Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1215176
Jag brukar känna med beläggen i sidled så dom ”glider” lätt innan jag lägger på oket.
Oftast får man ta ett tag med en fil då färgen och graderna som kan ha blivit efter att metallen som belägget sitter på huggits ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av soman12
#1270991
Hej Jag ber om ursäkt pga språket men hoppas att ni förstår mig.
Hur menar ni att när man lossnat bromsmotor ska men vrida flera gånger men ska man vrida till vänster eller till höger?
andra fråga är ska handbromsen på eller av?
Min bil är volvo v60 r-design 2012. Jag blir less bara springa till volvo verkstad och betala massa pengar till konton blir tomt.
tack för hjälpen
av Schmoyoho
#1271046
Ingenting ska skruvas, motorn ska backas till ändläget på ett av följande tre sätt:
a) 12V på motorn, var noga med att se till att du backar kolven och inte kör ut den
b) lossa motorn som de gör i videon nedan (packningen ska isf bytas enligt Volvo)
c) köp VIDA+DiCE eller ett bromsverktyg, tror det funnits ett på biltema som man kunde koppla till OBD-porten och aktivera s.k serviceläge där motorn själv backas.

Användarvisningsbild
av apersson850
#1271050
Jodå, lossar man motorn från den domkraft som motorn driver, så ska domkraften backas till sitt ytterläge. Annars får inte nya, tjocka belägg plats.
Backar gör man med en XZN 8, eller något annat verktyg som passar i det tolvkantiga hålet. Har för mig man skruvar medsols för att backa. Men det blir uppenbart när man delat på motor och domkraft. Det ska gå lätt tillbaka. Skruvar man på fel håll försöker man trycka ut kolven, och det går betydligt tyngre.
När du backat domkraften måste du trycka tillbaka kolven på vanligt sätt.

Ja, packningen ska bytas, men är man försiktig med den finns det inget man har sönder bara för att ta av och sätta dit motorn igen.
När du börjar skruva ska parkeringsbromsen förstås vara lossad. Annars blir du ju tvungen att backa domkraften/motorn innan du ens kan lyfta bort oket från hållaren.
av Solomon
#1311509
VolvoB20 skrev: lör 08 okt 2016, 18:53 Precis, bytte mina belägg nyss, snurrade tillbaka motorn med 12 v, tog ju bara några sekunder.

Hej
berätta gärna hur gör du jag tänkte byta på volvo v60 men svårt att våga.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]