Sida 1 av 2
120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 10:00
av V9097
Volvos uppdaterade D3 och D5 i V70/S80 är verkligen imponerande, i alla fall på pappret. Likafullt är det väldigt irriterande att man inte lyckas komma under 120g-gränsen för CO2-utsläpp.
Dubbelturbon i D5 verkar vara bränsleeffektivare än singelturbon i D3, vilket syns på utsläppsvädena. Men egentligen borde den mindre slagvolymen i D3 gynna förbrukningen.
Mitt recept:
-Ta en V70 D3 2012 med start/stopp (137g/km)
-Kopiera dubbelturbolösningen från D5, och anpassa aggregatens storlek efter slagvolymen 2.0 liter
-Optimera effekt och vridmoment för låg förbrukning. 150hk, 350Nm räcker.
-Sänk bilen 10mm som på DRIVe
-Specailfälgar med lättrullande däck. Det lägre momentet kräver ju inte heller lika brada däck.
-Arodynamiska hjälmedel under bilen om det behövs
Vips! En V70 med mysig femcylindrig motor som klarar 119g/km.
Re: 120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 10:20
av perhall
V9097 skrev:Volvos uppdaterade D3 och D5 i V70/S80 är verkligen imponerande, i alla fall på pappret. Likafullt är det väldigt irriterande att man inte lyckas komma under 120g-gränsen för CO2-utsläpp.
Dubbelturbon i D5 verkar vara bränsleeffektivare än singelturbon i D3, vilket syns på utsläppsvädena. Men egentligen borde den mindre slagvolymen i D3 gynna förbrukningen.
Mitt recept:
-Ta en V70 D3 2012 med start/stopp (137g/km)
-Kopiera dubbelturbolösningen från D5, och anpassa aggregatens storlek efter slagvolymen 2.0 liter
-Optimera effekt och vridmoment för låg förbrukning. 150hk, 350Nm räcker.
-Sänk bilen 10mm som på DRIVe
-Specailfälgar med lättrullande däck. Det lägre momentet kräver ju inte heller lika brada däck.
-Arodynamiska hjälmedel under bilen om det behövs
Vips! En V70 med mysig femcylindrig motor som klarar 119g/km.
Intressant idé! Även om bilen skulle behöva en märklig utveckling för att optimeras för EU-körcykeln samt släta fälgar med 205-55-17-däck och lite annat som skulle minska funktionaliteten en aning skulle den säkert bli väldigt populär! Riktigt tjänstebilshit. Dessutom skulle Volvo kunna ta snudd på orimligt bra betalt för den/PH
Re: 120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 12:23
av Variosboy
Dom vill väl helt enkelt inte konkurera med sin egen DRIVe 1.6D..
Samma i V60, där ligger D3 nu på 124 gram.. Tror att man kunde få ner den under 120 om det inte vore för att man vill behålla värdet för folk att köpa DRIVe..
Re: 120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 12:38
av V9097
Variosboy skrev:Dom vill väl helt enkelt inte konkurera med sin egen DRIVe 1.6D..
Samma i V60, där ligger D3 nu på 124 gram.. Tror att man kunde få ner den under 120 om det inte vore för att man vill behålla värdet för folk att köpa DRIVe..
Kanske har du rätt i det. Och 1,6D är troligen också lite snålare i praktiken, i verklig körning så att säga.
Samtidigt så borde Volvo föredra att sälja sina egenutvecklade motorer som tillverkas i Volvos fabrik i Skövde. 1,6D köps ju in från Ford/PSA.
Re: 120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 13:00
av Variosboy
Varför skulle dom det??
Volvo är ett vinstdrivande företag och Sverige är ingen viktig marknad för Volvo längre..
Dom gör helt enkelt det dom tjänar mest pengar på!
Dessutom är ju inte Sveige Volvos bas längre...
Re: 120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 13:15
av Petzzon
V9097 skrev:Variosboy skrev:Dom vill väl helt enkelt inte konkurera med sin egen DRIVe 1.6D..
Samma i V60, där ligger D3 nu på 124 gram.. Tror att man kunde få ner den under 120 om det inte vore för att man vill behålla värdet för folk att köpa DRIVe..
Kanske har du rätt i det. Och 1,6D är troligen också lite snålare i praktiken, i verklig körning så att säga.
Samtidigt så borde Volvo föredra att sälja sina egenutvecklade motorer som tillverkas i Volvos fabrik i Skövde. 1,6D köps ju in från Ford/PSA.
1,6D är ju ingen egenutvecklad motor men tillverkas dock i Skövde
Re: 120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 13:19
av V9097
Variosboy skrev:Varför skulle dom det??
Volvo är ett vinstdrivande företag och Sverige är ingen viktig marknad för Volvo längre..
Dom gör helt enkelt det dom tjänar mest pengar på!
Dessutom är ju inte Sveige Volvos bas längre...
Givetvis för att vara mindre beroende av andra tillverkare. Ford och PSA är ju både en leverantör och konkurrent. I Europa, USA och Asien.
Jag vet inte vad det finns för avtal mellan Ford/PSA och Volvo, men man kan ju tänka sig att priset för motorerna höjs rätt var det är, kanske när något avtal löper ut...
Det är alltid tryggast att äga sin produkt, alltid otryggt att konkurrenten äger en produkt man är beroende av.
Och svenska marknaden är väl fortfarande ca 10% av Volvos försäljning. Inte att spotta på... endast i USA säljer man fler bilar.
Re: 120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 13:24
av Lövet
Marginalen per såld 1.6Drive är antagligen större än en 120 g/km D3.
Men jag håller med. Att behöva åka runt i en 115hk Volvo för att nå miljögränsen känns riktigt dåligt när Passat levererar 170hk, BMW 320EDE 164hk och Saab 9-3 180hk i sina miljöbilar.
Re: 120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 13:26
av V9097
Petzzon skrev:
1,6D är ju ingen egenutvecklad motor men tillverkas dock i Skövde
Trodde bara det var 4-cyl 2.0D som tillverkas i Skövde, utöver Volvos 5-cyl dieslar och 5-cyl bensin.
Re: 120g CO2/km
Postat: tor 14 apr 2011, 14:21
av marcbe
Variosboy skrev:...Sverige är ingen viktig marknad för Volvo längre..
....Dessutom är ju inte Sveige Volvos bas längre...
Vad bygger du dessa uttalanden på? Eller är det bara dina åsikter?
Här kommer lite
fakta:
Sverige är Volvos hemmamarknad.
Av 373 525 levererade bilar 2010 gick 52 894 till Sverige. Endast USA är en större nationell marknad.
Av ca 20 000 anställda arbetar drygt 13 000 i Sverige.
95% av all produktutvecklingsaktivitet genomförs på Hisingen i Göteborg.