Välkommen! :D
Ja, Jag tror den är ett rätt OK val.
Nu har jag bara kört 2,0T men de bör vara liknande i karaktären då det är samma motor men med annan mjukvara och turbo. 2,0T tyckte jag kändes slö och tunn. Det finns ingen oficiell graf över prestandan men nedan ser du en graf som jämför 2,0T (som är samma motor och som har samma kataktär enligt oficiell data. T5 är en högvarvig motor. Den varvar till 6.000 varv och har högre effekt än 2,5FT. Dock har den max vridmoment i ett smalare område (1500-4000 rpm) än 2,5FT (1750-4800 rpm). Resultatet av detta är att den givetvis fortsätter varva över 4.000 och får ökande effekt ända upp till 5.500 men som sagt, segdraget avtar.
Hur kan du känna skillnad mellan vridmoment och effekt? Jo ett av de enklaste sätten är att sätta dig i en diesel med manuell låda. 2,4D, D3 eller D5 har alla en explosiv utveckling av vridmomentet. Redan runt 1500 varv uppnår de motorerna maximalt vrid, massiva 400-420 Nm. Du kan lätt få hjulspinn vid låga varvtal då du försöker starta etc. Dock har de ganska låg effekt vid detta varvtal. Det är alltså vridet som ger den enorma skjutsen vid låga varvtal på dieslarna. Å andra sidan dalar dieslarnas vridmoment snabbt redan runt 3.000 rpm. De forsätter varva men tappar "segdrag" ju mer du varvar.
Först lite data om bensinarna:
T4 180 Hk @ 5700 rpm, max vrid 240Nm @ 1600-5000 rpm (270 Nm kortvarigt med overboost)
2,0T 203 Hk @ 6000 rpm, max vrid 300Nm @ 1750-4000 rpm
T5 240 Hk @ 5500 rpm, max vrid 320Nm @ 1800-4000 rpm
2,5FT 231 Hk @ 5200 rpm, max vrid 340Nm @ 1750-4800 rpm
Nedan ser du 2,0T mot 2,5FT. Oficiella grafer finns som sagt inte för T5 ännu men det är ju samma motor som 2,0T. Men tänk dig att du vinklar upp hästkraftskurvan så att den hamnar på 240 hästar och flyttar upp vridmomentskurvan till 330-Nm i vrid så åfår du nog en rätt bra bild över hur det kommer att se ut.
