Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
#509339
Helt ny på Volvo så jag fiskar lite info.
Finns det nån mjukvara för privatpersoner motsvarande VAG-COM som funkar i alla VAGs bilmärken? Det finns ju en helt del funktioner och inställningar i bilarna att pilla med samt att det går att läsa av/logga fel m.m.
Användarvisningsbild
av Funk
#509354
Ett kort och koncist svar: Nej det gör det inte.

/Thomas
av flopp
#509400
Funk skrev:Ett kort och koncist svar: Nej det gör det inte.

/Thomas
Det finns en hel del program för att läsa av felkoder, dock krävs det lite hårdvara.

Sök på OBD eller OBD2, OBDii du borde kunna hitta en del program och hårdvara.
Användarvisningsbild
av CarMan
#509463
Du har ju alla dina inställningar i bilens meny, det behövs ju nget verktyg alls
av Soulman
#509476
CarMan skrev:Du har ju alla dina inställningar i bilens meny, det behövs ju nget verktyg alls
Så kanske det är på Volvo, jag har som sagt ingen erfarenhet. På alla VAG-bilar kan man programmera t.ex regnsensorns känslighet, intervallen på baktorkaren eller bestämma hur den ska bete sig när man t.ex backar. Programmera så att dimljus/positionsljus går igång i autoläget och halvljuset tänds av sensorn vid behov. Och har man köpt en bil utan vissa mjukvaruoptions (coming/leaving lyset) kan det programmeras in. För att bara nämna några saker. Bilarna är i regel lika hårdvarumässigt oavsett marknad men de programmeras för olika marknader och vissa options man får betala för som tillval behöver egentligen bara aktiveras mjukvarumässigt.

Elbakluckan är säkert en sån grej som man kan programmera att både kunna öppna och stänga på fjärren.
Användarvisningsbild
av betterlead
#509501
Soulman skrev:
CarMan skrev:Du har ju alla dina inställningar i bilens meny, det behövs ju nget verktyg alls
Elbakluckan är säkert en sån grej som man kan programmera att både kunna öppna och stänga på fjärren.
Det hade varit guld!
Det kunde jag göra på min Chrysler Voyager redan för nästan tio år sedan. Har aldrig begripit varför den vettiga funktionen inte finns på min V70. Menar Volvo att man kanske kan skada någon om man försöker stänga luckan när man är ett par meter ifrån den? Det finns ju i så fall klämskydd. Nej, jag fattar inte.
Användarvisningsbild
av Funk
#509572
För att förtydliga mitt svar: Det finns inget verktyg som VAG-com till Volvo--- Det finns felkodsläsare, av lite olika kvalitet. Programmeringsverktyg finns inte, t.ex i VAG-com kan man ställa om mellan bromsbelägg med eller utan slitagevarnare eller fasta respektive rörliga serviceintervall. Något liknande finns inte till Volvo.

/Thomas
av Soulman
#509573
Funk skrev:För att förtydliga mitt svar: Det finns inget verktyg som VAG-com till Volvo--- Det finns felkodsläsare, av lite olika kvalitet. Programmeringsverktyg finns inte, t.ex i VAG-com kan man ställa om mellan bromsbelägg med eller utan slitagevarnare eller fasta respektive rörliga serviceintervall. Något liknande finns inte till Volvo.

/Thomas
Jo det var jag med på. Jag svarade på CarMan som inte visste att det finns en hel del inställningar att göra som man inte når genom bilens vanliga meny.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#509581
Jo, det vet han, han spelar dum för att han tycker att man som brukare av en bil inte ska vara inne i systemet och pilla med saker som man (kanske) inte vet vad dom gör..

Har jag fel Carman så får du rätta mig!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#509587
CarMan skrev:Du har ju alla dina inställningar i bilens meny, det behövs ju nget verktyg alls
Det är tvärs om med Volvo, det verkar inte finnas några inställningar som är något att ha vare sig menyerna eller i bilen configuration heller som kan nås med Volvos egna verktyg. Det är inte alls som på andra bilar där verksatden kan ändra inställningar på det mesta.

Istället måste hela mjukvaran bytas ut om du vill ändra något, vill du tex ha en funktion så får du leta upp ett land i världen som råkar ha den mjukvaran och byta till det landets mjukvara i din bil, tex vill du att dörrarna ska låsas när du rullar iväg får du byta till volvos USA mjukvara, vill du ändra halvljusatomatiken får hitta ett land som inte har samma automatik osv.

Allt är hård-kodat på Volvo och hittar du inte en mjukvaru-variant i något land som passar dig så är det kört.

När volvo tex skulle ändra på nivåerna för batterispänningsvarning (som används när tex värmaren går) så kunde man inte bara configurera om ett värde utan fick göra om programvaran.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]