tänkas betala för den krockade bilen minus kostnaden för reparation.
Det som blir billigast gör man..
Ofta kan väl en såpass ny bil betinga ett hyfsat högt skrotvärde, så då blir det ju inte lönsamt att laga.

Ovanstående gäller ju bara om bilen går att laga..
Var precis förbi verkstan och hämta mitt parkeringstillstånd. Den stog inne i hallen och dom höll precis på med ovanstående ekvation lät det som.
Får antagligen besked under eftermiddagen.

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]