Sida 1 av 4

Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 05:45
av perhall
S80 V8 är ju en marginell produkt men nog behövs en snabbare Volvo än T6.

Merca hade redan för 10 år sedan en bättre förbrukning/prestanda-kombo än Volvos V8 har idag.

Sen kom 5,5 L V8 med grym prestanda och bra förbrukning. T ex i nya E500T: 0-100 5,3. Testförbr. 12,9 (tyska ams). S80 V8 som är lättare har 7,0 sek och 14,2 testförbr. (också tyska ams).

Nu har Merca ännu en gång kommit med en ny V8 med DI och dubbelturbo. I S500 5,0 0-100 och 11,7 testförbr - BMW 750i 5,5 resp. 14,9. (AutoZeitung)

I CL500 gick den 0-100 på 4,6, rätt bra på 2,3 ton...

Ja, vad händer nu... vore ju schysst om Volvo kunde jobba lite på de stora motorerna och inte bara på DRIVe 1,6d och T4...
PH

Re: Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 06:22
av Amli
Utvecklingen går ju inte direkt mot stora V8 motorer. Jag blir inte förvånad om den försvinner helt i S80. Känns närmare till hands att dom fixar till T6 så prestandan motsvarar effekten.

Re: Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 07:52
av Racetwin2
Amli skrev:Utvecklingen går ju inte direkt mot stora V8 motorer. Jag blir inte förvånad om den försvinner helt i S80. Känns närmare till hands att dom fixar till T6 så prestandan motsvarar effekten.
I mina ögon är både T6 och V8 lite tunna på låga varv.........eller OK tunna och tunna :oops: men jag tror att det är där skillnaden är mellan ex Mercan och konkurrenterna med bättre prestanda. Med tunna menar jag sett till motorstorlek. V8:an har ju inte heller turbo vilket inte känns modernt och det är givetvis skälet till den sämre prestandan. Men kolla på denna Noble M600 på youtube så får ni se vad Volvo-V8:an med turbo kan åstadkomma :D



Någon här på forumet jämförde karaktären på T6 och V8 med 2,0F och jag kan faktiskt hålla med. De är väldigt linjära. jag hoppas faktiskt Volvo behåller den men i ett modernare utförande. Grundkonstruktionen tror jag är OK då det är Yamaha som stått för den och de kn detta med motorer och prestanda vs literstorlek :)

Re: Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 09:21
av Funk
V8 an har gått ur produktion, officiellt är den sista bilen (en S80) redan levererad till sin köpare. Detta uppmärksammades internt i en liten nyhetsartikel på Volvos intranät närom veckan. Troligen finns det några bilar kvar att bygga, men att beställa har inte gått sedan strax efter semestern.

/Thomas
PS: För min del funkar T6 lika bra på de allra flesta sätt, utom ljudet ! Det kommer jag att sakna....

Re: Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 09:55
av StringerBell
Man var 10 år för sent ute. Jämför med Audi som inte hade motorer över 2.3 liter förrän vid slutet av 80-talet. Sedan satsade de på lyxsegmentet med både V6:or och V8:or.

Fast det där med bränsleförbrukning var alla tillverkare sena med. Det är bara de senaste fem åren man överhuvudtaget brytt sig om bränsleförbrukningen på V8:or. Volvo tajmade helt fel där. Man kom med sin rätt törstiga V8:a precis när andra tillverkare började optimera sina maskiner. Inte för att bränseförbrukning betyder något ekonomiskt för som köper en ny Volvo V8 men det handlar ju om image också. Man vill ha senaste teknik om man langar upp nästan en miljon.

Re: Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 21:02
av GATUPLAN
Dåligt att lägga ner V8an i stället för att uppgradera den. Då kan man tänka på miljö, bränsleförbrukning i utvecklingen. I stället för att V8 älskare ska se till en annan märke eller försöka nöja sig med en annan motor som inte är en V8.

Taskig jämförelse: uppgraderad T6 mot nerlagt V8. Noble bevisar med 650hk och 819Nm att man kan få mycket mer ur Volvos V8an om man vill.

Hoppas att det Volvos V8 lever vidare!

Re: Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 21:09
av Funk
Det lär vara så att Yamaha (som tillverkar motorn åt Volvo) ställde krav på att få tillverka alldeles för många motorer för att det skulle gå ihop ekonomiskt att uppgradera den till Euro5, det har trots allt varit en väldigt liten mängd bilar som sålts med V8. Det finns säkert flera anledningar, men det låter som en tänkbar anledning..

/Thomas

Re: Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 21:25
av StringerBell
Justa beg-priser:

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s80/7 ... v8oU7HAAAA__!

mycket bil för 200 000:-

Re: Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 22:17
av Bosse78
StringerBell skrev:Justa beg-priser:

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s80/7 ... v8oU7HAAAA__!

mycket bil för 200 000:-
Just den verkar ju lite väl billig med dom milen.... och nått skumt e det nog då handlarn väljer att mörka reg nr ^^

Re: Uppgraderad eller slut på V8?

Postat: sön 19 dec 2010, 22:20
av XC90_Executive
Om det hade gått att få tag på en MY11 S80 V8 Executive så hade jag nog slagit till. Det lär dock vara svårt....