Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sedanerss
#456772
Tjena

Hur får man in bromskolven bak när det är elektronisk handbroms? Är det samma vanliga skruv o tryck som volkswagen, peugot mm har? :?:
Användarvisningsbild
av hollan
#456871
du måste koppla upp bilen och gå in o ställa in den på service lägen mao inget du kan göra själv
av dimster
#456886
Är du säker? Vad hjälper det att koppla upp bilen i serviceläge? Handbromsen är ju inte dragen. Det ser onekligen lätt ut att byta klossar bak
Användarvisningsbild
av hollan
#456958
elektrisk handbroms ja då är jag väldigt säker är en motor som drar tillbaka kolven måste släppas med hjälp av vida sen är det inga problem och trycka tillbax kolven och byta belägg sen måste du ta handbromsen ur service läge igen med hjälp av vida
av NEW
#456970
Hej

Jag har byt på en XC70 D5, det enda som behövs är att plast delen med den elektroniska handbromsen lossas från oket. I den finns en torx i centrum som ska vridas tillbaks. Sen är det bara att montera tillbaka den på bromsoket och sätta dit de nya bromsklossarna.
Köper du bromsklossar på Volvo följer det med en instruktion i förpaktningen.

Ser precis lika dant ut på min T6 från 2008.
av dimster
#456990
Någon som har koll på vad byte av bromsbelägg fram/bak eller både och går på hos bilia annars?
Användarvisningsbild
av Bosse78
#456996
dimster skrev:Någon som har koll på vad byte av bromsbelägg fram/bak eller både och går på hos bilia annars?
Om du gör det i samband med service kostar det bara 1.195:- bak, annars e det nog betydligt dyrare.
av ztaffans
#457198
Någon som har koll på vad beläggen kostar att köpa hos Volvo?
av VXC70
#457243
en annan anledning till att vida används är nog kallibrering av handbromsen som säkert utförs när bilen tas ur service läge. så lycka till ni som testar de där bonn tipset nån skrev med torx. lämna in på verkstad har ni köpt en så pass ny bil så lär de inte va nån större summa.

så dyrt kan de inte bli att byta endast bak.
Användarvisningsbild
av CarMan
#457361
Ja det går att skruva tillbaka kolven med skruven bakom oket, då deta är exakt det elmotorn gör.
MEN !!!
elmotorn är din handbroms & den ska hålla dina hjul låsta, bode med varma & kalla broms skivor. om bilen ska klara det så måste den nypa med rätt moment.
Motorn har inte nån kraftmätare som mäter hur hårt man nyper om skivan, den har inte heller den funktion Renault har där man "efterdrar" för att kompensera att skivan kallnat.
Det enda motorn vet är hur många varv den ska skruva för att bromsn ska nypa exakt rätt för att bilen ska stå säkert i alla sitruationer & att den innte ska ligga på när handbromsen släpps.

Jag remmenderar altså INTE att men tarbort elmotorn, här ska man bara göra det via Elektronsikt service läger, inget annat!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]