Sida 1 av 3
Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: tor 06 jan 2011, 23:38
av 8ightball
Idag när jag skulle till bilen så hittade jag min bil inplogad..
Hoppade in i bilen och försökte köra ut den men den vägrade att komma loss.
Höll på säkert i 20 minuter med att försöka få in en gung metod fram och bak med den tills den ska komma loss fast jag kom ingen vart.. Helt plötsligt så lyser batteri lampan och en röd triangel upp.Fick hjälp av några förbi passerande och vi fick loss den till slut.
När jag sen skulle köra fram bilen så blev den väldigt svår styrd och gick knappt o styra. Kändes som att jag styrde en gammal bil från 80 talet.
Efter 100 meter meter så började alla möjliga lampor o tändas upp och till slut va alla varnings lamporna i full gång.
Nu går den inte ens att starta bilen. Går ibland och då stannar motorn efter 5 min.
Vad kan ha hänt med min Volvo när jag stog still och slirade i 20 min och kämpade med att få loss den????
Jag är arg och ledsen just nu och behöver all hjälp och tips jag kan få... Snälla nån därute ge mig lite tips??
Bilen är en 2008 V70 II D5
Re: Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: fre 07 jan 2011, 01:02
av Racetwin2
Låter tyvärr som bästa alternativet är verkstad. Eg borde du inte köra en meter om ex den röda motorlampan lyser etc. Vissa bilar kan gå in i vad som kan kallas "limp mode" dvs den drar ned effekt etc på motorn och kör den så "snällt" som möjligt tills dess du kan komma in på verkstad. Vet dock inte om V70 har denna funktion men det låter nästan som något liknande.
Om styrningen blir trög så betyder det troligtvis att styrservon upphört att fungera och då blir det som du skriver - som att ratta en 80-talare......
Jag skulle inte köra en meter till utan i stället försöka få den till närmsta verkstad. Givetvis behöver det inte vara något jätteallvarligt men när hela bilen stänger ner sig är det bäst att vara försiktig så att du inte raserar hela motorn eller växellådan för då blir det dyrt. Det skulle också kunna vara ett elfel/mjukvarufel om alla lampor börjar lysa men detta är bara spekulation. Det bästa är att få den till verkstaden. Bara genom att läsa av felkoderna kan de säkert bilda sig en uppfattning om problemet.
Kör du automat eller manuell låda förresten? Går startmotorn igång?
Jag har en gång råkat ut för att massa lampor och varningar tändes och att farthållaren lade av samt stereo och kupébelysning etc men i det fallet var det en släpkärra med kortslutning i elkretsen som orsakade det. Här låter det som ett större fel. Tyvärr.
edit: Dum fråga kanske :) Men det är inte så enkelt som att du har kört slut på diesel? Kanske har du parkerat med lite i tanken och sedan slirat runt i 20 minuter och förbrukat det sista som fanns kvar. Om bilen får bränslebrist och dör så kommer alla lampor att lysa upp. Onödig fråga kanske men det kan ju också förklara varför servon slutar fungera och att du ibland kan få igång den ett par minuter. Värt att kolla bränslemätaren iaf.
Re: Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: fre 07 jan 2011, 01:10
av FWH
Kan det ha skvätt en massa snö och fukt på någon sensor eller dylikt?
Re: Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: fre 07 jan 2011, 01:24
av hollan
sitter multiremmen kvar? för har den smällt av tex mycke snö i motorrummet så tappar du servon och generatorn laddar ej=massa varningslampor tända
vet ej säkert men kan vara troligt att om ej generatorn laddar så stängs motorn av efter några minuter så hade jag varit i dina kläder så hade jag lyft på locket och lyst med ficklampa på höger sida av motorn och kollat om remmen sitter kvar
Re: Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: fre 07 jan 2011, 01:33
av 8ightball
Hej Racetwin jag kör automat. Bilen har halv tank så det är inte soppan det är jag 110% på. Den går att köra men det känns inte rätt bara när den knappt går att ratta. Bilen startat som vanligt men jag har 10-12 felmeddelanden som inte borde finnas. Jag saknar kräm i strömmen helt enkelt. Gick knappt o hissa upp rutan.
Ringde en polare som jobbar meck åt porsche och han sa det direkt rakt ut det är nog generator remmen som kan ha hoppat av och den suger ström ur batteriet nu bara. Kan det vara det som spökar ?? att allt har ballat ur? Hur kan man se om generator remmen är av? Jag kan inte så mycket när det gäller motorer osv. Men om remmen har gått av vad beror det på? kan jag ha belastat den när jag slirade i 20 min? Om den har gått av vart har den tagit vägen då? Känns inte bra det här..
Re: Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: fre 07 jan 2011, 01:39
av 8ightball
Hollan ganska intressant inlägg.. Om remmen inte sitter där ? är det ett allvarligt problem eller ett problem som är lätt att fixa? Kan du beskriva hur och vart jag ska titta efter remmen?=
Re: Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: fre 07 jan 2011, 01:57
av 8ightball
Gick ut nu mitt i natten med min maglight och började lysa in vid motorn. Hittade en trasig rem som va av och klyven i mitten. antar att detta är generator remmen.???
Isåfall vad skulle en sån rem kosta mig att byta hos lokala verkstaden?
Jag vet att volvo är överbelastade nu med en massa jobb. Har kraftigt behov av min bil och ont om pengar. Är det ngn som har lite tips på vad jag ska göra?
Re: Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: fre 07 jan 2011, 02:01
av hollan
8ightball skrev:Hollan ganska intressant inlägg.. Om remmen inte sitter där ? är det ett allvarligt problem eller ett problem som är lätt att fixa? Kan du beskriva hur och vart jag ska titta efter remmen?=
nja du bör/skall inte köra med bilen om remmen är av utan ringa assistans och få den bärgad till verkstad för jag antar att du ej kan byta remmen själv eftersom du frågar var den sitter
generatorn och ac pump är ganska lätta att se och sitter där ingen rem runt deras remhjul så är den av allt detta ser du om du står vid höger framskärm och lyser ner i framkanten av motorn bättre än så kan inte jag förklara kanske är säkrast att du ber din polare som va mekare att åka och kolla upp detta
Re: Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: fre 07 jan 2011, 02:02
av hollan
okej ja där har du svaret! då kom du ändå billigt undan en rem är inte så himmla dyr nån hundring bara
Re: Problem med stryning och varningslampor i instrumentpanelen
Postat: fre 07 jan 2011, 02:11
av 8ightball
Tack Holan bra svar och intressant tips som ledde mig rätt.
Nu är det så att jag kan starta bilen och köra fram den ett par meter tills assistansen kommer. Min fråga här är : Är det farligt för motorn att vara igång när denna rem är av? eller är det bara batteriet som blir överbelastad? är det ngt mer som kan brista om jag drar igång spisen?