Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselanddust
#472786
Den kontroll som skall finnas och hindra att dieselvärmaren använder så mycket av batteriets kapacitet att bilen inte går att starta verkar funka mindre bra. Så pass dåligt faktiskt att värmaren inte går att använda när den behövs som bäst. Jag skulle hem från jobbet igår, -20 grader, gladde mig faktiskt åt att bilen skulle vara varm ändå. Det var den... Men gick den att starta? Nix, inte ett liv! Det blev Volvo assistans och starthjälp...

Man kan ju tycka att den där kontrollen som enligt instruktionsboken skall finnas borde ha förhindrat att detta händer.

Någon som har samma erfarenhet, eller något tips om lösning (kanske) finns ny mjukvara?

Det är en V70, 2.4D MY10
#472792
ZizzoZ skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=61482

Du har inte lyckats med samma fenomen kanske? Att du kör lite men använder dieselvärmaren mycket?
Jo, det är säkert samma, även om jag har 15 minuters körtid där orginalinsändaren har 5. Men poängen är ju att det skall finnas ett system i bilen som förhindrar detta. Man borde få vara hur dum som helst och försöka köra värmaren i tid och otid och när det blir för mycket skall den inte starta. Och precis så måste tanken vara med den kontroll som enligt uppgift skall finnas.

Men nu vet man att det inte tycks fungera tillförlitligt så jag får väl börja frysa hem från jobbet :-(

Tack för länken, det var intressant att se att det var flera med samma problem.
av ZizzoZ
#472800
dieselanddust skrev:
ZizzoZ skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=61482

Du har inte lyckats med samma fenomen kanske? Att du kör lite men använder dieselvärmaren mycket?
Jo, det är säkert samma, även om jag har 15 minuters körtid där orginalinsändaren har 5. Men poängen är ju att det skall finnas ett system i bilen som förhindrar detta. Man borde få vara hur dum som helst och försöka köra värmaren i tid och otid och när det blir för mycket skall den inte starta. Och precis så måste tanken vara med den kontroll som enligt uppgift skall finnas.

Men nu vet man att det inte tycks fungera tillförlitligt så jag får väl börja frysa hem från jobbet :-(

Tack för länken, det var intressant att se att det var flera med samma problem.

Jag håller med om att finns det ett system så skall det fungera. Det ända min dieselvärmare har "larmat" om är låg bränslenivå (än så länge). Tråkigt att systemet inte fungerar. Bor man nära affär, jobb och ev. släkt och vänner blir det inte lång körning nåt ofta. Då laddas det väl inte upp.
av hstamming
#472822
Vad är det som drar så mycket ström i dieselvärmaren? Är det värmefläkten borde det ju finnas någon inställning där man väljer att enbart värma motorn, eller låta fläkten bara gå någon minut innan "avfärdstiden".
av hstamming
#472823
Vad är det som drar så mycket ström i dieselvärmaren? Är det värmefläkten borde det ju finnas någon inställning där man väljer att enbart värma motorn, eller låta fläkten bara gå någon minut innan "avfärdstiden".
#472826
hstamming skrev:Vad är det som drar så mycket ström i dieselvärmaren? Är det värmefläkten borde det ju finnas någon inställning där man väljer att enbart värma motorn, eller låta fläkten bara gå någon minut innan "avfärdstiden".
Fläkten måste gå för att få isfria rutor, vilken är en av poängerna. Det är väl en cirkulationspump av vattnet också, även om det verkar som det mesta av värmen finns i direkt anslutning till värmepaketet, eftersom vattentempen sjunker något när man börjar köra och vattnet pumpas runt på riktigt.

Men visst borde den varnat. Kanske var det försent. Grodan var redan kokt - batteriet så tomt att systemet inte orkade varna.

På min bil får jag vid motorstart varningar om antisladdsystemet när det är riktigt kallt och värmaren har gått länge. Det händer ett par tre ggr om året. Enligt uppgift är antisladd systemet känsligt för spänningsfall, och när jag får dessa meddelanden brukar jag ligga lågt med att max-utnyttja värmaren (dvs. att den går enligt automatik och värmer 30-60 min).
Användarvisningsbild
av CarMan
#472858
Tumregeln är att bilen ska köras like länge som värmaren gått. (vid -15 grader går värmaren 1 timme) då ska bilen göras en timme direkt efter.
av ZizzoZ
#472866
CarMan skrev:Tumregeln är att bilen ska köras like länge som värmaren gått. (vid -15 grader går värmaren 1 timme) då ska bilen göras en timme direkt efter.
När jag installera min fjärrstart i torsdags fick jag en liten bok med. Då stod det att dieselvärmaren körs max 50 min. Har t.o.m. för mig att det stod att den kör max 50 min även när man ställt med tidur. Dock så kanske det är något dom har satt nu på nya bilar just för att batteriet inte ska ta slut lika fort? Det kan jag inte svara på :D
Användarvisningsbild
av PaNi
#472878
För att undvika problem med urladdat batteri nu när dieselväraren går ett par gånger om dagen har jag monterat en "CTEK Comfort Indicator" http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =135391188 för 99 spänn på batteriet. På min V70 räcker sladden ut så man kommer åt den i utrymmet under motorhuven i vecket där vindrutetorkarna parkerar. Lyser den rött pluggar man enkelt i laddaren över natten. Funkar finfint och kostar inte många kronor! På sommaren skruvar jag bort den och använder den i båten istället.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]