Sida 1 av 1

Programvara D3 "automatgas"

Postat: fre 10 sep 2010, 10:58
av alben
Var inne och läste på forumet för nya S60. Kunde där läsa om en ny programvara till D3-motorn som skulle lösa problemen med motorstopp när man har manuell låda. Programvaran ska tydligen ge någons slags "automatgas" som hindrar de motorstopp vid starts som en del klagat på vid körningen med manuell växellåda. Det är ju samma D3 motor som sitter i V70 så denna programvara borde väl även finnas för V70? Någon som vet mer?

Ni kan läse inlägget om S60 här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 85#p443168

Ska hämta ut min nya V70 D3 på onsdag kommande vecka och det skulle vara trevligt att ha den nya programvaran.

Re: Programvara D3 "automatgas"

Postat: fre 10 sep 2010, 13:10
av VolvoB20
Är D3 ultrasvag på lågvarv ?????

På D5 kan man ju manövrera omkring hela dagen vid start/parkring utan ens nudda gasen

Re: Programvara D3 "automatgas"

Postat: fre 10 sep 2010, 18:27
av Momentum
VolvoB20 skrev:Är D3 ultrasvag på lågvarv ?????
Tycker jag inte, det är svårt att starta på två:an utan att möte med gas
Ettan går utmärkt att starta på utan att ge gas, man får vara försiktig
Det är inte som D5:an, men det är ju lite som en D8:a
Bild

Re: Programvara D3 "automatgas"

Postat: lör 11 sep 2010, 09:46
av Racetwin2
VolvoB20 skrev:Är D3 ultrasvag på lågvarv ?????

På D5 kan man ju manövrera omkring hela dagen vid start/parkring utan ens nudda gasen
Motorn har kortare slag vilket faktiskt kan bidra men den har även maxmoment väldigt tidigt vilket kanske gör att många är lite försiktiga på gasen i början. Förmodligen något man lär sig med tiden men är nog ovant i början.

Jag har iofs det omvända problemet på alla dieslar med manuell låda. Jag gasar för mycket från början och det resulterar i ett ryck och i värsta fall hjulspinn och 1 sekund senare liger jag i varvtalsstoppet på ettan nästan ;-) Ja kanske inte så illa med de nya dieslarna har himla bra vrid direkt och såpass mycket kortare register än bensinarna att det är ovant att köra för mig. Jag har iofs kört D3:an med manuell låda också och jag upplevde inte att den var svårstartad men då tar jag det medvetet lugnt de första metrarna för att inte få det där rycket jag skrev om.

Re: Programvara D3 "automatgas"

Postat: mån 13 sep 2010, 22:51
av PaNi
Ja, D3:an är ultrasvag på tomgång. Tog mig flera veckor att lära mig att inte få kärringstopp efer att ha kört D5 i fem år.

Nu menar jag inte att D3 är kass i övrigt, det är ett fantastiskt vrid bara med lite varv på motorn. Men på tomgång är den orkeslös.

Re: Programvara D3 "automatgas"

Postat: ons 15 sep 2010, 11:02
av PaNi
Ringde idag min återförsäljare (Volvobil i Göteborg) och frågade när "automatgasen" skulle finnas för V70 D3. Han hade inte hört talas om någon automatgas för varken S60 eller V70, och visste inte ens att det var ett problem som behövdes lösas.

Vart skall jag hänvisa min återförsäljare? Finns det något telefonnummer eller liknande som jag kan hänvisa till och säga "jo, detta är ett problem och det finns nu en lösning för S60"?

(Skit egentligen att man skall behöva göra detta, det borde vara Volvo som kontaktade mig och frågade om allt var bra.)

Re: Programvara D3 "automatgas"

Postat: tor 16 sep 2010, 20:17
av EMIVIK
Jobbar själv på en Volvohandlare och det finns en sådan programvara. Har den förövrigt i min S60 D3. Infördes i produktion ungefär V33. Hänvisa till TIE. Programvara läggs i om man upplever "kärringstopp" som ett problem.

Re: Programvara D3 "automatgas"

Postat: tor 16 sep 2010, 20:24
av ~Kalle~
Provkörde en S60 D3 igår. Ingen tillstymmelse till kärringstopp :wink: Den drar riktigt bra mellan 1500 och 3000 varv :twisted:

Re: Programvara D3 "automatgas"

Postat: tor 18 nov 2010, 13:27
av Crumar
EMIVIK skrev:Jobbar själv på en Volvohandlare och det finns en sådan programvara. Har den förövrigt i min S60 D3. Infördes i produktion ungefär V33. Hänvisa till TIE. Programvara läggs i om man upplever "kärringstopp" som ett problem.
Denna programvara är väl standard nu mera va?
Min V70 D3 fungerar i alla fall så att den automatiskt höjer tomgångsvarvet när jag släpper upp kopplingen med växel "i" så att säga.