Sida 1 av 3
V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 18:37
av jonts
Någon som har haft samma problem bilen blir orkeslös och rykig. Bilen har gått 700mil,har lämnat bilen på verkstan flera gånger och har nu fått svar att det beror på att man måste köra 10-20min efter varje gång man tankat HELT SJUKT. :twisted:
Re: V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 18:47
av Funk
Du behöver bara köra 20 minuter efter tankning om du radikalt ändrat förhållandet etanol/bensin...
/Thomas
Re: V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 19:17
av jonts
Nej oavsätt drivmedel för att bilen ska kunna läsa av bränslet
Re: V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 19:22
av Racetwin2
jonts skrev:Någon som har haft samma problem bilen blir orkeslös och rykig. Bilen har gått 700mil,har lämnat bilen på verkstan flera gånger och har nu fått svar att det beror på att man måste köra 10-20min efter varje gång man tankat HELT SJUKT. :twisted:
Jag hade också problem med min förra bil (2,0F manuell MY08) även då jag tankat etanol hela tiden. Konstigt nog var det framförallt vid riktigt varma dagar och vid riktigt kalla dagar. sämst gick den konstigt nog då det varit soligt och ganska varmt.
Vid riktigt kallt väder var det mest att den ryckte lite men då det var varmt så var den i princip helt okörbar i en till två minuter. Den kvävde sig själv och dog så fort jag gasade. Pinsamt med en bil som då kostade 360.000 med all utrustning jag hade. trots ny mjukvara löste de inte problemet och den gick lika kasst när jag lämnade in den efter 7000 mil år 2009.
Min 2,5FT går som tåget oavsett E85 eller bensin och inte går den ojämt när jag bytt heller även om det bara blivit tre tankar blyfritt hittills. Och går silkeslent oavsett 30 grader varmt eller minus 25 grader som i vintras. Så det har något med motorkonstruktion eller mjukvara att göra för nu har jag inte alls problemet. Trist att man inte lyckats lösa det trots att du har en MY10.
Sök här på forumet för det finns ett par trådar om just 2,0F och ryckig motorgång. Kanske får du tag på någon som fått bukt med problemet? Lycka till iaf för jag vet hur illa det är.
Re: V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 19:29
av jonts
Har varit i kontakt med säljaren och han säger att de inte kan göra något åt problemet volvo har ingen lösning så jag kommer få en ny d3 istället.
Han erbjöd först en 2,5 ft men det känns som att jag är klar med etanolbilar nu,
Re: V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 19:32
av jonts
Någon som har provkört eller har en d3 aut kul att höra vad ni tycker
Re: V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 19:44
av ThomasT
jonts skrev:Har varit i kontakt med säljaren och han säger att de inte kan göra något åt problemet volvo har ingen lösning så jag kommer få en ny d3 istället.
Han erbjöd först en 2,5 ft men det känns som att jag är klar med etanolbilar nu,
Byt bort eländet direkt!!!
Jag förstår inte hur Volvo kan sälja sina etanol bilar när de inte fungerar... samma sak med med gamla 1.8F...
Jag tycker synd om dem som inte har en så pass förstående handlare som du, utan de måste dras med eländet....
Det är f_n pinsamt att Volvo skyller ifrån sin egen inkompetens med ursäkten -"så är det med etanol"
.
Re: V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 19:53
av Racetwin2
ThomasT skrev:jonts skrev:Har varit i kontakt med säljaren och han säger att de inte kan göra något åt problemet volvo har ingen lösning så jag kommer få en ny d3 istället.
Han erbjöd först en 2,5 ft men det känns som att jag är klar med etanolbilar nu,
Byt bort eländet direkt!!!
Jag förstår inte hur Volvo kan sälja sina etanol bilar när de inte fungerar... samma sak med med gamla 1.8F...
Jag tycker synd om dem som inte har en så pass förstående handlare som du, utan de måste dras med eländet....
Det är f_n pinsamt att Volvo skyller ifrån sin egen inkompetens med ursäkten -"så är det med etanol"
.
Ja för det stämmer ju inte på 2,5Ft. Den går som en klocka. Har kört ca 2300 mil helt utan bekymmer. D3:an är jättetrevlig. I princip exakt samma vridkurva och effektkurva som 2,4D och D5 upp till 3000 varv men sedan dör den i princip i jämförelse med de två övriga. Men å andra sidan är det under 3000 man ligger majoriteten av körtiden. Mycket bra motor för att vara på 2 liter tycker jag.
Re: V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 19:59
av jonts
vad tycker ni diesel eller etanol?
Re: V70 my10 2,0f powershift(automat)
Postat: tis 07 sep 2010, 20:01
av ThomasT
Emiljonsson7 skrev:ThomasT skrev:jonts skrev:Har varit i kontakt med säljaren och han säger att de inte kan göra något åt problemet volvo har ingen lösning så jag kommer få en ny d3 istället.
Han erbjöd först en 2,5 ft men det känns som att jag är klar med etanolbilar nu,
Byt bort eländet direkt!!!
Jag förstår inte hur Volvo kan sälja sina etanol bilar när de inte fungerar... samma sak med med gamla 1.8F...
Jag tycker synd om dem som inte har en så pass förstående handlare som du, utan de måste dras med eländet....
Det är f_n pinsamt att Volvo skyller ifrån sin egen inkompetens med ursäkten -"så är det med etanol"
.
Ja för det stämmer ju inte på 2,5Ft. Den går som en klocka. Har kört ca 2300 mil helt utan bekymmer. D3:an är jättetrevlig. I princip exakt samma vridkurva och effektkurva som 2,4D och D5 upp till 3000 varv men sedan dör den i princip i jämförelse med de två övriga. Men å andra sidan är det under 3000 man ligger majoriteten av körtiden. Mycket bra motor för att vara på 2 liter tycker jag.
Jag var lite otydlig i mitt inlägg. Mina åsikter gäller bara 1.8F och 2.0F där Volvos ingenjörer inte klarar av att matcha Ford motorn med Volvo elektroniken.
.