Sida 1 av 1

Koppla ur DSTC är helkasst (2,5FT)!

Postat: lör 27 nov 2010, 15:17
av Racetwin2
Testade att koppla ut DSTC:n i fredags.

Enligt vissa så skall det ge mer kontroll (läste någonstans att vissa taxiförare kör utan) men jag kan bara säga att med 2,5FT är det helt värdelöst. Några förklaringar hur jag upplevde det:

1. Så fort turbon griper in vid 1500-1700 rpm är det hel omöjligt att kontrollera hjulspinnet vid snöunderlag. Testade flera gånger men skiten brakade loss hejdlöst även på trean. Jag har dubbfritt och kan säga att jag inte hade haft mycket dubb kvar om jag haft dubbdäck.
2. När hjulen väl fått upp 100 km/h högre hastighet än bilens verkliga fart tar det flera meter innan de återfår kontrollen eftersom ABS:en inte heller går in = Noll kontroll över bilen. Dessutom får du en sjuts framåt när de väl börjar återfå greppet.

Kan tänka mig att det funkar bättre på en AWD men på en FWD kan jag INTE rekommendera det. Helt värdelöst och livsfarligt

Re: Koppla ur TSDC är helkasst (2,5FT)!

Postat: lör 27 nov 2010, 15:33
av Petzzon
Kan säkert finnas tillfällen då det är skoj att koppla ur den men det är ju ett säkerhetssystem som du omöjligt skulle hinna slå på igen om fara skulle uppstå. Om det finns taxiförare som kör utan detta vill jag inte vara dess passagerare. Största vinsten med DSTC är ju inte att komma igång utan att det förhindrar att bilen får sladd.

Re: Koppla ur DSTC är helkasst (2,5FT)!

Postat: lör 27 nov 2010, 15:52
av s6025t
Det går inte att stänga av sladdsystemet helt det enda man stänger av är antispinn/dragkraftsfunktionen det kan vara bra om man kör i lös snö eller sand...
Läs mer i instruktionsboken om DSTC hur det fungerar

Re: Koppla ur DSTC är helkasst (2,5FT)!

Postat: lör 27 nov 2010, 15:59
av Racetwin2
s6025t skrev:Det går inte att stänga av sladdsystemet helt det enda man stänger av är antispinn/dragkraftsfunktionen det kan vara bra om man kör i lös snö eller sand...
Läs mer i instruktionsboken om DSTC hur det fungerar
Jo det vet jag. Men jag har läst att flera brukar koppla ur det för att de hävdar att man har bättre kontroll men det har man inte med en starkare motor iaf :D Det var livsfarligt även rakt fram trota att stabilitetssystemet inte gick in. Jag har ändå kört mycket motorcykel och hävdar att jag har en rätt känslig gashand/fot men här hade jag inte en chans :roll:

Re: Koppla ur DSTC är helkasst (2,5FT)!

Postat: lör 27 nov 2010, 18:15
av Momentum
Emiljonsson7 skrev:Jag har dubbfritt
Provade det där med min förra V70N D5 - men jag hade dubbade däck - visst kunde man spinna om man ville - men det var inget problem att köra "normalt"

Re: Koppla ur DSTC är helkasst (2,5FT)!

Postat: lör 27 nov 2010, 18:47
av svendufva
Hade du haft dubbdäck hade det inte spunnit loss så hejdlöst. Släpp gasen innan hjulen går 100 km/t fortare.

Re: Koppla ur DSTC är helkasst (2,5FT)!

Postat: lör 27 nov 2010, 19:02
av Racetwin2
svendufva skrev:Hade du haft dubbdäck hade det inte spunnit loss så hejdlöst. Släpp gasen innan hjulen går 100 km/t fortare.
:D Ja nu gjorde jag det bara för att testa men på trean när turbon gick in så tog det mindre än en sekund tills jag hamnade just där, dvs nära fullvarv...Sedan har motor/drivlina/hjul så mycket rörelseenergi att den fortsätter spinna flera sekunder efteråt. och som sagt när den väl fick grepp tar bilen ett skutt framåt vilket är det minsta man vill. Har man AWD så blir det mycket mindre dramatiskt men jag körde på en smal väg och det kändes det långt ifrån säkert.....

