Koppla ur DSTC är helkasst (2,5FT)!
Postat: lör 27 nov 2010, 15:17
Testade att koppla ut DSTC:n i fredags.
Enligt vissa så skall det ge mer kontroll (läste någonstans att vissa taxiförare kör utan) men jag kan bara säga att med 2,5FT är det helt värdelöst. Några förklaringar hur jag upplevde det:
1. Så fort turbon griper in vid 1500-1700 rpm är det hel omöjligt att kontrollera hjulspinnet vid snöunderlag. Testade flera gånger men skiten brakade loss hejdlöst även på trean. Jag har dubbfritt och kan säga att jag inte hade haft mycket dubb kvar om jag haft dubbdäck.
2. När hjulen väl fått upp 100 km/h högre hastighet än bilens verkliga fart tar det flera meter innan de återfår kontrollen eftersom ABS:en inte heller går in = Noll kontroll över bilen. Dessutom får du en sjuts framåt när de väl börjar återfå greppet.
Kan tänka mig att det funkar bättre på en AWD men på en FWD kan jag INTE rekommendera det. Helt värdelöst och livsfarligt
Enligt vissa så skall det ge mer kontroll (läste någonstans att vissa taxiförare kör utan) men jag kan bara säga att med 2,5FT är det helt värdelöst. Några förklaringar hur jag upplevde det:
1. Så fort turbon griper in vid 1500-1700 rpm är det hel omöjligt att kontrollera hjulspinnet vid snöunderlag. Testade flera gånger men skiten brakade loss hejdlöst även på trean. Jag har dubbfritt och kan säga att jag inte hade haft mycket dubb kvar om jag haft dubbdäck.
2. När hjulen väl fått upp 100 km/h högre hastighet än bilens verkliga fart tar det flera meter innan de återfår kontrollen eftersom ABS:en inte heller går in = Noll kontroll över bilen. Dessutom får du en sjuts framåt när de väl börjar återfå greppet.
Kan tänka mig att det funkar bättre på en AWD men på en FWD kan jag INTE rekommendera det. Helt värdelöst och livsfarligt