Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1169119
Kostar ca 500 kr, och det är helt onödigt. Man behöver inte ta loss motorn. Fungerar alldeles utmärkt att göra som jag skrev.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1169165
Var försiktig med kontaktdonen, bara. Mycket av det som sitter på bilar är inte tänkt att delas på många gånger.
Att ta av och sätta dit motorn är inget som går illa åt packningen om man bär sig vettigt åt.
av least
#1169197
Kontaktdonen kan hjälpas på traven med en liten spårmejsel på rätt plats. Om man gör detta vettigt så är det inga som helst problem. Trögheten som sen kommer in i bilden kommer sig av att smått grus-damm hindrar en snabb separation. Bara att "jucka" lite och dra samtidigt.
av daekol
#1169390
Är motorn 2-polig? För då antar jag att plus -> minus och minus -> plus gör så att motorn backar? Om man skulle råka koppla det så motorn puttar ut kolven istället så antar jag att man snabbt får lossa polerna så inte kolven lossnar från oket eller finns det en inbyggd funktion så den inte kan putta ut kolven så långt?
av least
#1169415
Två poler, ja. Men motorn är inte så snabb som du tänker dig, du hinner märka åt vilket håll motorn drar.
av oldtimersmc
#1169538
Plus på ena polen så går motorn åt ena hållet och plus på det andra stiftet så går den åt det andra hållet.
Det är en liten motor som driver en trapetsgängad domkraft som åker in eller ut så det är inget hokuspokus.
Funkar naturligtvis med att lossa motorn och vrida på gängstången manuellt med men jag har gjort eltricket på 3 bilar iaf
Användarvisningsbild
av Pertan
#1169768
oldtimersmc skrev:Plus på ena polen så går motorn åt ena hållet och plus på det andra stiftet så går den åt det andra hållet.
Det är en liten motor som driver en trapetsgängad domkraft som åker in eller ut så det är inget hokuspokus.
Funkar naturligtvis med att lossa motorn och vrida på gängstången manuellt med men jag har gjort eltricket på 3 bilar iaf
När man kör med eltricket så använder man vanligt bilbatteri? Finns det bara två stift i kontakten? Vill inte pajja något i onödan.
av oldtimersmc
#1169876
Pertan skrev:
oldtimersmc skrev:Plus på ena polen så går motorn åt ena hållet och plus på det andra stiftet så går den åt det andra hållet.
Det är en liten motor som driver en trapetsgängad domkraft som åker in eller ut så det är inget hokuspokus.
Funkar naturligtvis med att lossa motorn och vrida på gängstången manuellt med men jag har gjort eltricket på 3 bilar iaf
När man kör med eltricket så använder man vanligt bilbatteri? Finns det bara två stift i kontakten? Vill inte pajja något i onödan.

Japp, vanligt batteri 12 volt ena stiftet kör du minus på och det andra plus, det hörs när du gör fel och om du skulle vara osäker så byt plats på kabelskorna (använd isolerade honor flatstift)
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]