Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roxen
#473427
VolvoB20 skrev:Gå ut och starta motorn en timme innan avfärd och låt den gå på tomgång i 60 minuer.

+Bilen varm
+Batteriet full-laddat
+Miljönvänligt då motorn har både katalystator och partikelfilter till skillnad får värmaren som är helt orenad.
+Både motor och värmare drar lika mycket ca 0.6 l/h (jag har provat)
+Batteriet lever längre
+Sparar värmaren
Nja då föredrar jag att använda värmaren. Tror inte att jag blir populär i gannkretsen om jag startar bilen en timme innan jag åker till jobbet.`( Miljövänligare) är du helt hundra på det? Spara värmaren, jo det gör man om man inte använder den.

Mvh Roxen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#473428
Roxen skrev:
VolvoB20 skrev:Gå ut och starta motorn en timme innan avfärd och låt den gå på tomgång i 60 minuer.

+Bilen varm
+Batteriet full-laddat
+Miljönvänligt då motorn har både katalystator och partikelfilter till skillnad får värmaren som är helt orenad.
+Både motor och värmare drar lika mycket ca 0.6 l/h (jag har provat)
+Batteriet lever längre
+Sparar värmaren
Nja då föredrar jag att använda värmaren. Tror inte att jag blir populär i gannkretsen om jag startar bilen en timme innan jag åker till jobbet.`( Miljövänligare) är du helt hundra på det? Spara värmaren, jo det gör man om man inte använder den.

Mvh Roxen
Klart det är miljövänligare, motorn har ju tok-mycket avgasrening tex trevägskatalysator som reduserar kolväten, kolmonoxid och kväveoxider, på detta har den dessutom partikelfilter. Du märker ju att avgaserna varken är färgade, sotar eller luktar.

Värmaren däremot spyr ju ut avgarena totalt orenade.

Helt baklänges då att dina grannar skulle klaga på att du kör tomgång i en timma men inte säger ett skvatt att du kör värmaren i en timme.
#473434
Men för den som har tillgång till eluttag och vill värma flitigt är ju elektrisk motorvärmare allra bäst. Då kan man använda bränslevärmaren överallt där el inte finns.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#473437
StringerBell skrev:Men för den som har tillgång till eluttag och vill värma flitigt är ju elektrisk motorvärmare allra bäst. Då kan man använda bränslevärmaren överallt där el inte finns.
Visst, har man elstolpe går det före alla gånger.
av AndS
#473503
VolvoB20 skrev:
Roxen skrev:
VolvoB20 skrev:Gå ut och starta motorn en timme innan avfärd och låt den gå på tomgång i 60 minuer.

+Bilen varm
+Batteriet full-laddat
+Miljönvänligt då motorn har både katalystator och partikelfilter till skillnad får värmaren som är helt orenad.
+Både motor och värmare drar lika mycket ca 0.6 l/h (jag har provat)
+Batteriet lever längre
+Sparar värmaren
Nja då föredrar jag att använda värmaren. Tror inte att jag blir populär i gannkretsen om jag startar bilen en timme innan jag åker till jobbet.`( Miljövänligare) är du helt hundra på det? Spara värmaren, jo det gör man om man inte använder den.

Mvh Roxen
Klart det är miljövänligare, motorn har ju tok-mycket avgasrening tex trevägskatalysator som reduserar kolväten, kolmonoxid och kväveoxider, på detta har den dessutom partikelfilter. Du märker ju att avgaserna varken är färgade, sotar eller luktar.

Värmaren däremot spyr ju ut avgarena totalt orenade.

Helt baklänges då att dina grannar skulle klaga på att du kör tomgång i en timma men inte säger ett skvatt att du kör värmaren i en timme.
Nja, det är ju två olika sätt att förbränna diesel. Ett att köra en förbränningsmotor och det andra en brännare för att ge värme. Så om man kallstartar båda och sedan mäter över en timma är nog resultat inte alls så självklart att motor med katalysator är renast av de två. Och det låter helsnurrigt att låta motorn stå och "snurra" 2 timmar/dag för att få en varm bil :D
Användarvisningsbild
av kave
#473505
VolvoB20 skrev:Gå ut och starta motorn en timme innan avfärd och låt den gå på tomgång i 60 minuer.

+Bilen varm
+Batteriet full-laddat
+Miljönvänligt då motorn har både katalystator och partikelfilter till skillnad får värmaren som är helt orenad.
+Både motor och värmare drar lika mycket ca 0.6 l/h (jag har provat)
+Batteriet lever längre
+Sparar värmaren
Huh, min farsa görvså med sin Subaru och tycker det fungerar så bra, dessutom lägger han i drive på automaten och drar handbromsen så går det än fortare.

Jag är dock tveksam i detta fall.
Först är det inte tillåtet i många kommuner med tomgångskörning.
Det sliter hårt på motorn för det tar lång tid att bli varm, står det i handböckerna.
En stor del av vitsen med tidur är ju att just slippa gå ut för att starta bilen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#473530
Känns lite som att göra en höna av en fjäder det här..

