Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
#501345
-Visst har den det, men då måste jag öppna motorhuven var dag mm. En fast monterad Calix blir smidigare och enklare, men dyrare - men vad gör man...
Sen kommer jag också att köpa ett nytt kvalitetsbatteri modell Tudor TA852. Jag får för mig att Volvo har börjat och "tulla" på kvalitetskraven för sina
originalbatterier, men som sagt - jag kan inte bevisa detta. Jag fick batteriet utbytt förra vintern först efter att jag själv tog med mig en syramätare
till verkstaden och visade att batteriet var dåligt/defekt. Och innan samma dag hade batteriet varit på test och blev godkänt.
Användarvisningsbild
av PaNi
#501405
Spar-tips till Lennart: Ett billigare sätt att slippa öppna motorhuven varje dag är att montera CTEKs lilla "kontakt" så den sticker ut under motorhuven vid torkarna. Då kan man snabbt ansluta laddaren utan att öppna motorhuven. Anslutningskontakten finns även i en variant med inbyggda dioder som visar när du behöver ladda.
av Moody
#501435
PaNi skrev:Spar-tips till Lennart: Ett billigare sätt att slippa öppna motorhuven varje dag är att montera CTEKs lilla "kontakt" så den sticker ut under motorhuven vid torkarna. Då kan man snabbt ansluta laddaren utan att öppna motorhuven. Anslutningskontakten finns även i en variant med inbyggda dioder som visar när du behöver ladda.
Kan tyvärr inte rekomendera detta tips! CTEK anslutningskontakt är inte gjord för att vara ute i svenska vintrar. Hade tidigare en sådan konakt med comfort indicator utdragen från batteriet till hyllan vid torkarna. Problemet är att hatten som används för att stänga kontakten blir stenhård vid några minusgrader, och därför går det inte att få den helt tät. Det samlas stora mängder snö och is där vid torkarna och när det sedan blir nollgradigt så kommer det garanterat in fukt i kontakten. Jag har själv upplevt detta och fick en hel skumma elfel just vid snösmältning, och dessa försvann direkt jag plockade bort kontakten.
Användarvisningsbild
av PaNi
#502581
Intressant! Har själv aldrig haft några problem med detta, men skall hålla lite extra koll på att proppen alltid sitter i ordentligt.

Fast å andra sidan, kan detta verkligen vara ett problem? Hur stor läckström skulle man få om man sänkte ner hela kontakten i en hink vatten? Kan väl knappast bli så mycket med bara 12 V. Någon som inte kan låta bli och prova får gärna rapportera resultatet.
#1425398
Ja, man blir fundersam över volvos värmar-installation, laddningssystem och övervakning. Det säljs oproportionellt mycket batterier just till volvo-dieslarna. Dessutom kan jag jämföra med en bekant som har en betydligt enklare och billigare bil med dieselvärmare. Han använder värmaren MYCKET flitigt och han kör bara korta sträckor, utan att ha några som helst batteri- eller startproblem, medan jag som har en D5:a (MY12) av erfarenhet vet att jag måste vara försiktig med att köra värmaren, åtminstone om jag inte har ett eluttag för nödladdning i närheten. Jag gissar att någon ingenjör har slarvat i konstruktionen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1425424
Extrabatteri är melodin, har det i jobbets alla WV tranportfordon och där kör vi värmarna konstant, aldrig bytt ett batteri i dom heller på de 5år vi har dom i leasingen. Just WV har ju varit duktiga på att ha extrabatterier i deras dieslar, personbilar och transportfordon.
Användarvisningsbild
av Derank
#1425427
Fast underhållsladdar man bara sitt batteri i volvon funkar det med. jag knäclte mitt första på 18mån ( laddades aldrig ), det andra har hållit i över 3år nu, laddat det 4gg på 3år och använder värmaren m 2-3gg varje dag. Kör ca 5mil om dagen fördelat på ca 10 stopp.
av dannesk
#1425429
GubbeMedHatt skrev:Ja, man blir fundersam över volvos värmar-installation, laddningssystem och övervakning. Det säljs oproportionellt mycket batterier just till volvo-dieslarna. Dessutom kan jag jämföra med en bekant som har en betydligt enklare och billigare bil med dieselvärmare. Han använder värmaren MYCKET flitigt och han kör bara korta sträckor, utan att ha några som helst batteri- eller startproblem, medan jag som har en D5:a (MY12) av erfarenhet vet att jag måste vara försiktig med att köra värmaren, åtminstone om jag inte har ett eluttag för nödladdning i närheten. Jag gissar att någon ingenjör har slarvat i konstruktionen.
Vad har du fått infon ifrån att det "säljs oproportionellt mycket batterier just till volvo-dieslarna"? Är väl inget mer problem med Volvo än andra märken som BMW, MB m.fl. på dessa märken behöver man också ladda batteriet när man använder bränslevärmare och korta körningar. Det är ju samma typ av värmare som används i bilarna och fungerar på samma sätt.
av mikebike
#1425444
Derank skrev: sön 24 jan 2021, 18:23 Extrabatteri är melodin, har det i jobbets alla WV tranportfordon och där kör vi värmarna konstant, aldrig bytt ett batteri i dom heller på de 5år vi har dom i leasingen. Just WV har ju varit duktiga på att ha extrabatterier i deras dieslar, personbilar och transportfordon.
Jag hade ett 45 Ah batteri som jag bar ut till bilen en gång i veckan på vintern tillsammans med laddare.

Nu har jag en bil med batteridriven värmare och därför slipper jag släpandet. :-)
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]