Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JensAxel
#472882
Jag har exakt samma erfarenhet. Dieselvärmaren stannar inte när batteriet börjar bli dåligt. En Volvomek jag känner sa att det är en version av mjukvaran som är felprogrammerad så att fläktarna startar för tidigt (innan vattnet blivit varmt) och att brännaren inte stannar när batteriet börjar tappa kraft.

Jag fick i samband med service i somras ny mjukvara och jag har nu råkat ut för att bilen varit död vid tre tillfällen efter att jag kört värmaren precis innan. Tidigare har jag sett varning för låg batterispänning och att värmaren då stannat, men inte nu längre så det låter troligt att det är något fel i mjukvaran.

Det lär finnas ny mjukvara som åtgärdar felet men den skall dom tydligen ha betalt för att ladda in!

Vore spännande att höra om fler har samma problem och hur Volvo eller mer specifikt Bilia har hanterat det?
av ZizzoZ
#472887
JensAxel skrev:Jag har exakt samma erfarenhet. Dieselvärmaren stannar inte när batteriet börjar bli dåligt. En Volvomek jag känner sa att det är en version av mjukvaran som är felprogrammerad så att fläktarna startar för tidigt (innan vattnet blivit varmt) och att brännaren inte stannar när batteriet börjar tappa kraft.

Jag fick i samband med service i somras ny mjukvara och jag har nu råkat ut för att bilen varit död vid tre tillfällen efter att jag kört värmaren precis innan. Tidigare har jag sett varning för låg batterispänning och att värmaren då stannat, men inte nu längre så det låter troligt att det är något fel i mjukvaran.

Det lär finnas ny mjukvara som åtgärdar felet men den skall dom tydligen ha betalt för att ladda in!

Vore spännande att höra om fler har samma problem och hur Volvo eller mer specifikt Bilia har hanterat det?
Låter som om jag får köra dieselvärmare s*tan nu så får jag se vad som händer :) Kan ju ta det en dag då man inte har nåt o göra. Nackdelen är ju den att det går lite diesel :P Men då vet man iaf så slipper man vara orolig för det verkar ju vara rätt vanligt problem. Och dock väldigt jobbigt problem. Vem tycker om att bli ståendes?

edit: Jag hämta ju ut bilen nyligen så borde ju vara ny programvara i bilen tycker man...
av JensAxel
#472889
Det kan vara dumt att dra ut batteriet med dieselvärmaren i onödan. Efter att jag råkat ut för det för tredje gången på några veckor så har bilen kopplat bort dieselvärmaren. Det står "Park.värmare serv. erf." i displayen så nu är man i händerna på Bilias verkstad och ekonomiavdelning. Bilen är knappt 2,5 år gammal och har gått knappt 5000 mil.
av ZizzoZ
#472896
JensAxel skrev:Det kan vara dumt att dra ut batteriet med dieselvärmaren i onödan. Efter att jag råkat ut för det för tredje gången på några veckor så har bilen kopplat bort dieselvärmaren. Det står "Park.värmare serv. erf." i displayen så nu är man i händerna på Bilias verkstad och ekonomiavdelning. Bilen är knappt 2,5 år gammal och har gått knappt 5000 mil.
Tack, då ska jag låta bli det! Hoppas du får det åtgärdat och att det fungerar utan att dra ur batteriet efter. Och att du inte behöver betala allt för stor summa.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
#473131
när min bil blev nästan 2år dog batteriet fick ett nytt på volvo då fråga dom om jag körde mycket värmare och ja det gör jag dom hade sett en tendens dom som kör värmare nästan dagligen åker alltid på nytt batteri när den är runt 2år. för man tömmer den så mycket helatiden så den slits.
av hstamming
#473148
Om alternativet är bilbärgare pga urladdat batteri skulle jag gärna föredra ett "sparläge" med enbart uppvärmd motor och kanske kupéfläkt sista minutena för avfärd.
av ZizzoZ
#473180
Henry_Fågeljazz skrev:Vad kostar vanlig fjärrstart till värmaren?
Går det att eftermontera SMS-start?

/H
Sån kontroll man får kostade mig 6700:- när jag köpte den med nya bilen. En bekant till mig eftermontera en på sin V50 och det kostade runt 8000:-

SmS-Start vet jag jag inte om det går att eftermontera.. Är väl en del med typ inbyggd telefon i bilen o så som fattas då?
Användarvisningsbild
av Honke
#473196
PaNi skrev:För att undvika problem med urladdat batteri nu när dieselväraren går ett par gånger om dagen har jag monterat en "CTEK Comfort Indicator" http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =135391188 för 99 spänn på batteriet. På min V70 räcker sladden ut så man kommer åt den i utrymmet under motorhuven i vecket där vindrutetorkarna parkerar. Lyser den rött pluggar man enkelt i laddaren över natten. Funkar finfint och kostar inte många kronor! På sommaren skruvar jag bort den och använder den i båten istället.
Aaa bra tips, :-)-) har nämligen nyligen införskaffat mig en Ctek mxs7000 så det blir ju till att åka o köpa en sådan indikator!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]