Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av greenbay
#474611
Då antar jag att du även har med vindstyrka och -riktning i kalkylen....
/greenbay
av AndS
#474617
Ogya skrev:
greenbay skrev:Värmaren värmer motorn, dvs du sparar bränsle på att den blir varm fortare, och så kommer ju värmen i bilen snabbare oxå. Men du är ju fri att välja...
/greenbay
Hej!
Tyvärr så upptäckte jag idag att "Extravärmare AUTO" var satt till "AV". Så mitt dilemma kvarstår.

Om motorn drar mindre för att den blir varm fortare och att denna besparing överstiger värmarens förbrukning kan nog ingen svara på.

Men jag kommer aldig använda funktionen av den enkla anledning att jag då inte kan räkna ut bilens bränsleförbrukning. Med tiduret kan jag det eftersom jag räknar ut det med kunskapen om hur länge den använts och förbrukningen per minut.
Hoppas att du skriver detta med glimten i ögat och lite ironi. Du köper en bil för hundratusentals kronor och sedan använder du inte funktioner för att du ska få värme i bilen bara för att räkna förbrukning. Om du lägger ut så mycket pengar på din bil är det då inte för att få den komfort den kan erbjuda, eller du ska räkna småpengar i det stora hela. Men när jag nu skriver detta ser jag att du måste driva med oss. :???:
Användarvisningsbild
av kave
#474742
På min gamla V70N D5 så fick jag byta värmaren säkerligen 3 gånger under tre år. Jag uppfattar att det beror på att värmaren gick igång i tid och otid. Låt säga att jag bara ska starta bilen och köra 5 minuter, då vill jag inte att värmaren ska starta för att sen stänga av sig igen.
Av samma skäl har jag inte AC på auto heller för jag vill välja när den ska starta och inte. Här framkommer det ju till och med i manualen att det sliter onödigt mycket på kompressorn samt drar mer bränsle om man alltid har den på auto.

Normalt använder jag värmaren INNAN avfärd. Då är det helt meningslöst att ha den igång när jag kör bara för att det är någon minusgrad ute.

Vad gäller loggning av förbrukning rekommenderar jag http://www.spritmonitor.de.
av Ogya
#476988
PaNi skrev:Avgasröret från dieselvärmaren kommer ju ut på styrbord sida, så det verkar ju troligt att det är den du hör. Om du inte hört den förut gissar jag att du tidigare haft "Extravärme AUTO" på av, och att denna nu står i defaultläget "på".

Skulle vara kul att få veta om jag gissade rätt!
Du hade rätt! Och tack kave och VolvoB20 för tipsen, att först aktivera Extravärmare AUTO och sedan avaktivera. För säkerhets skull startade jag motorn och körde en bit med AUTO PÅ innan jag stängde av igen och ställde in AUTO AV.

För övrigt kan jag upplysa om att jag idag förekom värmaren. Vid minus 7 så startar den 50 minuter före utsatt tid. Instruktionsboken ljuger inte. Nu har jag en punkt på kurvan! Återstår temperaturer över minus 5, där jag gissar att det är en kurva. Minus 5 och under är det ju konstant 50 minuter enligt manualen.

Var det samma spricka igen?

Förnyat VOC, kanske för sista gång[…]

Och jag jag kan redan nu flagga för att jag […]

Bilen verkar ha klarat sig fram till idag. Idag st[…]