Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80V8AWD
#729698
Samt vilket skick samt stil det är på väglinjerna eller vad dom kallas. Jag märker här, där inte linjerna är så fina alla gånger, att den har problem och är "ej tillgänglig". Men så fort det är en viss kvalitet på linjerna så fungerar den finemang!
Användarvisningsbild
av apersson850
#729895
Jag har driver support, något som jag valde för att jag ville ha den farthållaren, och då var paketet billigare än enbart farthållaren. Märklig prispolitik, men så var det.

BLIS ger felindikeringar ibland, det är helt klart. Men jag har heller inte sett något annat än att det lyser ibland när det inte finns någon bil. Tvärtom vete katten om jag varit med om. Bäst är det vid högersidan, tycker jag, för där är det svårare att se själv vad man har vid sidan om bilen.

Lane departure warning fungerar inte om linjerna är uppslitna, täckta med snö eller liknande. Man kan välja att ställa in det så att det alltid gnäller, eller bara när man lite fint glider över linjen. Om man gör en tvär undanmanöver över strecken får man inget pling i det läget. LDW är bara till besvär på mindre, kurviga landsvägar, för då skär man normalt sett kurvorna. Men det finns en knapp i mittkonsollen, så det är lätt att tillfälligt ta död på. Att det sen lär folk blinka är bra, för det är som någon skrev ovan: "Det lärde jag mig när jag tog körkort!" Det gjorde nog alla, men sen har många glömt bort det igen.

Adaptive cruise control är utmärkt. Det var något ljushuvud ovan som skrev att kommer jag ikapp en bil kör jag om den, men nu är det så att det är inte alltid det är lämpligt, tillåtet eller tillrådligt. Den tiden man ligger bakom någon är det mycket bekvämt med ACC.

Driver alert har jag aldrig hört av, utom när jag provocerat för att se om det fungerar. Men det märks genast, om man tittar på skalan, att man tappar några pinnar där om man gör nåt som man inte borde gjort. Pillar på radion eller nåt.

Queue assist ingår i ACC, om man har automatlåda. Guds gåva till mänskligheten i köer.

Avståndsvarning lyser om man ligger för nära någon, när man inte har farthållaren i. Bra påminnelse, särskilt för dem som alltid har ovanan att ligga i någons baklucka när de kör.

Collision warning lyser och tutar (så det spelar ingen roll om man tittar ut åt sidan) om det ser ut som om man håller på att ränna in i någon. Bra väckarklocka. Tutar ibland i onödan för att bilen framför ska svänga, och jag ser att jag inte behöver sakta in, för han kommer att hinna ur vägen innan jag kommer fram. Men det kan inte CW veta, så då ger den hals.

Fotgängardetektering försöker reda ut om det finns en risk för att man kör över någon som går. Fungerar - den är rätt duktig på att räkna ut vem som kan tänkas hamna framför bilen och vem som inte gör det.

City Safety är ju standard numera. Har löst ut en gång för mig, men det var en lågt hängande gren, ingen bil som var i vägen.

Sammantaget kan jag säga att kör man vettigt hör man nästan aldrig av något i Driver support paketet, utom BLIS, som blir rädd för spöken ibland.

Att blanda in radarns väderskydd som en faktor för om man ska ha systemet eller ej är så dumt att jag inte kommenterar det vidare.
av rid54
#730065
Mycket intressant tråd på många sätt. Det jag tycker är lite synd, eftersom det suddar til diskussionen, är ihopblandningen mellan aktiva och passiva system för säkerhet (och bekvämlighet). Visst har det funnits machotyper som inte gillar säkerhetsbältet och som fnyser åt ABS och sådant, men det är inte samma saker, som de system som AKTIVT ger sig på körningen (automatbroms eller automatiskt pådrag). För länge sedan var vinterdäck en option och dubbar bara för tävlingskörning. Nu kan man säga att alla måste höja säkerheten i vinterklimatet med anpassade däck. Det är ju inte så dåligt, men det hela utnyttjas på så sätt att man (= ganska många förare) knaprar upp hela säkerhetsmarginalen genom att köra på vintern såsom på sommaren, dvs fort. Jag har sett lite av samma tendens när det finns ABS; föraren lär sig inte att känna underlaget utan stampar på. Risken med alla dessa nya system är ju att samma filosofi sprider sig, dvs man börjar helt enkelt ta assistansen från elektroniken som given och släpper efter på sin egen koncentration... tittar inte så noga, tänker inte så mycket och vaggas in i en -möjligen falsk!- trygghet av att någon annan har tänkt ut allt och byggt in skydd mot allt ont. Det är ju nästan så man undrar om det skulle vara en helt egen, ny körkortskategori, ungefär som för automatväxel, detta med att få köra en bil utrustad med alla assistanssystem. För att köra en enklare bil krävs då ett annat kort med annan (högre?) behörighet. För då måste man ju själv kunna anpassa hastigheten, bedöma avstånd, känna av underlaget och se sig för...
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av apersson850
#730073
Risken finns förstås. Samtidigt finns det ett flertal undersökningar som visar att det är säkrare att köra med automatlåda än med manuell, för de som inte behöver fundera på att välja växel kan ägna sig mer åt att köra bil.

