Sida 1 av 1
Råd XC70
Postat: fre 11 feb 2011, 22:10
av OptimusPrime
Hej, slutet av leasingperioden börjar närma sig och det är dax att fundera på en ny. Är mycket nöjd med min XC70-MY09 (uttagen 08) men undrar följande inför val av ny:
1. Är det någon större skillnad i körupplevelse mellan en Polestaruppgraderad D5 och den nya D5:an? (båda har ju 205 HK men min gamla har 470 NM i vrid, den nya runt 420 har jag hört).
2. Om man bortser från skillnaden i inköpspris - skiljer sig D5 och T6 sig nämnvärt ekonomiskt? Jag kör 2000 mil/år.
3. Hur skiljer sig D5 och T6 sig i körupplevelse?
4. Tror ni andrahandsvärdet på T6 är väsentligt mycket sämre på T6 än D5?
Hittar ingen test av XC70 T6 på nätet. Några engelskspråkiga har jag hittat men de är inga kritisk eller neutralt utförda tester, bara skönmålade dolda annonsartiklar.
Re: Råd XC70
Postat: fre 11 feb 2011, 22:43
av hollan
hej du jasså dax och börja om från början med en ny bil :D
så lite du kör så ta en t6 den är mkt rappare än en stenkross (d5)
sen tror jag att bensin/etanol kommer att ha ett högre andrahands värde i framtiden eftersom dom senaste åren så har det sålts ungefär 90% diesel i dom större bilarna därför tror jag att det kommer att vara ett bra sug efter bensin/etanol i större bilar för långt ifrån alla medelsvensson som köper en 3åring vill ha diesel för dom har aldrig haft en och kan inte tänka sej att ha en
köper du en xc 70 t6 över 300 hk och ett maffigt morr från 6an så får du en bil som är lika ovanlig som en ferrari hehe har aldrig sett en t6 xc70 ens
Re: Råd XC70
Postat: fre 11 feb 2011, 22:48
av Henry_Fågeljazz
Har inte kört T6 men inbillar mig att den är mycket mer civiliserad än D5.
Har själv D5 2010 med Polestar. Bra motor med mycket kraft men inte direkt diskret.
Tyvärr verkar andrahandsvärdet på bilar med bensindrift oförtjänt dåligt. Det är ju ingen större skillnad i driftskostnad mellan diesel och bensin. Har man bara med detta i beräkningen är bensinmotorn ett alternativ med sin mjukare framtoning.
Vänliga hälsningar
Henry
Re: Råd XC70
Postat: fre 11 feb 2011, 23:13
av perhall
Jag tror också på T6. Men undersök noga då, tycker jag, om det finns rabatter som inbytesstöd och annat. Det tycks ju cirkulera en del sånt om man tittar på dels lagerbilar T6 (V70II visserligen) med 25% rabatt (fullutrustade, typ) och D5AWD på V70II som också rabatteras diskret. På övriga modeller kostar D5AWD med Summum lika mycket som T6 som ju har aut-AWD-Summum som standard. Men på XC70 skiljer det väl en del? Som sagt, driftskostnad per år är ingen stor skillnad och har du leasingbil där du inte behöver tänka på andrahandsvärdet så varför inte? Sen låter ju "XC70 T6" verkligen som top of the line medan XC70 D5 låter lite mer mediokert:)
PH
Re: Råd XC70
Postat: fre 11 feb 2011, 23:16
av OptimusPrime
Alla verkar välja D5 så därför känns det lite risky att välja en bensinare. Man vill ju inte stå där med svartepetter om tre år...
Du har en poäng Hollan med ditt resonemang.
Får fundera (våndas) lite till.
Om någon hittar ett test mellan D5 och T6 får ni gärna skicka en länk.
Re: Råd XC70
Postat: fre 11 feb 2011, 23:37
av perhall
Jag är rätt säker på att T6 kommer att vara het, åtminstone när den kommer ner i 200-250 tusen (vilket den ju inte gör på tre år). Volvo med starka bensinmotorer har alltid varit populära som äldre bilar. Ta första S80 T6 som exempel. De sjönk raskt från 400 till 225-240 men sen höll de värdet bra. Idag lär man få betydligt mer för en 02:a T6 än en 170 hk eller en diesel. Förmodligen följer S80 V8 samma mönster. Och även XC70 T6 tror jag, även om det är en lite annorlunda målgrupp. /PH
Re: Råd XC70
Postat: lör 12 feb 2011, 00:08
av XC90_Executive
T6-motorn är en riktig pärla. 304hk/440Nm, men känns som betydligt mer än så! Den går otroligt tyst och mjukt när man kör lugnt, men sen när man lägger i sportläget och trycker på morrar den fint! :D
Av egen erfarenhet kan förbrukningen sticka iväg rätt bra på både D5 awd Polestar och T6 awd!
Jag kör XC60 D5 Polestar R-design nu och kommer välja T6 nästa gång (när den ÄNTLIGEN går att få igen).

-)
Re: Råd XC70
Postat: lör 12 feb 2011, 07:36
av ZizzoZ
Nackdelen är ju den att folket börjar bli så snåla så det ända vanliga svenssons kollar på är bränsleförbrukning ungefär. Och nu när skatten är så mkt billigare på diesel bilar(i regel) så kommer antagligen mer folk vilja ha begagnade dieselar. Drar mindre har bra med kraft. Jag hade tagit en D5a istället för T6a.
Re: Råd XC70
Postat: lör 12 feb 2011, 09:40
av kave
Frågan är hur roligt det är att ha en bil som drar över 1.5L/mil blandad körning i längden. Jätteroligt första tiden, men bara att hålla på att tanka bilen efter 40 mil känns väl inte så skoj.
Jag hittade ett par bilar på spritmonitor.de, iofs den äldre motorn men i V70 så förbrukningen torde vara likvärdig:
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
Automobil testade V70 T6 för ett par år sedan och var inte imponerad. De jämförde med 530D och A6 3.0TDI.
Ingår bränsledriven motorvärmare i T6?
2000 mil per år blir ju rätt mycket pengar i skillnad på förbrukning och bensin och dieselpriserna lär väl inte bli billigare över tid. Sen har du ett högre inköpspris också.
Köp en BMW 530XD med blandad förbrukning under 0.6L/mil :)