Sida 1 av 2

Däcktryck

Postat: ons 13 okt 2010, 17:06
av peterpop
Vad kör ni med för däcktryck på 16 tum och olastad v70? Kör själv på 2,6.

Re: Däcktryck

Postat: ons 13 okt 2010, 17:17
av Racetwin2
Jag har sneglat på vad Polisen använder. De har ju 17-tummare som jag och jag gissar att de hittat en mix som är en bra kompromiss mellan slitage och grepp och komfort. De kör med 2,7 kilo. Jag har tryckt i 2,8 kilo fram och 2,7 bak. Funkar riktigt bra! De har ju några miljoner mils erfarenhet :D

Re: Däcktryck

Postat: ons 13 okt 2010, 20:13
av ThomasT
Emiljonsson7 skrev:Jag har sneglat på vad Polisen använder. De har ju 17-tummare som jag och jag gissar att de hittat en mix som är en bra kompromiss mellan slitage och grepp och komfort. De kör med 2,7 kilo. Jag har tryckt i 2,8 kilo fram och 2,7 bak. Funkar riktigt bra! De har ju några miljoner mils erfarenhet :D
Du kan inte jämföra med en Polisbil... den väger 200kg mer!

.

Re: Däcktryck

Postat: ons 13 okt 2010, 20:19
av Racetwin2
ThomasT skrev:
Emiljonsson7 skrev:Jag har sneglat på vad Polisen använder. De har ju 17-tummare som jag och jag gissar att de hittat en mix som är en bra kompromiss mellan slitage och grepp och komfort. De kör med 2,7 kilo. Jag har tryckt i 2,8 kilo fram och 2,7 bak. Funkar riktigt bra! De har ju några miljoner mils erfarenhet :D
Du kan inte jämföra med en Polisbil... den väger 200kg mer!

.
Ja - jag använde Polisens värde mest som en riktlinje. Jag själv vill ha direkt respons och låg förbrukning och har därför ganska hårt tryck. Jag har laborerat mig fram lite grand och ville ha mer än 2,7. Jag kompenserar det ökade kupéljudet med textilmattor och laminerade rutor.

Re: Däcktryck

Postat: ons 13 okt 2010, 21:25
av PaNi
Jag kör med 17 tum och 3.0 kg runt om. Hårt och snålt!

Re: Däcktryck

Postat: tor 14 okt 2010, 08:34
av Columbus
225/50*17 Conti Sportcontact 3. 2,8 runt om. Inga problem med däckljud däremot går det lite hårt i stan men det är ett litet problem eftersom bilen går 90% landsväg/motorväg. Testade 3 kilo men fick ett vinande däckljud bak så..2,8 upplevs på Conti sportcontact 3 som en bra kompromiss :wink:
Vinterdäcken (Michelin odubbat) som är 205/60*16 kör jag med 2,6-2,7 beroende på last

Re: Däcktryck

Postat: tor 14 okt 2010, 08:42
av Steff 99
Jag har 18" och försöker att hålla 2,9-3.0

Re: Däcktryck

Postat: fre 15 okt 2010, 07:07
av AndS
En sidofråga men ändå påverkande. Litar ni på att mackarnas pumpar visar rätt tryck?
Jag har blivit lite misstänksam. Har även själv ett pumphandtag till min kompressor som jag är lite osäker på hur noggrann denär.
Om luftmätarna visar 10% fel så kör man ändå runt med felaktigt däcktryck.
Och till själva frågan, min Volvoverkstad kör med 2.6 i 17" Michelin och har för mig detsamma i mina 16" vinterdäck Conti.

Re: Däcktryck

Postat: fre 15 okt 2010, 10:32
av ThomasT
AndS skrev:En sidofråga men ändå påverkande. Litar ni på att mackarnas pumpar visar rätt tryck?
Jag har blivit lite misstänksam. Har även själv ett pumphandtag till min kompressor som jag är lite osäker på hur noggrann denär.
Om luftmätarna visar 10% fel så kör man ändå runt med felaktigt däcktryck.
Och till själva frågan, min Volvoverkstad kör med 2.6 i 17" Michelin och har för mig detsamma i mina 16" vinterdäck Conti.
Om du inte köper typ en sådan här: http://www.khmotorsport.se/shop/page145.htm så kommer du få leva i ovisshet... så är det med mätare. MEN eftersom alla verkar fylla efter eget tycke och smak så spelar det väl ingen roll vad som står på mätartavlan?

.

Re: Däcktryck

Postat: fre 15 okt 2010, 15:04
av Racetwin2
ThomasT skrev:
AndS skrev:En sidofråga men ändå påverkande. Litar ni på att mackarnas pumpar visar rätt tryck?
Jag har blivit lite misstänksam. Har även själv ett pumphandtag till min kompressor som jag är lite osäker på hur noggrann denär.
Om luftmätarna visar 10% fel så kör man ändå runt med felaktigt däcktryck.
Och till själva frågan, min Volvoverkstad kör med 2.6 i 17" Michelin och har för mig detsamma i mina 16" vinterdäck Conti.
Om du inte köper typ en sådan här: http://www.khmotorsport.se/shop/page145.htm så kommer du få leva i ovisshet... så är det med mätare. MEN eftersom alla verkar fylla efter eget tycke och smak så spelar det väl ingen roll vad som står på mätartavlan?

.
Jag anvnder en egen mätare av lite enklare slag än de ovan men fördelen är att jag alltid kollar med samma mätare. Då spelar det ingen roll vilken mack jag är vid eller om jag fyller med kompressorn hemma. Referensen är densamma. Det viktiga är väl snarare att hitta det tryck som passsar en själv med tanke på grepp/komfort/förbrukning/slitage etc och när man hittat det så spelar det, som du säger, mindre roll vad mätaren säger:-)

Dock är bilföretagen väl försiktiga med sina däckstryck för de har intresse av att få ned förbrukningen. Numer brukar det finnas två rekommenderade däckstryck. Det vanliga och ett för Ekonomi/Miljö som är lite högre. Om jags kulle ge ett generellt råd så är det att gå på det högre trycket. Om man nu inte vill laborera fram det själv dvs.

Ett litet sidpospår: Jag åkte för ett tag sedan i min fars bil och tyckte att höger bak såg lite platt ut. Inget allvarligt men det såg ut att vara lite för lite luft (han har en SUV). Det visade sig att han hade 1,5 kilo......jesus!! Så det är lite förrädiskt att bara titta på däcken eller ge dem en spark och försöka göra en bedömning att de har rätt tryck.