Moderator: Moderatorer
apersson850 skrev:Samtidigt finns det ett flertal undersökningar som visar att det är säkrare att köra med automatlåda än med manuell, för de som inte behöver fundera på att välja växel kan ägna sig mer åt att köra bil.Kan du hänvisa till någon? Jag tycker det verkar mycket märkligt.
apersson850 skrev:Jag har driver support, något som jag valde för att jag ville ha den farthållaren, och då var paketet billigare än enbart farthållaren. Märklig prispolitik, men så var det.+1, jag håller med i precis allt du säger, förutom aktiv farthållare som jag inte är helt förtjust i, men det är nog för att jag mest har bråttom på motorväg och sällan kör landsväg lämpad för ACC.
BLIS ger felindikeringar ibland, det är helt klart. Men jag har heller inte sett något annat än att det lyser ibland när det inte finns någon bil. Tvärtom vete katten om jag varit med om. Bäst är det vid högersidan, tycker jag, för där är det svårare att se själv vad man har vid sidan om bilen.
Lane departure warning fungerar inte om linjerna är uppslitna, täckta med snö eller liknande. Man kan välja att ställa in det så att det alltid gnäller, eller bara när man lite fint glider över linjen. Om man gör en tvär undanmanöver över strecken får man inget pling i det läget. LDW är bara till besvär på mindre, kurviga landsvägar, för då skär man normalt sett kurvorna. Men det finns en knapp i mittkonsollen, så det är lätt att tillfälligt ta död på. Att det sen lär folk blinka är bra, för det är som någon skrev ovan: "Det lärde jag mig när jag tog körkort!" Det gjorde nog alla, men sen har många glömt bort det igen.
Adaptive cruise control är utmärkt. Det var något ljushuvud ovan som skrev att kommer jag ikapp en bil kör jag om den, men nu är det så att det är inte alltid det är lämpligt, tillåtet eller tillrådligt. Den tiden man ligger bakom någon är det mycket bekvämt med ACC.
Driver alert har jag aldrig hört av, utom när jag provocerat för att se om det fungerar. Men det märks genast, om man tittar på skalan, att man tappar några pinnar där om man gör nåt som man inte borde gjort. Pillar på radion eller nåt.
Queue assist ingår i ACC, om man har automatlåda. Guds gåva till mänskligheten i köer.
Avståndsvarning lyser om man ligger för nära någon, när man inte har farthållaren i. Bra påminnelse, särskilt för dem som alltid har ovanan att ligga i någons baklucka när de kör.
Collision warning lyser och tutar (så det spelar ingen roll om man tittar ut åt sidan) om det ser ut som om man håller på att ränna in i någon. Bra väckarklocka. Tutar ibland i onödan för att bilen framför ska svänga, och jag ser att jag inte behöver sakta in, för han kommer att hinna ur vägen innan jag kommer fram. Men det kan inte CW veta, så då ger den hals.
Fotgängardetektering försöker reda ut om det finns en risk för att man kör över någon som går. Fungerar - den är rätt duktig på att räkna ut vem som kan tänkas hamna framför bilen och vem som inte gör det.
City Safety är ju standard numera. Har löst ut en gång för mig, men det var en lågt hängande gren, ingen bil som var i vägen.
Sammantaget kan jag säga att kör man vettigt hör man nästan aldrig av något i Driver support paketet, utom BLIS, som blir rädd för spöken ibland.
Att blanda in radarns väderskydd som en faktor för om man ska ha systemet eller ej är så dumt att jag inte kommenterar det vidare.
Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]
Kolla också med vilken motor du kan ha de sm[…]