Sida 1 av 1
Byte till 2.4D
Postat: tor 19 aug 2010, 22:16
av Fjolnir
Hej
Jag har idag en V70 2.0F -08. Eller har och har, den står på verkstan och väntar på att skrotas efter en olycka... Eftersom jag nu ska få den inlöst tänkte jag satsa på en diesel istället. Jag var aldrig riktigt nöjd med motorn i min gamla bil, även om jag verkligen gillar själva bilmodellen.
Jag har hittat en 2.4D -08 som jag är sugen på, men jag noterade ett lätt pipande eller tjutande ljud när jag provkörde den. Det låter lite i bilen (det var mest min fru som hörde det) och det låter tydligare när man står bakom bilen. Är det någon som vet vad det kan vara? Bilen har bara gått lite drygt 3000 mil. Det jag kunde hitta efter att ha sökt var någon som sa att det kunde vara bränslepumpen.
Re: Byte till 2.4D
Postat: tor 19 aug 2010, 22:39
av Fjolnir
Jag glömde fråga om det är något annat speciellt man skall tänka på vad gäller 2.4D eller eventuellt D5 på V70 II -08 eller -09?
Re: Byte till 2.4D
Postat: tor 19 aug 2010, 23:50
av Spid3r
Fjolnir skrev:Hej
Jag har idag en V70 2.0F -08. Eller har och har, den står på verkstan och väntar på att skrotas efter en olycka... Eftersom jag nu ska få den inlöst tänkte jag satsa på en diesel istället. Jag var aldrig riktigt nöjd med motorn i min gamla bil, även om jag verkligen gillar själva bilmodellen.
Jag har hittat en 2.4D -08 som jag är sugen på, men jag noterade ett lätt pipande eller tjutande ljud när jag provkörde den. Det låter lite i bilen (det var mest min fru som hörde det) och det låter tydligare när man står bakom bilen. Är det någon som vet vad det kan vara? Bilen har bara gått lite drygt 3000 mil. Det jag kunde hitta efter att ha sökt var någon som sa att det kunde vara bränslepumpen.
Visserligen har jag en -10, men är super nöjd med bilen. Det ljudet du hör är förmodligen regenerering, kolla på tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=52426
Re: Byte till 2.4D
Postat: fre 20 aug 2010, 00:12
av Bamse
Kan ju vara turbon som tjuter. På min 2.4D så låter den (vinande) ganska högt när man varvar upp motorn, vilket hörs tydligt utanför bilen men väldigt lite inne i kupén.
Re: Byte till 2.4D
Postat: fre 20 aug 2010, 01:24
av Fjolnir
Bamse skrev:Kan ju vara turbon som tjuter. På min 2.4D så låter den (vinande) ganska högt när man varvar upp motorn, vilket hörs tydligt utanför bilen men väldigt lite inne i kupén.
Fast det här ljudet hörs tydligt när bilen står på tomgång och jag står bakom. Då ska väl inte turbon tjuta?
Re: Byte till 2.4D
Postat: fre 20 aug 2010, 07:55
av Variosboy
Fjolnir skrev:Bamse skrev:Kan ju vara turbon som tjuter. På min 2.4D så låter den (vinande) ganska högt när man varvar upp motorn, vilket hörs tydligt utanför bilen men väldigt lite inne i kupén.
Fast det här ljudet hörs tydligt när bilen står på tomgång och jag står bakom. Då ska väl inte turbon tjuta?
Nä, då ska inte turbon tjuta, å det är inte heller den du hör, det kan jag äta upp min mössa på..
Regenerering eller bränslepumpen. Har dock inte hört någon som fått byta pump på en 2.4D.
En sak som är viktig å kolla är om remspännare och rem är bytt, (sök på forumet så förstår du varför)
Ps. Passa på å köp innan dieselhatarna här på forumet kommer å lägger en förbannelse över dig! :D
Re: Byte till 2.4D
Postat: fre 20 aug 2010, 08:32
av Fjolnir
Variosboy skrev:Fjolnir skrev:Bamse skrev:Kan ju vara turbon som tjuter. På min 2.4D så låter den (vinande) ganska högt när man varvar upp motorn, vilket hörs tydligt utanför bilen men väldigt lite inne i kupén.
Fast det här ljudet hörs tydligt när bilen står på tomgång och jag står bakom. Då ska väl inte turbon tjuta?
Nä, då ska inte turbon tjuta, å det är inte heller den du hör, det kan jag äta upp min mössa på..
Regenerering eller bränslepumpen. Har dock inte hört någon som fått byta pump på en 2.4D.
En sak som är viktig å kolla är om remspännare och rem är bytt, (sök på forumet så förstår du varför)
Ps. Passa på å köp innan dieselhatarna här på forumet kommer å lägger en förbannelse över dig! :D
Tack för tipsen. Jag har sökt efter remspännare men hittade inte så mycket. Jag vet att jag har hört något om det. Var det inte så att Volvo bytte ut dessa på de flesta bilar? Jag ska undersöka saken.
Efter en semesterresa med 2.0F är jag nog ganska svår att övertala... Det enda som kan få mig på andra tankar än en diesel är att jag får alldeles för lite pengar i inlösen. Tyvär är det ju också löjligt dåligt utbud av bättre begagnade dieslar idag. Jag kan i och för sig tänka mig en 2.5FT också, men det verkar finnas ännu färrre sådana.