Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#482324
PaNi skrev:Vad som är bästa alternativet och om laddare är overkill eller inte beror ju på under vilka förutsättningar man använder sin bil. Om man bara har bränslevärmaren (och inte elektrisk motor/kupévärmare) och kör korta sträckor är ju en batteriladdare den enklaste och billigaste lösningen. En eftermontering av motor och kupévärmare gissar jag går på runt 5000 spänn, för det får man många liter diesel...
Problemet är ju att jag har kört slut på flera stycken dieselvärmare och den kostnaden är ju ännu högre en elvärmare.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#482337
VolvoB20 skrev:
PaNi skrev:Vad som är bästa alternativet och om laddare är overkill eller inte beror ju på under vilka förutsättningar man använder sin bil. Om man bara har bränslevärmaren (och inte elektrisk motor/kupévärmare) och kör korta sträckor är ju en batteriladdare den enklaste och billigaste lösningen. En eftermontering av motor och kupévärmare gissar jag går på runt 5000 spänn, för det får man många liter diesel...
Problemet är ju att jag har kört slut på flera stycken dieselvärmare och den kostnaden är ju ännu högre en elvärmare.
Inte det minsta kul för dig att du råkat ut för det, men är det vanligt att det blir så egentligen!? Tycker det är sällan man varken läser eller hör om trasiga värmare!?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#482455
Variosboy skrev:
VolvoB20 skrev:
PaNi skrev:Vad som är bästa alternativet och om laddare är overkill eller inte beror ju på under vilka förutsättningar man använder sin bil. Om man bara har bränslevärmaren (och inte elektrisk motor/kupévärmare) och kör korta sträckor är ju en batteriladdare den enklaste och billigaste lösningen. En eftermontering av motor och kupévärmare gissar jag går på runt 5000 spänn, för det får man många liter diesel...
Problemet är ju att jag har kört slut på flera stycken dieselvärmare och den kostnaden är ju ännu högre en elvärmare.
Inte det minsta kul för dig att du råkat ut för det, men är det vanligt att det blir så egentligen!? Tycker det är sällan man varken läser eller hör om trasiga värmare!?
Mitt eget fel antar jag för jag kör för korta stäckor. Därför kör jag med den av nu och har elvärme istället då det är helt problemfritt.

Sen använder jag dieselvärmaren vid utvalda tillfällen om det är skitkallt tex eller det inte finns el och jag absolut vill ha bilen varm snabbt.
av KalleH
#482655
Hej och gott nytt år!

Trasiga värmare förekommer tyvärr, har en ny S60 D3a (haft bilen en vecka) och nu larmar den om att "park. värmare service erfordras". Märkte dom sista dagarna att den inte går igång som den ska samtidigt som kupén var nästintill rökfylld av dieselångor/rök för ngra dagar sen. Så nu blir det verkstaden i nästa vecka. Måste vara ovanligt att värmaren går sönder så direkt, måste vara något fel från fabrik på min... :-(O)
av Jonas2010
#483760
Hej på er alla,

Lovade att återkomma när jag varit på Volvo. Var där igår och fick uppdaterat mjukvara. Det var ingen tvekan från Volvomeken. Det finns ett antal bilar som har en mjukvara som inte släcker ner några relä som gör att den drar ur batteriet. Han glömde dock mäta viloförbrukningen innan uppdatering så vi får se om det är detta som är felet.
Nu är viloförbrukningen 0.06 A vilket tar dryga 5 minuter att komma till efter att systemen långsamt släcks ner.
Batteriet kollades också och testern visade på OK status men att det behöver laddas. Status var 25%-50% laddning i batteriet. Generatorladdningen också OK. 14.7 V om jag minns rätt och inga förluster mellan generator och batteri.

0.06 A innebär att batteriet håller i 55 dygn innan det är tomt. En normal parkering under en semesterresa är alltså inga problem.

Det som uppdaterats är CEM och mjukvaran för värmaren.

Nu håller vi tummarna!