Ställer jag mitt tidur 15 minuter efter den tid jag tänkt ta bilen så är den varm så det räcker å blir över, och jag kan åka mina 9km till jobbet varje dag hela vintern utan att det drar ur batteriet!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#473550
AndS skrev:Nja, det är ju två olika sätt att förbränna diesel. Ett att köra en förbränningsmotor och det andra en brännare för att ge värme. Så om man kallstartar båda och sedan mäter över en timma är nog resultat inte alls så självklart att motor med katalysator är renast av de två. Och det låter helsnurrigt att låta motorn stå och "snurra" 2 timmar/dag för att få en varm bil :D
På bilmotorn finns ju certifiering av avgaserna, avancerad elektronisk styrning, lambdasonder, katalysator, partikelfilter, recirkulering osv osv osv....

På motorn har man lagt flera 100-millioner på att utveclareningen, på väramaren är det 0 kronor.

Starta bilen i garaget inomhus och det varken luktar, ryker eller sotar.

Prova starta värmaren inomhus i garaget och det luktar, ryker och sotar och om luktar som en djävla dieselrökt-böckling hela dagen....

Varför skulle det vara helsnurrigt att köra motorn en timme istället för värmaren, nu menar jag inte känslomässiga argument utan tekniska argument.
kave skrev:Jag är dock tveksam i detta fall.
Först är det inte tillåtet i många kommuner med tomgångskörning..
Ja det är ju helsjukt, jag får inte starta motorn, men att köra värmaren och släpp ut 100 ggr mer Kolväten är het ok....

Det är ju en lucka i lagen man utnyttjar med värmaren, ungefär som man kan lyckas mjöklassa amerikanska mega-suvar med feta V8or som hinkar i sig bränsle bara för att någon har kallat mem FT.
kave skrev:
Det sliter hårt på motorn för det tar lång tid att bli varm
Gäller bara en bensinare som riskerar tvätta cylinderväggarna......

Finns ju diesel-elverk, diesel-pumpar osv som får gå 10.000-tals timmar.
av AndS
#473841
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:Nja, det är ju två olika sätt att förbränna diesel. Ett att köra en förbränningsmotor och det andra en brännare för att ge värme. Så om man kallstartar båda och sedan mäter över en timma är nog resultat inte alls så självklart att motor med katalysator är renast av de två. Och det låter helsnurrigt att låta motorn stå och "snurra" 2 timmar/dag för att få en varm bil :D
På bilmotorn finns ju certifiering av avgaserna, avancerad elektronisk styrning, lambdasonder, katalysator, partikelfilter, recirkulering osv osv osv....

På motorn har man lagt flera 100-millioner på att utveclareningen, på väramaren är det 0 kronor.

Starta bilen i garaget inomhus och det varken luktar, ryker eller sotar.

Prova starta värmaren inomhus i garaget och det luktar, ryker och sotar och om luktar som en djävla dieselrökt-böckling hela dagen....

Varför skulle det vara helsnurrigt att köra motorn en timme istället för värmaren, nu menar jag inte känslomässiga argument utan tekniska argument.
Det är precis som du skriver "På motorn har man lagt flera 100-millioner " så skulle det vara bästa metoden hade redan billtillverkarna rekommenderat det. Sedan kan man rabbla olika tekniska termer, men utan en verklig test säger det inget utan blir bara känslomässiga tekniska argument. Nej, ta fram en riktig test annars går jag på Volvos rekommendation med värmarkörning. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#473881
AndS skrev:Det är precis som du skriver "På motorn har man lagt flera 100-millioner " så skulle det vara bästa metoden hade redan billtillverkarna rekommenderat det. Sedan kan man rabbla olika tekniska termer, men utan en verklig test säger det inget utan blir bara känslomässiga tekniska argument. Nej, ta fram en riktig test annars går jag på Volvos rekommendation med värmarkörning. :wink:
Det är ju olagligt att köra på tomgång och volvo skulle aldrig rekommendera något olagligt.

Värmare är ju helt lagligt att köra även om det skitar ned massor mera, så det är ju det enda man kan rekommendera.

Om det är något som är känslomässigt är väl att grannarna skäller ut dig och polisanmäler dig om du kör på tomgång men avundas dig och blir avundsjuka om du kör värmaren trots att det släpper ut mera.

Eftersom det inte finns några regler alls som reglerar utsläpp från värmaren så har heller ingen brytt sig om att mäta de exakta nivåerna av utsläpp (inte vad jag hittat i alla fall).

Men bara genom att lukta märker du ju att det kommer ut massor av HC, tex.

En annan intressant sak är att du sparar inte mycket i förbrukning och utsläpp genom att värma upp en diesel innan kallstart till skillnad mot en bensinar där vinsterna är stora om du värmer upp motorn innan start.

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]