Sida 1 av 2
Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: mån 01 nov 2010, 18:37
av Spid3r
Idag fick jag riktiga "aha-upplevelse"...byte till vinterdäck och upptäckte att mina 18" v-mönstrade Nokian Z sommardäck (köptes i år) har märkliga kanter (utsidan), kände jag med handen kändes ojämnt, typ varannan klack kändes intyckt (alt. mer sliten), samma sak på båda däck bak, fenomenet existerar inte på framdäcken.
Meken tyckte att fenomenen är ganska "normal" med sänkta bilar i samband med v-mönstrade däck, han chockade mig att säga att även mina v-mönstrade vinterdäck (Goodyear Ultragrip+) kommer förmodligen att få samma fenomen. Konsekvensen av det hela blir en ganska jobbigt däckljud som bara blir värre. ??:-/
Fenomenet har flera namn, ett är "fiskfjäll" :?:
Ska tillägga att bilen är en V70 (2010), sänkt med H&R säkning (40mm).
Är det någon som känner till detta jag skriver om här?

Re: Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: mån 01 nov 2010, 19:10
av rd350
Gör en hjulinställning och se till att ha ordentligt med luft i däcken, gärna lite i "överkant". Inställningen på hjulvinklarna är viktigare ju bredare och större hjul du har ( med tanke på slitaget)
Re: Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: mån 01 nov 2010, 19:57
av Spid3r
Polaren (meken) jobbar just med hjulinställning, allt sådant är i sin ordning.
Tycker att det hela är mycket märkligt därför delar med mig av erfarenheten i förhoppning att någon annan har uppmärksammat problemet.
Re: Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: mån 01 nov 2010, 22:42
av gooose
Inte ovanligt med "fiskfjäll" slitage på bilar med Felaktig hjulinställning alt bilar som är sänkta så att inställning ej går att få till spec toleranser
Och detta är samtidigt mer vanligt på V mönstrade däck
Detat är bla ett fenomen som tex en viss Saab modell haft stora problem med (jag vet ej vilken)
tex V40/S40 vart det samma sak med men bara vissa däck fabrikat/mönster
Nästa gång du byter däck välj ett annat möster
Detta slitage kan ge ett ljud som påminner om hjulager som börjar bli dåligt
//Gooose
Re: Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: tis 02 nov 2010, 11:51
av VolvoB20
Zera skrev:Polaren (meken) jobbar just med hjulinställning, allt sådant är i sin ordning.
Tycker att det hela är mycket märkligt därför delar med mig av erfarenheten i förhoppning att någon annan har uppmärksammat problemet.
Byt mekaniker :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Fiskfjäll uppstår för att du har fel hjulinställning, däcken "kasar" snett på asfalten och rullar inte rakt fram. Det sliter däck och drar soppa.
Vissa däcskmönster sliter då klackarna snett på grund av att däcket kasar i sidled. Visst kan man byta till ett annat möster som slits jämt när det "sågas ned" men det är ju fel väg att gå enligt mig. Bättre då att fixa inställningen.
Ett högprofildäck kan också ta upp mycket av den felaktiga vinklarna genom att däcksidorna böjs när man kör.
När du sänkt bilen kan du inte använda värdena för billtilverkaren vad gäller inställning utan du får prova ut egna.
Alla bilar har inte inställningsmöjligheter som räcker för att kompensera de felaktiga hjulvinklar som uppstår om du sänker bilen.
Du kan då tvingas bygga om hjulupphängning/kaross, tex byta till andra justerbara bussingar eller flytta infästningspukterna för hjulupphängningen i karossen.
Kom håg att det är OLIKA inställningar som ger minimalt slitage och max prestanda, du kan inte kombinera dessa, du måste välja vad du vill ha.
Re: Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: tis 02 nov 2010, 20:10
av Spid3r
Idag åkte jag till vår mest kända däckverkstad för en "second-opinion" fick höra från grabbarna att fenomenet är mycket vanlig på de flesta framhjulsdrivna bilar på alla tum och mönstrar (däck), det gäller tydligen att växla däcken oftare, typ var 500mil.
Gällande hjulinställning gjordes det oxå av grabbar som kan sin sak, detta efter sänkningen.
Re: Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: tis 02 nov 2010, 21:10
av lobbysleeper
Zera skrev:Idag åkte jag till vår mest kända däckverkstad för en "second-opinion" fick höra från grabbarna att fenomenet är mycket vanlig på de flesta framhjulsdrivna bilar på alla tum och mönstrar (däck), det gäller tydligen att växla däcken oftare, typ var 500mil.
Gällande hjulinställning gjordes det oxå av grabbar som kan sin sak, detta efter sänkningen.
jaså? aldrig sett... inte ens på gamla 9-3 aero'n som var sänkt och chippad.
Re: Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: tis 02 nov 2010, 21:22
av Steff 99
Zera skrev:Idag åkte jag till vår mest kända däckverkstad för en "second-opinion" fick höra från grabbarna att fenomenet är mycket vanlig på de flesta framhjulsdrivna bilar på alla tum och mönstrar (däck), det gäller tydligen att växla däcken oftare, typ var 500mil.
Gällande hjulinställning gjordes det oxå av grabbar som kan sin sak, detta efter sänkningen.
Kör till någon annan som kan kolla hjulinställningen, sliter den ryggar på däcken så är den felinställd.
Re: Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: tis 02 nov 2010, 22:37
av VolvoB20
Zera skrev:Idag åkte jag till vår mest kända däckverkstad för en "second-opinion" fick höra från grabbarna att fenomenet är mycket vanlig på de flesta framhjulsdrivna bilar på alla tum och mönstrar (däck), det gäller tydligen att växla däcken oftare, typ var 500mil.
Gällande hjulinställning gjordes det oxå av grabbar som kan sin sak, detta efter sänkningen.
Tydligen kunde de INTE sin sak för då hade din hjul inte fått fjäll. Det är bara att justera på till bilen slutar slita snett.
Jag fick göra det 3 ggr innan det försvann på supran och då fick jag välja andra vinklar än vad som står i specen från fabrik och i lasermaskinen.
Re: Fiskfjäll på däcken, va' i h*?!
Postat: ons 03 nov 2010, 03:00
av perhall
Körstilen har en viss inverkan också.
Ett effektivt sätt att få fiskfjäll (eller Sagezahn, som det heter i Ty), även med rätt hjulinställning, är att ligga i 170-180 i långa Autobahn-kurvor med mjuka friktionsdäck. Kan förstöra däcken snabbt. Eller att ha mycket last bak och inte ha pumpat däcken extra./PH