Sida 1 av 2

Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: tor 31 mar 2011, 19:31
av Henry_Fågeljazz
Senaste numret av vi bilägare berättar om Volvos och Haldex lösning för eldrift på bakaxeln.

Fordonet får genom denna lösning lägre bränsleförbrukning och större möjligheter att styra bakhjulens ingrepp.

Mycket intressant läsning.

Dock kommer det tydligen att dröja ett par år innan vi kan köpa en bil med denna lösning.

Hälsningar

Henry

Re: Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: tor 31 mar 2011, 19:49
av bilgalen
Du kan köpa en Audi under detta år har jag för mig att jag läst nånstans (Audi Q5, A6). De har samma typ av lösning som Volvo/Haldex och även Saab har på gång. Saab har ju till o med bildat ett bolag tillsammans med ett Amerikansk företag kring just eldriven bakaxel.

Re: Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: tor 31 mar 2011, 20:07
av mikebike
Lexus 400/450h har väl haft elektrisk bakaxel länge?
Visserligen kompletterat med elmotor även fram, men...

Re: Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: tor 31 mar 2011, 21:16
av viktore
bilgalen skrev:Du kan köpa en Audi under detta år har jag för mig att jag läst nånstans (Audi Q5, A6). De har samma typ av lösning som Volvo/Haldex och även Saab har på gång.
A6 hybrid ska komma någongång under 2012. Q5 hybrid sägs komma 2011 och den har en räckvidd på mäktiga 6km vid eldrift, väldigt mycket hybriddrift över det :lol:
V60 D5 hybrid som har el-bakaxeldrift ska väl komma 2012, och med tanke på att den har ganska hög effekt och räckvidd så tycker jag definitivt att Volvo ligger i täten inom området.

Re: Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: fre 01 apr 2011, 04:05
av HerrDödén

Re: Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: fre 01 apr 2011, 14:43
av Henry_Fågeljazz
Som jag har förstått saken så är Volvos version (tillsammans med Haldex), som beskrivs i artikeln, överlägsen bland annat när det gäller antisladd och ingrepp för god framkolighet i svåra situationer.

/H

Re: Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: fre 01 apr 2011, 17:14
av Racetwin2
Fördelen med en elmotor är många jämfört med mekanisk/hydraulisk fyrhjulsdrift:
1. Du har fullt vridmoment från noll rpm
2. Du kan styra en elmotor mycket mer exakt än en mekanisk fyrhjuls koppling
3. Du kan köra ström bakvägen och ladda batterier när du bromsar
4. Den extra vikten kan du faktiskt dra nytta av då elmotorn ofta används till skillnad från en vanlig AWD där du släpar runt på 200 extra kilo som du använder <1% av körtiden.....

V70:n skall dessutom få D5:an plus 100 hk elmotor=305Hk. T6:an lär inte ha en chans när du har elmotorn inkopplad kan jag tänka mig :D

Nackdelen skulle isf vara driftsäkerhet, batterikostnad vid utbyte etc men det tror jag man löser. För 20 år sedan var folk livrädda för elfönsterhissar och katalysatorer och vad de skulle kosta att byta och hur lätt de skulle gå sönder.

Kring tidigare inlägg om dålig drifttid så har jag för mig att Volvo säger ca 5-6 mil vid ren eldrift och med tanke på att snittbilen i Sverige rullar långt mindre än detta per dag så kommer tom ren eldrift kunna räcka för många även om man tvångsstyrde den till att bara gå på el. Sedan kan jag tänka mig att om man kör den i autoläge och låter elmotorn stötta under alla accelerationer så lär den dra snuskigt lite diesel. Man säger ju runt 0,2L/mil och det är ju inte omöjligt.

Re: Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: fre 01 apr 2011, 18:52
av Henry_Fågeljazz
Racetwin!

Intressanta reflektioner. Ser fram emot vad som komma skall. Kommer ju att kännas bra om man kan köra fem mil utan att bränna någon diesel över huvud taget. Samtidigt som man har tillgång till all kraft och AWD när det behövs.

/H

Re: Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: fre 01 apr 2011, 19:52
av Lövet
Jag vet inte om jag är sådär nämnvärt förtjust. Det finns rapporter från Lexus 450h ägare att deras fyrhjulsdrift inte orkar mer än något tiotal sekunder vid ordentlig halka. Sedan blir bilen framhjulsdriven.

Re: Eldrift på bakaxeln lösning för AWD

Postat: fre 01 apr 2011, 21:40
av VolvoB20
Racetwin2 skrev: Sedan kan jag tänka mig att om man kör den i autoläge och låter elmotorn stötta under alla accelerationer så lär den dra snuskigt lite diesel. Man säger ju runt 0,2L/mil och det är ju inte omöjligt.
15% säger Volvo att man sparar med hybriden vid blandad körning om du jämför med vanliga D5an, vilket stämmer bra med de hybrider jag själv kört.

0.2 l/m är om du kör EU-cykeln med fulla batterier vid start och du kommer nästan i mål innan dieselmotorn behöver starta. Hade batterierna varit lite större så du kommit i mål utan att ens behöva stara motorn och således fått siffran 0.0 l/m i förbrukning i EUs körcyckel. :mrgreen:

Det hade ju varit gött om man kunnat köra 350 mil på en tank utan att stanna med D5an men så bra är det tyvärr inte, du kommer 15% längre med hybrid D5an än med vanliga D5an på samma mängd bränsle.

En annan sak att tänka på är att över hälften av världens förråd avv litium finns i form av litiumsalt i Boliva i ett natruresarvat i en saltsjö för Flamingos stor som skåne.

Vi bör alltså genast invadera Bolivia och skövla deras nationalpark om vi ska han en sprotslig chans att byta ut dagen bilar mot elhybrider.

Bild