Sida 1 av 4
Xenon som står för lågt?
Postat: lör 16 apr 2011, 02:10
av nejo
Hej
haft bilen inne på lagning och klockan var nollställd så antar att strömmen varit av.
Nu har jag inte kört den på ett tag men det känns som att lamporna slår i marken för nära bilen så att säga.
Fick även upp ett felmeddelande om att det var något fel med lamporna och att en service av dem krävdes, kom dock bara upp en gång utav ca 5 starter.
Någon som har nån idé om vad det kan vara ?
Mvh
Re: Xenon som står för lågt?
Postat: lör 16 apr 2011, 07:52
av perhall
Hade du den på auktoriserad verkstad? De ska ha utrustning för att reseta strålkastarna men det har de inte alltid. Hade en Volvo inne för ett tag sen efter en krock (då forumkollegerna var väldigt nyfikna på vem som var vållande!!) och då hade verkstaden visserligen Volvoutrustning påstod de, men inte Volvos egen, så jag fick åka till en annan verkstad för nollställning!
Sen är det ju ett vanligt fel att ljusen står för lågt. Mycket irriterande när man åker långt på motorvägen. Jag ber alltid verkstaden på första servicen ställa ljusen så högt det går inom lagens gränser. Xenon har ju automatisk nivåreglering så man bländar ändå inte i normalfallet (utom vid backkrön, skarpa kurvor etc.)/PH
Re: Xenon som står för lågt?
Postat: mån 18 apr 2011, 16:24
av Mumsmums
perhall skrev:Sen är det ju ett vanligt fel att ljusen står för lågt. Mycket irriterande när man åker långt på motorvägen. Jag ber alltid verkstaden på första servicen ställa ljusen så högt det går inom lagens gränser. Xenon har ju automatisk nivåreglering så man bländar ändå inte i normalfallet (utom vid backkrön, skarpa kurvor etc.)/PH
Aha, så detta är alltså ett känt fenomen. Jag tycker halvljuset lyser bra men alldeles för KORT!! Irriterande med en skarp gräns mellan ljust och kolsvart väldigt nära bilen. Du menar alltså att verkstan kan ställa upp ljuset högre i "grunden" och att nivåjusteringen sedan håller denna nivå?
Re: Xenon som står för lågt?
Postat: tis 19 apr 2011, 14:58
av nejo
Någon som vet vart jag kan få detta åtgärdat i Malmö-trakten ?
Mvh
Re: Xenon som står för lågt?
Postat: tis 19 apr 2011, 15:12
av d98josu
På en V70N 2007 kan man höja/sänka ljuset själv. Sitter en vit sexkantig plastskalle (storlek 4-6 mm) i närheten av lampan. Man kommer åt den om man öppnar huven. Jag har gjort detta mot garageväggen och ljuskäglan sjunker inte tillbaka till något ursprungsläge om man tar ur nyckeln.(Har du höjt för mycket så blinkar mötande...)
Re: Xenon som står för lågt?
Postat: tis 19 apr 2011, 15:20
av Soulman
perhall skrev:Hade du den på auktoriserad verkstad? De ska ha utrustning för att reseta strålkastarna men det har de inte alltid. Hade en Volvo inne för ett tag sen efter en krock (då forumkollegerna var väldigt nyfikna på vem som var vållande!!) och då hade verkstaden visserligen Volvoutrustning påstod de, men inte Volvos egen, så jag fick åka till en annan verkstad för nollställning!
Sen är det ju ett vanligt fel att ljusen står för lågt. Mycket irriterande när man åker långt på motorvägen. Jag ber alltid verkstaden på första servicen ställa ljusen så högt det går inom lagens gränser. Xenon har ju automatisk nivåreglering så man bländar ändå inte i normalfallet (utom vid backkrön, skarpa kurvor etc.)/PH
Nja varför ska det vara vanligt att de står för lågt? Det är ju nåt SBP anmärker på precis som om de står för högt. Om regleringen funkar behöver man normalt inte ens fundera över det hela. På VAG bilar sitter givare på en främre och bakre bärarm som håller koll på karossens position och reglerar ner lyktorna om det är tung last t.ex. Det är säkert motsvarande teknik på Volvo. När grundinställningen är gjord ställer man in höjden/längden som på vilken bil som helst med ställskruvarna.
