Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
#473910
PaNi skrev:För att undvika problem med urladdat batteri nu när dieselväraren går ett par gånger om dagen har jag monterat en "CTEK Comfort Indicator" http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =135391188 för 99 spänn på batteriet. På min V70 räcker sladden ut så man kommer åt den i utrymmet under motorhuven i vecket där vindrutetorkarna parkerar. Lyser den rött pluggar man enkelt i laddaren över natten. Funkar finfint och kostar inte många kronor! På sommaren skruvar jag bort den och använder den i båten istället.
Bra med konkreta tips på hur hålla koll på batteristatus, nu när bilens egna batteriövervakning uppenbarligen inte fungerar. Förstår jag det rätt att du har dragit ut indikatorn utanför motorutrymmet och den ligger nedanför vindrutetorkarna. Hur fungerar den ihop med vatten, det sitter ju en elkontakt (ladduttag) på indikatorn?
av elfanomad
#474110
Jag vill nämna att jag har exakt samma problem, som pratades om i början av tråden. Alltså jag lämnade in min bil på service för drygt en månad sen och fick uppdaterad programvara 2.0 men nu har jag fått använda startkablar två gånger för att få igång bilen efter användning av värmaren...Det är något skumt med programvaran (nästan garanterat).
Den drar ur batteriet när det är -5 och lägre. Men vid -1/0 grader så klarar precis motorn att starta. Detta har såklart göra med att värmaren m.m. inte går så lång tid som vid -5 t ex. Ska nämna att jag laddade batteriet med den grymmaste Mascot laddaren som finns och jag kunde efter det köra värmaren ett par gånger innan det hände igen.
Körde förra året med värmaren (var minst lika kallt) och hade samma körsträcka etc (jobbet och hemmet) och allt fungerade klockrent.

Vilka fler har problem, någon som kontaktat Volvo? Jag åker väl på att köpa nytt batteri eftersom två djupurladdningar är inte det bästa. Skitbil! Sorry, är igentligen nöjd med den men fick ju frysa idag när jag väntade på hjälp :x

/Elfanomad
Användarvisningsbild
av PaNi
#474149
Moody skrev:Bra med konkreta tips på hur hålla koll på batteristatus, nu när bilens egna batteriövervakning uppenbarligen inte fungerar. Förstår jag det rätt att du har dragit ut indikatorn utanför motorutrymmet och den ligger nedanför vindrutetorkarna. Hur fungerar den ihop med vatten, det sitter ju en elkontakt (ladduttag) på indikatorn?
Indikatorn har en gummiplugg som håller kontaktstiften skyddade från fukt när inte laddkabeln är ansluten, så det har inte varit några problem.
av Moody
#474327
Ok , börjar bli lite less på att underhållsladda batteriet varenda kväll för att vara säker på att bilen startar dagen efter. Med en sån indikator kanske gör att man kan gå ner till att ladda varannan kväll...
Användarvisningsbild
av kave
#474370
Jag bytte batteri. Det blev ett starkare batteri än tidigare efter rekommendation från Volvo.
Kanske kan det vara så att den nya programvaran är justerad efter de numera starkare batteriet?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#474376
Större batteri hjälper inte i längden för du kan inte ta ut mer än du laddar in även om det tar längre tid innan det blir tomt med ett större batteri.

Tex, kör du värmaren i en timme bör du köra bilen i en timme för att fylla på samma mängd energi i batteriet.

Manualen säger samma sak förresten....

Upprepad användning av parkeringsvärmaren
i kombination med korta körsträckor
leder till att batteriet laddas ur med påföljande
startproblem.
För att säkerställa att bilbatteriet återladdas
med lika mycket energi som värmaren förbrukar,
bör man vid regelbunden användning
av värmaren köra bilen lika lång tid som
värmaren används.
av AndS
#474470
Moody skrev:Ok , börjar bli lite less på att underhållsladda batteriet varenda kväll för att vara säker på att bilen startar dagen efter. Med en sån indikator kanske gör att man kan gå ner till att ladda varannan kväll...
Men det är något fel på bilen eller batteriet. Jag gjorde en första laddning på vår kärra i helgen sedan förra vintern och redan efter 2 timmar hade den gått över på underhållsladdning (12V6A laddare). Och då körs värmaren många gånger morgon och kväll veckorna, samt sedan max 15-20minuter till och från jobbet med ca -5 grader ute nu sista veckorna.
Vintertid är det max 2-3 resor i månaden över 1timma.
#474845
Jag tycker alla tips här är bra, men till syven och sist så finns det ju en funktion i bilen som skall hålla koll på detta. Ingen borde behöva köpa extra indikatorer, ingen borde behöva kalkylera med tiden så att värmaren bara går några mintuer innan man skall ha bilen. Den funktion som finns i bilen borde med lätthet kunna stoppa värmaren och även vägra att starta den överhuvudtaget om batteristatusen blir kritisk. Jag tycker det låter som en ohyggligt enkel sak i mjukvaran att fixa detta då man uppenbarligen redan har en funktion som skall klara detta, alltså kan man fråga bilen om dess batteristatus. Jag tycker bara det är en klantig miss av Volvo som får lite jobbiga konsekvenser när det händer.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#474900
dieselanddust skrev:Jag tycker alla tips här är bra, men till syven och sist så finns det ju en funktion i bilen som skall hålla koll på detta. Ingen borde behöva köpa extra indikatorer, ingen borde behöva kalkylera med tiden så att värmaren bara går några mintuer innan man skall ha bilen. Den funktion som finns i bilen borde med lätthet kunna stoppa värmaren och även vägra att starta den överhuvudtaget om batteristatusen blir kritisk. Jag tycker det låter som en ohyggligt enkel sak i mjukvaran att fixa detta då man uppenbarligen redan har en funktion som skall klara detta, alltså kan man fråga bilen om dess batteristatus. Jag tycker bara det är en klantig miss av Volvo som får lite jobbiga konsekvenser när det händer.
Den bästa lösningen hade varit om man fick reda på hur länge värmaren hade varit aktiv när man tar bilen så man vet hur länge man måste köra för att återladda batteriet ordentligt.. Som det är nu har man ju ingen aning..
För övrigt så finns det ju en funktion i programvaran som känner av batterispänningen och som förhindrar värmaren att går om spänningen blivit för låg..
Sen hur den fungerar tillsammans med ett dåligt batteri är ju inte lätt att säga..
#474908
Det har tyvärr inte med dåligt batteri att göra heller, min bil är ett halvår gammal och har redan råkat ut för detta problem. Jag har hört många andra också så det är helt enkelt en dålig kontroll i systemet. Att ha någon slags klocka som säger till att nu måste du köra en halvtimme för att värmaren varit på så länge känns ju som Amazonålder. Tycker jag i alla fall... Det vore ju så enkelt att sköta detta ordentligt i bilens mjukvara.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]