Sida 1 av 5

Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 11:40
av rasken53
Någon som vet vilket moment man skall ha när man drar hjulen, aliminiumfälgar.

Re: Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 12:13
av Racetwin2
rasken53 skrev:Någon som vet vilket moment man skall ha när man drar hjulen, aliminiumfälgar.
Vet faktiskt inte exakt vilket moment det skall vara men jag kör med Julas billiga "mutterknackare" för 299 eller vad den nu kostar. Funkar bra och har gått att lossa bra och har aldrig tappat en mutter eller känt att något varit löst. Smörjer med aluminiumpasta eller kopparpasta. Smörja är viktigt - Dels ser smörjningen till att muttern inte kärvar för tidigt och sedan lossnar och sedan går det smidigt att få loss allt.

Re: Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 12:29
av opA
Har alltid kört på de gamla hederliga "dra åt tills den sitter"... kör ~10 mil och sedan drar du bara åt dom igen. Har aldrig använt aluminium eller kopparpastor och har ändå aldrig haft problem med muttrar som fastnar eller kärvar.

Men man kanske borde ta och testa någon pasta i år... vad är att rekommendera till ett par alu.fälgsmuttrar ? Koppar eller aluminium -pasta ?

Re: Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 12:55
av JHg
opA skrev:Men man kanske borde ta och testa någon pasta i år... vad är att rekommendera till ett par alu.fälgsmuttrar ? Koppar eller aluminium -pasta ?
INGET AVDERA!
Bulten går "för lätt" så momentet blir för hårt. Du kan få svårt att få ur dem sedan.

Re: Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 13:09
av opA
JHg skrev:INGET AVDERA!
Bulten går "för lätt" så momentet blir för hårt. Du kan få svårt att få ur dem sedan.
Då fortsätter jag med att inte använda något alls.. tack ! ;)

Re: Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 13:14
av lmgb
Fast Volvo själva lägger pasta på originalmonteringen av låsbultar.
Jag gissar att det är för at dom skall lossa enklare. Eller.....?

Re: Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 13:19
av JHg
lmgb skrev:Fast Volvo själva lägger pasta på originalmonteringen av låsbultar.
Jag gissar att det är för at dom skall lossa enklare. Eller.....?
Har inte haft det på minaste 2 bilar (senaste 6 åren), har aldrig haft problem, medans min kompis har haft 2 st. låsbultar som satt sig efter andvänt pasta. Fick skrota fälgarna tillslut.

Volvo tjänstebils verkstad har insktruktioner att INTE använda pasta sedan flera år tillbaka.

Kanske fungerar det bättre om de "nya" bultarna med "slirbricka" används, men inte på de gamla. Bultarna sätter sig ofta hårt att friktionen mellan fälg och bult gör dem mycket svåra att lossa.

Finns säkert som in många fall "olika skolor" ang. detta.

Re: Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 13:40
av Columbus
140 Nm. Står i instruktionsboken :wink:

Re: Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 15:05
av sorsj
Det är riktigt att gängan inte ska smörjas, eftersom det skulle göra att skruven blir för hårt dragen innan man är uppe i rätt moment. 140 Nm är också ett rätt högt åtdragningsmoment, så jag undrar om det verkligen behövs. Med 140 Nm blir hjulen väldigt svåra att lossa om det skulle behövas med bara 'roadside'-verktygen. I äldre instruktioner, t.ex. för 850, angavs 110 Nm. Jag drar alltid med momentnyckel och har provat ut att 120 Nm är en bra kompromiss.

Re: Byta hjul

Postat: lör 23 okt 2010, 16:52
av len
De flesta drar för hårt ( hänger på fälgkorset)- Dra lite lagom (momentnyckel om du nu vill). Dom som tappar hjul, har nog glömt att dra alla?? Har skiftat "1000 ggr" utan bekymmer (utom då någon verkstad dragit med muttermaskin). Det är att lossa som är bekymret.