Sida 1 av 1
Skillnad på S80 2,5FT och T i motorn?
Postat: tor 13 jan 2011, 17:57
av iigloo
Är 2,5FT en E85-anpassad 2,5T eller är FT byggt helt från bas för att passa E85?
Om det är en T som är anpassad till E85 vilka komponenter är det som skiljer? Mjukvara, spridare, bränslepump, packningar?
Funderade eftersom jag sett en S80 2,5T -07 som är rätt intressant. Tänkte mest på om den går att konvertera i framtiden så man inte blir idiotskattad om några år :/
Re: Skillnad på S80 2,5FT och T i motorn?
Postat: tor 13 jan 2011, 18:07
av crumpets
EN anpassad 2.5T
Såvitt jag vet är ventilsäten starkare, spridare torde vara större, carman m.fl. får ta över och beskriva resten.
Att konvertera en 2.5T kan du tyvärr glömma. Regbesiktning kostar apa (50 000+), ett typgodkänt kit kan funka men mig veterligen erbjuder ingen detta.
Re: Skillnad på S80 2,5FT och T i motorn?
Postat: fre 14 jan 2011, 00:30
av iigloo
ojojoj...det var dyrt :/ Då måste det till ganska omfattande modifiering av motorn? Då räcker det inte med ny mjukvara, spridare och pump. Hur kan det vara så dyrt med omregistrering?
Re: Skillnad på S80 2,5FT och T i motorn?
Postat: fre 14 jan 2011, 10:20
av SvenB
crumpets skrev: Regbesiktning kostar apa (50 000+)
Var har du fått den uppgiften ifrån, SBP? Den summan hittar jag inte i deras prislista.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... ument&m=26
Re: Skillnad på S80 2,5FT och T i motorn?
Postat: fre 14 jan 2011, 12:40
av iigloo
KKR skrev:crumpets skrev: Regbesiktning kostar apa (50 000+)
Var har du fått den uppgiften ifrån, SBP? Den summan hittar jag inte i deras prislista.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... ument&m=26
Tyckte det lät dyrt?
Re: Skillnad på S80 2,5FT och T i motorn?
Postat: fre 14 jan 2011, 12:41
av crumpets
För att typa om den till nytt bränsle måste du köra rullande landsvägsprov, det är det som kostar skjortan och dessutom är knepigt för vanligt folk att få göra öht om jag inte missminner mig.
Det är anledningen till att såpass få bilmodeller har typgodkända etanolkit på marknaden.
Här står mer om problemet:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 2c0de34271
Re: Skillnad på S80 2,5FT och T i motorn?
Postat: fre 14 jan 2011, 18:44
av iigloo
En konvertering blir endast möjlig om Volvo tar fram ett konverteringskit och testar det på olika modeller och registrerar de uppgifterna. Sen kan alla som konverterar med det kitet och betala en vanlig registrering?