Byta xenonlampa själv på V/XC70II?
Postat: lör 13 nov 2010, 22:56
För den som ofta kör långa sträckor i mörker utanför tätorterna är det helt oacceptabelt med en bil där man inte kan byta strålkastarlampor själv. Med tanke på risken att även den andra lampan också går sönder ute på vägen är det ofattbart att det finns köpare av bilar som måste till verkstad för lampbyte. Dessa köpare är nog till stor del sådana som sällan kör i mörker utan vägbelysning.
Tidningen Vi Bilägare hade en sammanställning av många vanliga bilmodellers förutsättningar för lampbyte. Här utmärkte sig Volvo V/XC70II som föredömlig - det är ovanligt lätt att själv byta glödlampor i strålkastarna.
Men om det är xenonstrålkastare så avråder instruktionsboken från att byta själv, och Vi Bilägare anser att detta ska respekteras. Men i så fall minskar ju mervärdet med xenon. Som skäl för att avhålla sig från att byta själv anges höga spänningar och explosionsrisk pga övertryck i xenonröret.
Men kan verkstadspersonal byta xenonlampor så kan man själv, åtmintone med en god allmän elektroteknisk utbildning. För jag tror inte att specialverktyg eller liknande behövs, bara noggrannhet och försiktighet. Och möjligen skyddsglasögon och handskar.
Jag och säkert många med mig tycker att det vore värdefullt om någon här kunde skriva själv, kopiera in eller länka till, en "verkstadsinstruktion" som steg för steg beskriver hur man ska göra och vad man ska tänka på vid byte av xenonlampor i V/XC70II.
Kanske är det redan behandlat, men jag har sökt igenom ett stort antal trådämnen utan att finna något om detta.
Tidningen Vi Bilägare hade en sammanställning av många vanliga bilmodellers förutsättningar för lampbyte. Här utmärkte sig Volvo V/XC70II som föredömlig - det är ovanligt lätt att själv byta glödlampor i strålkastarna.
Men om det är xenonstrålkastare så avråder instruktionsboken från att byta själv, och Vi Bilägare anser att detta ska respekteras. Men i så fall minskar ju mervärdet med xenon. Som skäl för att avhålla sig från att byta själv anges höga spänningar och explosionsrisk pga övertryck i xenonröret.
Men kan verkstadspersonal byta xenonlampor så kan man själv, åtmintone med en god allmän elektroteknisk utbildning. För jag tror inte att specialverktyg eller liknande behövs, bara noggrannhet och försiktighet. Och möjligen skyddsglasögon och handskar.
Jag och säkert många med mig tycker att det vore värdefullt om någon här kunde skriva själv, kopiera in eller länka till, en "verkstadsinstruktion" som steg för steg beskriver hur man ska göra och vad man ska tänka på vid byte av xenonlampor i V/XC70II.
Kanske är det redan behandlat, men jag har sökt igenom ett stort antal trådämnen utan att finna något om detta.