Re: Koppla ur DSTC är helkasst (2,5FT)!

Postat: ons 01 dec 2010, 07:25
av VolvoB20
Emiljonsson7 skrev:Testade att koppla ut DSTC:n i fredags.

Enligt vissa så skall det ge mer kontroll (läste någonstans att vissa taxiförare kör utan) men jag kan bara säga att med 2,5FT är det helt värdelöst. Några förklaringar hur jag upplevde det:

1. Så fort turbon griper in vid 1500-1700 rpm är det hel omöjligt att kontrollera hjulspinnet vid snöunderlag. Testade flera gånger men skiten brakade loss hejdlöst även på trean. Jag har dubbfritt och kan säga att jag inte hade haft mycket dubb kvar om jag haft dubbdäck.
2. När hjulen väl fått upp 100 km/h högre hastighet än bilens verkliga fart tar det flera meter innan de återfår kontrollen eftersom ABS:en inte heller går in = Noll kontroll över bilen. Dessutom får du en sjuts framåt när de väl börjar återfå greppet.

Kan tänka mig att det funkar bättre på en AWD men på en FWD kan jag INTE rekommendera det. Helt värdelöst och livsfarligt
???? Livsfarligt, du måste skojja.

Jag har kört massor med bilar med både FWD, RWD, och 4WD med och utan turbo, från små motorer till min Supra med dubbal turbo och BMW med stora V8or som saknat antispinn och antisladd då det inte fanns alls på dessa BMW.

Du får ju träna lite...... övning ger färdighet.

Kolla på Ghostrider som kör på slangen med sin TurboBusa i 340 km/h, han lyckas ju klara att balansera turbokraften på millisekunder för att inte slå ned eller gå över....
Emiljonsson7 skrev::D Ja nu gjorde jag det bara för att testa men på trean när turbon gick in så tog det mindre än en sekund tills jag hamnade just där, dvs nära fullvarv...Sedan har motor/drivlina/hjul så mycket rörelseenergi att den fortsätter spinna flera sekunder efteråt. och som sagt när den väl fick grepp tar bilen ett skutt framåt vilket är det minsta man vill. Har man AWD så blir det mycket mindre dramatiskt men jag körde på en smal väg och det kändes det långt ifrån säkert.....
Mindre dramatiskt kan man väl inte säga att 4WD/AWD är, snarare tvärt om, för hanterar du gasen ovarsamt så spinner ju ALLA däcken loss, och skuttet du talar om om man inte hanterar kraften mjukt blir ju dubbelt så långt med fyra däck som får grepp.

Fyrhjulssladdarna tar bara lite längre tid att lära sig hantera.

Re: Koppla ur DSTC är helkasst (2,5FT)!

Postat: ons 01 dec 2010, 11:44
av Arese
Att köra utan antispinn kräver lite känsligare högerfot så är det bara. Att det skulle vara "livsfarligt" när hjulen spinner är nog en sanning med modifikation och helt avhängigt situationen och vem som sitter bakom ratten. Avstäning av DSTC på en framhjulsdriven Volvo gör man väl endast för ökad framkomlighet?

Fram-och bakhjulsdrivna bilar är enklare och snällare att leka med utan antispinn och -sladd än awd. Nu har jag inte särskilt mycket awd-mil i halka under bältet men när man kopplar ur stödsystemen och ska leka lite så får man hålla tungan rätt i munnen på allmän väg. Man får ta i hårdare och när det släpper kräver det mer skicklighet att hämta hem än med min BMW där man kan åka på ställ som är lätta att hämta hem även i lite högre fart hela dagen....

Får nog ut och träna awd-åkning på nån stormarknadsparkering med frugans bil i helgen.

Mvh
Arese