Sida 1 av 4

Rostrisk framskärmar?

Postat: lör 30 okt 2010, 22:02
av P1800
Hej,

Tvättade bilen grundligt idag. Det har fallit en hel del björklöv senaste tiden så jag rensade ur kring luftintagen och under huven. Noterade till mon förvåning att det finns en spalt ca 2 cm bred och 10-15 cm lång innanför skärminfästningen på vardera sida där löv och annan skit kan falla ner. Jag rensade naturligtvis ur det jag kunde se. När jag stack ner fingrarna så hittar jag till min förfäran en skumgummilist som ligger mellan skärmens ytterplåt och den längsgående balken!så vit jag kan förstå finns det tre stora problem med konstruktionen:
1) Regnvatten rinner ner i hålet
2) Löv och annat faller ner och komposteras och orsakar rost
3) skumgummiliten kommer att hålla plåten kontinuerligt blöt - rost!

Har jag missuppfattat? finns det något smart med detta som jag inte insett?

Re: Rostrisk faramskärmar?

Postat: lör 30 okt 2010, 22:29
av CarMan
konstruktonen är ju inte plåtren på insidan. för att skapa problem måste du först ha hål på rostskydande matrial.

Alla har massa skit på insidan av skärmarna sam o andra större particklar letarsig alltid in o lägger sig på insidan o binder fukt.

Re: Rostrisk faramskärmar?

Postat: sön 31 okt 2010, 09:19
av AndS
Håller med om att det är en skitkonstruktion. Vi har stora ekar på tomten och deras löv letar sig ned i dessa hålrum, som tur är blir ekarnas löv hårda och bildar ingen kletik massa.
Om du CarMan med "alla" också avser andra bilmärken så är det ingen ursäkt för att även Volvo har denna dåliga konstruktion. Man behöver inte försvara allt Volvo gör bara för att man arbetar med Volvobilar.

Re: Rostrisk faramskärmar?

Postat: sön 31 okt 2010, 09:26
av crumpets
Det carman sa var ju dock att det inte är ren plåt som skiten lägger sig mot utan mot ett lager av rostskyddsmassa, som kommer att hålla plåten rostfri ändå, sålänge man inte råkar reva hål i lagret.

Re: Rostrisk faramskärmar?

Postat: sön 31 okt 2010, 09:53
av Steff 99
Rostproblem är nog det minsta problemet när dagens nya bilar börjar bli 10-15år, elektroniken och dess komponenter kommer nog mer att avgöra om bilen skall fortsätta sitt liv eller gå till de sälla jaktmarkerna på en destruktionanläggning.

Re: Rostrisk faramskärmar?

Postat: sön 31 okt 2010, 09:57
av 164E
De översta löven går ju att pilla ut med fingrar eller pinne, men de som packas längre ned i skärmen är det väl bara att vänta på att de förmultnas och kan spolas bort :)

Bild

Re: Rostrisk faramskärmar?

Postat: sön 31 okt 2010, 10:04
av CarMan
AndS skrev:Håller med om att det är en skitkonstruktion. Vi har stora ekar på tomten och deras löv letar sig ned i dessa hålrum, som tur är blir ekarnas löv hårda och bildar ingen kletik massa.
Om du CarMan med "alla" också avser andra bilmärken så är det ingen ursäkt för att även Volvo har denna dåliga konstruktion. Man behöver inte försvara allt Volvo gör bara för att man arbetar med Volvobilar.
jag menar inte andra märken. volvo har ju haft likna konstrukton i många år!

Re: Rostrisk faramskärmar?

Postat: sön 31 okt 2010, 10:14
av 164E
För övrigt... är det inte här som allt vatten skall ta vägen som rinner ned från vindrutan? Det brukar också bli ordentligt packat med snö här under vintrarna.

Re: Rostrisk faramskärmar?

Postat: sön 31 okt 2010, 10:22
av farmerswalk
Öppningen mellan rutan och huven är ju enorm.... När jag sitter och kör så ser jag huvens "bockning" på undersidan. Det var det första jag la märke till när jag hämtade min nya bil. Känns inte riktigt premium...

Re: Rostrisk faramskärmar?

Postat: sön 31 okt 2010, 10:36
av Variosboy
Steff 99 skrev:Rostproblem är nog det minsta problemet när dagens nya bilar börjar bli 10-15år, elektroniken och dess komponenter kommer nog mer att avgöra om bilen skall fortsätta sitt liv eller gå till de sälla jaktmarkerna på en destruktionanläggning.
Det där resonemanget tycker jag mig ha hört ända sedan insprutningen gjorde entre i bilarna för lääänge sen, och mig veterligen så rullar fortfarande mååånga bilar med bra mycket äldre elektronik än 10-15 år på våra svenska vägar, så det där känns inte vidare troligt längre att en bil skulle vara död efter 10-15 år.