Tänkte väcka liv i en gammal tråd...
Har bara kört ca 180 mil med nya bilen ännu, men första tankningen efter ca 18 mil gav strax över litern enligt färddatorn.
Andra tankningen låg på 1,03 uppmätt.
Tredje tankningen (med PH eco driving :lol: ) gav 0.98.
Nu är även den 4:e avklarad, och då har vi kört extem eco driving, mycket landsvägskörning på 110/100/80 vägar och färddatorn visar 0,81 och verkliga förbrukningen blev 0,805!.
:shock: Det verkar heeelt omöjligt att komma i närheten av EU-cykeln, vilket jag egentligen inte hade drömt om, men runt 0,8 med min "normala" körning hade iaf jag räknat med.
Har ca 11 km till jobbet, varav ca 2 km är 30/50 gator och rondeller, resten är motorväg med 110. Med samma körsätt

(full GPS kallibrerad moms på motorvägen) som i gamla bilen så skiljer det marginellt i förbrukning, vilket jag blir lite besviken över.
Noterbart är att gamla bilen (V70n T5) tog med mitt körsätt runt 1,03-1.07 (ca 0,1 över EU-cykeln). Med samma körsätt tar nya bilen ca litern. Färddatorn i nya verkar diffa lite, lite grand, och mer desto högre förbrukningen är.
Min slutsats är, precis som flera andra redan påpekat här på forumet att kombinationen bil/motor är extremt känslig för hastigheter från ca 80-90 km/h och däröver. Logiskt nog ju snabbare, desto mer soppa, men dock i en betydligt brantare kurva än t ex gamla T5:an som ju egentligen var svår att få att dra både extremt mycket och extremt lite med mitt körsätt och de vägar jag oftast åker på. På T5:an, liksom på nya T4:an för jag bildagbok med mätarställning, körda mil, tankade liter, snitt enl färddatorn, medelhastighet och ev ca sträcka på tanken med släp om det förekommit. Variationen var +-0,2 l/milen och jag hade räknat med ungefär samma scenario på nya bilen med bara det att utgångsläget borde ha legat strax över 0,8l/mil.
/PM