Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
#494366
-Nu i morse ( +/- 0 grader ) när jag kom ut till min V70II 2,0D MY2009 så gick dieselvärmaren som den skulle.
Satte i nyckel och tryckte på knappen, motor gick runt några varv och sedan avbröts starten
och felmeddelandet "Startspärr" kom upp. Flera försök med samma resultat, motorn går runt
några varv men ingen start. Sätter på min lilla Ctek 3,6 A laddare och går in och svär en stund.
Gör ett nytt startförsök efter en kvart och då hoppar den igång direkt!

Frågan är, vad är det för fel? Jag hade startbekymmer förra vintern och fick då ett nytt batteri
samt ny mjukvara som ska stänga ner dieselvärmaren vid låg spänning/batterikapacitet så att
motorn ska gå att starta.

/Lennart
av Peanuts
#494373
Jag känner igen felet, tror att "Startspärr" visas eftersom spänningen är låg i batteriet. Jag litar inte mycket på batterimätaren i Volvon, jag har fått två helt olika fel relaterat till det här:

1. Värmare avstängd pga låg batterinivå, kör en mil till verkstaden och gör en batterimätning. Mätning visar 100% laddning på batteriet, det kan aldrig ha laddats upp så mycket på en mil.

2. Värmaren går och drar ur batteriet, bilen går sedan inte att starta. Antingen går startmotorn en gång för att bilen sedan slocknar alternativt så är bilen stendöd.

Åtgärden på min bil har varit nytt batteri men värmaren krånglar fortfarande för mig, sen här: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=63807
av LJN
#499070
Nu imorse var det dags igen (-20 grader), dieselvärmaren hade avbrutit uppvärmningen och jag gjorde ett par startförsök. Och startmotorn snurrade runt tämligen kvickt ett par varv, sen kommer "startspärr" upp på displayen. Sen någon sekund senare går startmotorn ett par varv utan att jag trycker in startknappen. Och detta kan jag upprepa flera gånger? Så jag undrar, vad är det som hindrar start? Jag tycker att det finns hyggligt med "kräm" i batteriet? Känns som att det är ett mjukvarufel? Det är inte så dumt att mjukvaran som stänger ner dieselvärmaren när batterispänningen sjunker under en viss nivå, även hindrar motorstart?

Försöker sen att öppna motorhuven med vajern hade frusit ihop så jag fick vänta tills solen tinade upp bilen. Sen kopplade jag på min lilla 3,5 A laddare en timme, och efter det startar bilen direkt....

Ska givetvis kontakta min lokala volvoverkstad imorgon men har ni några egna erfarenheter så tar jag gärna emot tips som jag kan vidarebefodra till verkstaden.
av S80-04
#499855
Fick senaste vinter ett nytt batteri och mjukvara till min V70 2.4D MY09 nu medkörd 55 tkm. Då drog värmaren batteriet tomt. Senaste veckoslut -20 grader startade inte bilen på söndagsmorgonen. Värmaren var på och inga felindikeringar. Orkade inte snurra motorn. Hade laddat batteriet på fredagen och därefter varit lördagen på jobb. Anvät då värmaren vid båda starterna. Arbetsresan 50 km/45 min.
Laddade sen batteriet ca 10 min med min 7A cetek laddare och bilen startade hur bra som helst. På kvällen också på arbetsplatsen. ??:-/
av Peanuts
#500318
Jag har nu fått tillbaka min bil från verkstaden, de hittar inget fel förutom att batteriet är kasst. En rolig detalj i sammanhanget är att de nu har mätt batteriet med en gammal hederlig syramätare som visade att batteriet var slut. När de mätte med den nya, automatiska batterimätaren visade den att batteriet var helt ok. Med andra ord, får ni problem med batteriet så kan det vara fel på mätaren så be verkstaden dubbelkolla med en annan mätare.
De har även bytt EGR-ventil samt kalibrerat styrenheten vilket verkar fungera, jag har inte sett några felkoder för EGR som jag hade tidigare.

Frågan kvarstår dock: Har jag haft en enorm otur som nu är inne på mitt tredje batteri sedan i juni förra året? Det känns lite som att det bara är en tidsfråga innan det här batteriet också klappar ihop men vi får se vad som händer under våren.
av AndS
#500408
Vi har ju ingen Drive utan en 2,4D uttagen i mars 2008. Körs dagligen där den ibland max rullar 20km (t.o.r jobbet) och med värmaren på åtminstone på morgon. Den fyller 3år i mars, rullat ca 7500mil, och följande har hänt under dessa 3år:
* startade inte en helgmorgon julen 2008 när det var -25
* programuppgradering vid service på våren 2009
* efter det har det inte varit några problem
* har i vinter gjort 2 batteriladdningar den senaste vid jul i förebyggande syfte
* originalbatteri
Har max gjort max 4 batteriladdningar (1 var när den inte startade) på 3år, och att jag har gjort de förebyggande 3 var efter att läst om problemen här på forumet, så det kanske gått lika bra utan.
Skulle vara kul att se en statistik på de som inte har problem, kontra de som har det från Volvo. Blir ju ofta så att de som drabbas av problemen beskriver det, men de felfria försvinner då det inte finns något att skriva om.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#500412
Undrar om kan använda spillvärmen från värmaren att driva ett Peltier-element eller en liten stirling-generator för att minska strömuttaget från batteriet. Eftersom värmen kommer från bränslet så är det ju ingen perpetum mobile det är frågan om...
:)
av LJN
#501251
-Då har min V70II MY2009 2.0D återigen varit på Rejmes. Dom konstaterar att batteriet är OK men inte fulladdat, endast 42% enligt deras mätmetod.
Och då har jag ändå i veckan använt min C-Tek laddare 2 nätter! Men dom tröstar mig med att det är fler som har samma problem när det rejält kallt ute!

Och det kanske är så att varje morgon dieselvämaren går så kör jag bara i ca. 20 minuter, och det är för kort körtid för att återladda batteriet. Dock så är den kopplad
till el-värmar stolpe när jag åker hem från jobbet. Så nu får jag investera i en Calix underhållsladdare som kopplas in på det elektriska motorvärmarkablaget. Och hoppas på att det snart blir varmare ute 8)
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
#501280
Calix underhållsladdare funkar fin fint, har en sådan och det är aldrig problem med att batt är tomt. Kör värmaren rätt ofta, på jobbet har jag stolpe så där laddas batt under dagen.
Användarvisningsbild
av AndersP
#501329
LJN skrev:-Då har min V70II MY2009 2.0D återigen varit på Rejmes. Dom konstaterar att batteriet är OK men inte fulladdat, endast 42% enligt deras mätmetod.
Och då har jag ändå i veckan använt min C-Tek laddare 2 nätter! Men dom tröstar mig med att det är fler som har samma problem när det rejält kallt ute!

Och det kanske är så att varje morgon dieselvämaren går så kör jag bara i ca. 20 minuter, och det är för kort körtid för att återladda batteriet. Dock så är den kopplad
till el-värmar stolpe när jag åker hem från jobbet. Så nu får jag investera i en Calix underhållsladdare som kopplas in på det elektriska motorvärmarkablaget. Och hoppas på att det snart blir varmare ute 8)

Vilken ctek kör du med ?
Finns det inte underhållsladdning på den ?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]