De som sen väljer att göra något annat borde förstås åka tåg.
Användarvisningsbild
av MartinS
#730267
apersson850 skrev:Samtidigt finns det ett flertal undersökningar som visar att det är säkrare att köra med automatlåda än med manuell, för de som inte behöver fundera på att välja växel kan ägna sig mer åt att köra bil.
Kan du hänvisa till någon? Jag tycker det verkar mycket märkligt.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
#730268
apersson850 skrev:Jag har driver support, något som jag valde för att jag ville ha den farthållaren, och då var paketet billigare än enbart farthållaren. Märklig prispolitik, men så var det.

BLIS ger felindikeringar ibland, det är helt klart. Men jag har heller inte sett något annat än att det lyser ibland när det inte finns någon bil. Tvärtom vete katten om jag varit med om. Bäst är det vid högersidan, tycker jag, för där är det svårare att se själv vad man har vid sidan om bilen.

Lane departure warning fungerar inte om linjerna är uppslitna, täckta med snö eller liknande. Man kan välja att ställa in det så att det alltid gnäller, eller bara när man lite fint glider över linjen. Om man gör en tvär undanmanöver över strecken får man inget pling i det läget. LDW är bara till besvär på mindre, kurviga landsvägar, för då skär man normalt sett kurvorna. Men det finns en knapp i mittkonsollen, så det är lätt att tillfälligt ta död på. Att det sen lär folk blinka är bra, för det är som någon skrev ovan: "Det lärde jag mig när jag tog körkort!" Det gjorde nog alla, men sen har många glömt bort det igen.

Adaptive cruise control är utmärkt. Det var något ljushuvud ovan som skrev att kommer jag ikapp en bil kör jag om den, men nu är det så att det är inte alltid det är lämpligt, tillåtet eller tillrådligt. Den tiden man ligger bakom någon är det mycket bekvämt med ACC.

Driver alert har jag aldrig hört av, utom när jag provocerat för att se om det fungerar. Men det märks genast, om man tittar på skalan, att man tappar några pinnar där om man gör nåt som man inte borde gjort. Pillar på radion eller nåt.

Queue assist ingår i ACC, om man har automatlåda. Guds gåva till mänskligheten i köer.

Avståndsvarning lyser om man ligger för nära någon, när man inte har farthållaren i. Bra påminnelse, särskilt för dem som alltid har ovanan att ligga i någons baklucka när de kör.

Collision warning lyser och tutar (så det spelar ingen roll om man tittar ut åt sidan) om det ser ut som om man håller på att ränna in i någon. Bra väckarklocka. Tutar ibland i onödan för att bilen framför ska svänga, och jag ser att jag inte behöver sakta in, för han kommer att hinna ur vägen innan jag kommer fram. Men det kan inte CW veta, så då ger den hals.

Fotgängardetektering försöker reda ut om det finns en risk för att man kör över någon som går. Fungerar - den är rätt duktig på att räkna ut vem som kan tänkas hamna framför bilen och vem som inte gör det.

City Safety är ju standard numera. Har löst ut en gång för mig, men det var en lågt hängande gren, ingen bil som var i vägen.

Sammantaget kan jag säga att kör man vettigt hör man nästan aldrig av något i Driver support paketet, utom BLIS, som blir rädd för spöken ibland.

Att blanda in radarns väderskydd som en faktor för om man ska ha systemet eller ej är så dumt att jag inte kommenterar det vidare.
+1, jag håller med i precis allt du säger, förutom aktiv farthållare som jag inte är helt förtjust i, men det är nog för att jag mest har bråttom på motorväg och sällan kör landsväg lämpad för ACC.
Aktiv säkerhetsutrustning är BRA (oavsett om man "kan köra bil" eller inte), så man slipper använda den passiva säkerhetsutrustningen i bilen.

/Martin
/Martin
Användarvisningsbild
av D5power
#733063
Har Driver support paketet. Det är toppen och värt varje krona.
Nu kommer dom STORA Volvo bilarna med liknade system som VCC har !

ACC, CW-EB, mm
CW-EB i funktion:

Skönt när alla lastvagnar har CW-EB 8)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Kolla också med vilken motor du kan ha de sm[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]