Sida 1 av 2
Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: fre 18 mar 2011, 00:21
av kire1965
Har beställt ny tjänstebil. Denna gång blir det en en V70II AFV Summun (Magic blue + 18" Diamond cut fälgar).
Frågan är följande, då bilen baseras på 2,5FT motorn (utgår jag ifrån) som släpptes på igen efter uppehållet undrar jag om det är någon som har en tillförlitlig information om denna bil även går att köra på etanol :twisted: förutom gas/ bensin.
Bilen kommer v 21 så tid finns för rätt svar.
Tack alla i förhand
Re: Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: fre 18 mar 2011, 01:06
av vicster
Tyvärr har man "snott" etanolens rör och slangar på 2.5FT motorn så att endast bensin och gasdrift fungerar. Detta är vad jag hört inifrån Volvo och tror det står på deras hemsida också.
AFV står förövrigt för Alternitive fuel vehicle och inte All fuel vihicle som jag trodde först.
Re: Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: fre 18 mar 2011, 09:58
av MattiasD
V70 AFV uppdateras nu där gastankarna bidrar med mindre höjning av bagageutrymmet 9 cm istället för 15 cm. Undrar om de i den uppdaterade modellen också har tappat bort etanolen? Otroligt korkat i så fall. Varför måste jag välja gas/bensin eller etanol/bensin? Jag vill ha alla tre bränslen i samma bil! Samma korkade "lösning" återfinns i Passat och även där rör det sig om samma motor, dvs 1.4 TSI motorn, som finns i gas/bensin och etanol/bensin. Givetvis finns det ingen motorjournalist som kritiserar biltillverkarna för detta.
Re: Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: fre 18 mar 2011, 10:01
av MattiasD
vicster skrev:Tyvärr har man "snott" etanolens rör och slangar på 2.5FT motorn så att endast bensin och gasdrift fungerar. Detta är vad jag hört inifrån Volvo och tror det står på deras hemsida också.
AFV står förövrigt för Alternitive fuel vehicle och inte All fuel vihicle som jag trodde först.
Snott slangar? Va? De utgår från en 2.5FT, som sedan konverteras, varför ska de då byta slangar för flytande bränsle när de tillför hanteringen av gas? Dessutom, allt som tål bensin tål också etanol.
Re: Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: fre 18 mar 2011, 10:03
av Funk
Den går bara på bensin eller gas. Det lär beror på att ECU inte kan lära sig/programmeras för 3 bränslen.
/Thomas
Re: Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: lör 19 mar 2011, 08:39
av MattiasD
Problem är till för att lösas. Byt ECU!
Om begränsingen är två bränslen skulle jag alla dagar heller välja etanol/gas istället för bensin/gas. Bättre att köra på etanol än bensin när gasen sinar. Och gas är bara bra i form av biogas. Erbjuds bara fordonsgas (mix av naturgas och biogas) är det bättre att tanka etanol. Dessutom är både metan och etanol högoktanaiga bränslen och därför skulle motorn bättre kunna optimera för just dessa två.
Re: Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: lör 19 mar 2011, 09:30
av FWH
Men då ska du byta till en ECU som är programmerad för gas och E85. Var hittar du en sådan? ?:-/
Re: Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: mån 21 mar 2011, 08:18
av hhedstrom2369
Anledningarna är två vad jag förstår:
1) Kallstarter - Det är lättare att starta bilen på bensin än etanol då det är kallt ute.
2) Serviceintervaller - Tjänstebilsförare vill inte serva bilen 2 ggr/år.
Väljer man bort Etanol behöver man bara serva bilen var 3000:e mil
Mvh / H
Re: Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: tis 22 mar 2011, 09:03
av Funk
Det är lättare att starta bilen på bensin än gas då det är kallt ute.
Alla gasbilar startar väl på bensin, AFV och gamla BiFuel gör det i alla fall..
/Thomas
Re: Funkar etanol på V70II AFV MY2011 (EURO5)??
Postat: tis 22 mar 2011, 19:10
av Mwi
Jag tittade på en gaskonverterad 2,5 Ft som tekniska verken i Linköping hade gjort, de höll på med det innan AFV och nu skulle de sälja iväg sina bilar när Volvo valt AFV som partner. Pratade lite med en tekniker där om olika bränsle och han avrådde från att köra etanol om man samtidigt tänkte använda gas. Anledningen enligt honom var att bilen anpassade bränsleinställningen till etanol om man startade på det och det låg kvar när man gick över till gas vilket innebär 30 – 40 % extra gasförbrukning. Så han rekommenderade bensin som komplement till gas alternativ bara etanol och ingen gas. Det är säkert svaret på varför man undviker etanol som komplement för gasbilar.