Re: Xenon som står för lågt?
Postat: tor 21 apr 2011, 01:26
av nejo
nejo skrev:Någon som vet vart jag kan få detta åtgärdat i Malmö-trakten ?
Mvh
Ingen ?
Re: Xenon som står för lågt?
Postat: tor 21 apr 2011, 09:29
av perhall
Mumsmums skrev:perhall skrev:Sen är det ju ett vanligt fel att ljusen står för lågt. Mycket irriterande när man åker långt på motorvägen. Jag ber alltid verkstaden på första servicen ställa ljusen så högt det går inom lagens gränser. Xenon har ju automatisk nivåreglering så man bländar ändå inte i normalfallet (utom vid backkrön, skarpa kurvor etc.)/PH
Aha, så detta är alltså ett känt fenomen. Jag tycker halvljuset lyser bra men alldeles för KORT!! Irriterande med en skarp gräns mellan ljust och kolsvart väldigt nära bilen. Du menar alltså att verkstan kan ställa upp ljuset högre i "grunden" och att nivåjusteringen sedan håller denna nivå?
Exakt så! Rätt ofta ser man på motorvägen fina nya bilar med ljus som bara lyser 30-40meter för att fe står för lågt. Störande obekvämt farligt..,
Re: Xenon som står för lågt?
Postat: tor 21 apr 2011, 10:50
av nilvert
Var inne med min en vecka efter jag hämtat ut den och gnällde på detta. Men de kollade och konstaterade att det var ok.
Tycker inte man ser ett enda dugg med halvljus i helmörker. Var nära att klippa ett par rådjur vid möte i mörker för ett par veckor sen just av den anledningen att man ser så kort med halvljus.
Har inne min på verkstan nu(krockad

) och har en lånebil utan xenon. Tycker att halvljuset är underbart i jämförelse.
Högersidan lyser någorlunda ok. Men inte vänster. Ska det vara så?
Re: Xenon som står för lågt?
Postat: tor 21 apr 2011, 11:19
av perhall
Soulman skrev:perhall skrev:Hade du den på auktoriserad verkstad? De ska ha utrustning för att reseta strålkastarna men det har de inte alltid. Hade en Volvo inne för ett tag sen efter en krock (då forumkollegerna var väldigt nyfikna på vem som var vållande!!) och då hade verkstaden visserligen Volvoutrustning påstod de, men inte Volvos egen, så jag fick åka till en annan verkstad för nollställning!
Sen är det ju ett vanligt fel att ljusen står för lågt. Mycket irriterande när man åker långt på motorvägen. Jag ber alltid verkstaden på första servicen ställa ljusen så högt det går inom lagens gränser. Xenon har ju automatisk nivåreglering så man bländar ändå inte i normalfallet (utom vid backkrön, skarpa kurvor etc.)/PH
Nja varför ska det vara vanligt att de står för lågt? Det är ju nåt SBP anmärker på precis som om de står för högt. Om regleringen funkar behöver man normalt inte ens fundera över det hela. På VAG bilar sitter givare på en främre och bakre bärarm som håller koll på karossens position och reglerar ner lyktorna om det är tung last t.ex. Det är säkert motsvarande teknik på Volvo. När grundinställningen är gjord ställer man in höjden/längden som på vilken bil som helst med ställskruvarna.
Krasst faktum att många bilar har för lågt ställda ljus. Eftersom xenon har automatisk nivåreglering finns ingen anledning att inte ha dem på högsta läget (ok, det bländar över backkrön och i tvära kurvor...)/PH