Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1311520
Solomon skrev: sön 14 apr 2019, 23:00
VolvoB20 skrev: lör 08 okt 2016, 18:53 Precis, bytte mina belägg nyss, snurrade tillbaka motorn med 12 v, tog ju bara några sekunder.

Hej
berätta gärna hur gör du jag tänkte byta på volvo v60 men svårt att våga.
Du tar isär kontakten och kopplar på 12V på stiften. Kopplar du fel spänner du åt handbromsen så det är inget farligt. När motorn är backade pressar du in kolven i botten ordentligt. När du sedan har fått i nya belägg och skruvat tillbaka oket bromsar du ut kolven med bromspedalen. Sen lägger du ann handbromsen och släpper på den några gånger, klart.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1311573
När man sätter i nya belägg är de så tjocka, att parkeringsbromsen i regel tar direkt. Men om man tar bort halvslitna belägg, för att göra service på bromsen, och sen sätter dit dem igen, med parkeringsbromsen helt tillbakakörd, då sätts en felkod när man drar åt bromsen. Detta beroende på att den behöver köra ett antal gånger för att kunna spänna åt bromsen. Lägger man
an parkeringsbromsen manuellt, innan man kör den med bilens vanliga knapp, "hittar den hem" direkt. Då blir det ingen felkod heller.
Felkoden larmas inte i displayen, men den ligger där "under huven", så att säga. Man kan se den med Vida.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1313122
Jimmy Svensson skrev:Räcker med ett litet 9 volts batteri. Behövs inte 12 volt
Testade detta när jag skulle kontrollmäta skivorna, oavsett håll på polerna så klickade det till i elmotorn men inte mer, antar att 9v inte orkar dra runt?

Har någon testat 9v?

Nu lurar jag på att prova detta batteri innan jag om inte annat skruvar isär elmotorn och drar tillbaka den manuellt, det bör väl gå om inte annat?
IMG_3702.jpg
IMG_3702.jpg (499.49 KiB) Visad 387 gånger
IMG_3703.jpg
IMG_3703.jpg (1.16 MiB) Visad 387 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
#1313171
Om bromsen är åtdragen orkar det lilla batteriet nog inte lossa den.
Motorn sitter med två skruv, T30. Sen skruvar du medsols för att backa domkraften. XZN 8 passar perfekt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1313184
apersson850 skrev:Om bromsen är åtdragen orkar det lilla batteriet nog inte lossa den.
Just så var det nog att den var åtdragen. Annars kanske jag bara tar en högtalarkabel från skrotlådan och drar från bilens batteri? Ligger nerbäddad och är sjuk som en bäver just nu så passar på att kolla så allt är på plats och så man har koll på allt, förhoppningsvis till helgen :) Sen ska bara rätt belägg fram komma, beställde fel såg jag men kan så klart byta bak så länge.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]