P.S Min bil togs ut i November 2010, samtidigt som en polare fick en lika dan. Han har inga problem och enligt Volvo kan mjukvaruversionerna skilja mellan olika bilar även om det producerats samma vecka.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#483779
Jonas2010 skrev:0.06 A innebär att batteriet håller i 55 dygn innan det är tomt. En normal parkering under en semesterresa är alltså inga problem.
Sådär kan du inte räkna! Den beräkningen förutsätter att du har 100% kapacitet i batteriet från början, och i andra änden kan jag nog påstå att när batteriet kommit ner till 10% så är det garanterat ingen chans att du får igång bilen på det.
Om man istället räknar med att batteriet ligger på ca 70% i normalfallet och att du behöver ha 15% för att kunna starta så betyder det att du kan stå parkerad i 30 dygn ungefär..

Å andra sidan, har man varit utomlands i 30 dagar så är man nog så nöjd med livet i alla fall, så att ett samtal till volvo assistans inte sliter så hårt på livskvaliten! :wink: :D
Användarvisningsbild
av eperste
#483791
Jonas2010 skrev:Hej på er alla,

Lovade att återkomma när jag varit på Volvo. Var där igår och fick uppdaterat mjukvara. Det var ingen tvekan från Volvomeken. Det finns ett antal bilar som har en mjukvara som inte släcker ner några relä som gör att den drar ur batteriet. Han glömde dock mäta viloförbrukningen innan uppdatering så vi får se om det är detta som är felet.
Nu är viloförbrukningen 0.06 A vilket tar dryga 5 minuter att komma till efter att systemen långsamt släcks ner.
Batteriet kollades också och testern visade på OK status men att det behöver laddas. Status var 25%-50% laddning i batteriet. Generatorladdningen också OK. 14.7 V om jag minns rätt och inga förluster mellan generator och batteri.

0.06 A innebär att batteriet håller i 55 dygn innan det är tomt. En normal parkering under en semesterresa är alltså inga problem.

Det som uppdaterats är CEM och mjukvaran för värmaren.

Nu håller vi tummarna!

P.S Min bil togs ut i November 2010, samtidigt som en polare fick en lika dan. Han har inga problem och enligt Volvo kan mjukvaruversionerna skilja mellan olika bilar även om det producerats samma vecka.

Hej
Har haft samma problem som dig.
Fick uppdateringen inlagd den 20/12, Det har sedan dess inte varit några problem.
Min tekniker visade mig papperet på mjukvaran och den var släppt v32/2010. En vecka efter att jag fick bilen.
Han sade också att man måste köra bilen dubbla tiden mot den tid man kör värmaren. Detta gällde drivE.
/eperste
Användarvisningsbild
av AWWD
#483793
Drabbades också av detta under julhelgen. Hade åkt 18 mil den 22/12 så batteriet borde varit fulladdat.

Kör med i normalfallet med "tillsatsvärme" "av", men den 22:a var den "på" och gick sannolikt in och stöttade då det var -30 under resan.

23:e åkte jag några mil (efter att ha värmt motorn med elvärmare innan starten). Temperaturen var ca -25. Lämnade bilen två timmar och programmerade värmaren. När jag kom ut så var bilen varm och skön, men batteriet drog bara runt startmotorn några varv innan det övergick till att endast "klicka". Väntade 10 min i telefonkö till Volvo Assistans innan jag lånade startström via kablar från en annan bilist på parkeringen.

Har nu haft in bilen och uppdaterat mjukvaran (ca 500 kr) så att bilen inte ska köra dieselvärmaren så länge att kraften inte räcker att starta bilen.

/awwd
Senast redigerad av 1 AWWD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av AWWD
#483795
eperste skrev:Han sade också att man måste köra bilen dubbla tiden mot den tid man kör värmaren. Detta gällde drivE.
/eperste
Lätt att säga, men svårt att efterleva. Eftersom jag ställer in avresetid och gångtiden styrs av motortemperatur och yttertemperatur (eller?) så vet jag ju inte hur länge värmaren gått i varje enskilt fall.

Borde vara en enkel mjukvarugrej att via displayen upplysa föraren med grön/gul/röd om när det med hänsyn till laddningstillstånd är lämpligt att köra värmaren.

/awwd
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]